Webshop kosten

Wat je moet weten bij het starten van een webshop

Voor het opzetten van een succesvolle webshop is meer nodig dan alleen een goed idee en een aantrekkelijk ontwerp. Eén van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden zijn de webshop kosten. We hebben op deze pagina dan ook de verschillende kostenposten op een rijtje gezet die gepaard gaan met het starten en onderhouden van een webshop. Van de kosten voor de opzet van een webshop tot terugkerende kosten, we bespreken alles wat je moet weten over webshop kosten voordat je start met jouw eigen webshop.

Start gratis trial
Webshop kosten
Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 3 juni 2024 | 6 minuten leestijd |

Wat zijn webshop kosten?

Webshop kosten zijn alle uitgaven die nodig zijn om een online winkel op te zetten, te runnen en te onderhouden. Deze kosten kunnen sterk variëren afhankelijk van het gekozen webshop platform, de schaal van jouw online onderneming en jouw specifieke zakelijke eisen en wensen. De belangrijkste categorieën van webshop kosten zijn:

  1. Opstartkosten
  2. Maandelijkse abonnementskosten
  3. Ontwerp en lay-out
  4. Transactiekosten
  5. Marketing en SEO
  6. Onderhoud en updates
  7. Overige kosten

1. Opstartkosten

Opstartkosten zijn de initiële uitgaven die je maakt om jouw webshop van de grond te krijgen. Deze kosten kunnen onder andere bestaan uit:

  • Registratie Kamer van Koophandel: Begin je een webshop, dan dien je jouw online bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Een inschrijving in het handelsregister is betaald.
  • Hosting en domeinnaam: Natuurlijk dien je jouw webshop ergens te hosten én dien je een domeinnaam te claimen. Ook hieraan zijn kosten verbonden. Een domeinnaam kost meestal tussen de €10 en €50 per jaar, afhankelijk van de extensie en de populariteit van de naam.
  • Logo en huisstijl: Voor de uitstraling van jouw nieuwe bedrijf is een herkenbaar en professioneel logo met bijpassende huisstijl een must. Wanneer je zelf design skills hebt kan deze kostenpost komen te vervallen, maar zo niet, houd er dan rekening mee dat je hiervoor iemand moet inhuren.
  • Verpakkingsmateriaal: Vanaf de eerste bestelling die je binnenkrijgt is het zaak om verpakkingsmateriaal te hebben om de bestelling in te versturen.  
  • Voorraad: Als de eerste klanten een bestelling plaatsen op jouw webshop, moet je natuurlijk wel productvoorraad hebben. Ook al koop je in het begin misschien niet groots in, zorg in ieder geval dat je alle producten die ja aanbiedt op voorraad hebt.
  • Ontwikkelingskosten: Ga je jouw webshop zelf ontwerpen en inrichten? Dan is deze kostenpost niet van toepassing. Wil je een op maat gemaakte webshop? Dan is de kans groot dat je hiervoor een designer moet inhuren.

2. Maandelijkse abonnementskosten

Veel webshopsoftware aanbieders werken met abonnementen op maandelijkse basis. De kosten voor zo'n abonnement zijn afhankelijk van het pakket dat je kiest waarbij in de regel geldt, dat hoe meer functionaliteiten er bij een pakket zijn inbegrepen, hoe hoger het maandbedrag. De kosten lopen behoorlijk uiteen per webshopsoftware aanbieder, bijvoorbeeld:

  • CCV Shop: Maandbedrag van €34,- per maand tot €121,- per maand voor het meest uitgebreide pakket.
  • Shopify: De maandelijkse kosten beginnen bij €21,- voor het basispakket en eindigen bij €289,- voor het geavanceerde pakket.
  • WooCommerce: Bij deze aanbieder lopen de kosten vor hosting, thema’s en plugins al snel op tot €300,- per maand.
  • Magento: De kosten voor Magento variëren enorm, maar voor een klein tot middelgroot bedrijf moet je rekenen op een bedrag tussen de €200-€500 per maand. Bedenk wel dat dit puur de onderhoudskosten zijn en dat je bij Magento ook veel geld kwijt bent aan het opzetten van je webshop, aangezien dit geen kant-en-klaar pakket is zoals bijvoorbeeld CCV Shop en Shopify. 
Bij CCV Shop profiteer je van 100% Nederlandse support

3. Ontwerp en lay-out

Het ontwerp en de ontwikkeling van jouw webshop kunnen hoge kosten met zich meebrengen, afhankelijk van jouw aanpak. Een goed ontworpen webshop is cruciaal voor het aantrekken en behouden van klanten, dus het is zeker de moeite waard om een sterke webshop neer te zetten. Hier zijn enkele belangrijke factoren als het gaat om de kosten die hiermee gepaard gaan:

  • Thema’s en templates: Veel webshop platformen bieden gratis en betaalde thema’s aan. Als je net begint kun je kiezen voor een gratis thema om kosten te besparen. De kosten van een betaald thema kkunnen variëren van €50,- tot €200,-. Bij CCV Shop bieden we enkel gratis thema’s aan.
  • Aangepast ontwerp: Als je een uniek ontwerp wilt dat 100% matcht bij de ideeën die je hebt, moet je wellicht een designer inhuren. De kosten hiervoor kunnen variëren van €500,- tot €10.000,- of meer, afhankelijk van de complexiteit en het niveau van maatwerk.
  • Functionaliteit en plugins: Afhankelijk van de functionaliteiten die je wilt toevoegen aan jouw webshop om deze uit te breiden, bestaat de kans dat je betaalde plugins moet koppelen aan jouw webshop. Vele plugins zijn gratis, maar wanneer je ook voor betaalde plugins kiest, houd dan rekening met enkele honderden euro’s per jaar aan extra webshop kosten.  
Webshop kosten ontwerp en ontwikkeling

4. Transactiekosten

Transactiekosten zijn kosten die in rekening worden gebracht door betalingsverwerkers, ook wel Payment Service Provicers genoemd, zoals Mollie en CCV Online Payments of losse betaalmethoden zoals PayPal. Deze kosten variëren meestal tussen de 1% en 3% van de transactieomzet, plus een vaste vergoeding per transactie. Afhankelijk van welke payment service provider je kiest, kunnen de kosten per transactie dus verschillen.

5. Marketing en SEO

Bij veel webshops gaat een groot deel van het budget naar marketing en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit is namelijk essentieel het aantrekken van bezoekers naar je webshop en dus ook voor het omzetten van bezoekers in klanten.

  • SEO: De kosten voor SEO-diensten kunnen variëren van €500,- tot €5.000,- per maand, afhankelijk van de omvang van jouw webshop en de concurrentie in jouw branche. Ben je zelf handig met SEO? Dan kun je wellicht behoorlijk besparen op deze kostenpost.
  • Google Ads: Advertentiekosten op Google variëren, maar een gemiddeld klein bedrijf besteedt tussen de €500,- en €2.000,- per maand.
  • Sociale media: Adverteren op platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn kan variëren van enkele honderden tot duizenden euro’s per maand, afhankelijk van jouw doelen en doelgroep.

6. Onderhoud en updates

Het onderhouden van jouw webshop en het up-to-date houden van software is essentieel om een veilige en soepele werking te garanderen. Dit kan onder meer inhouden:

  • Software-updates: Regelmatige updates voor uw webshop platform, thema’s en plugins. Sommige updates zijn gratis, maar voor andere kan een jaarlijkse of maandelijkse vergoeding worden gevraagd. Bij CCV Shop zijn alle updates inbegrepen bij het maandbedrag en hoef je hiervoor dus nooit iets extra’s te betalen.
  • Beveiliging: Het implementeren van beveiligingsmaatregelen zoals SSL-certificaten. Een SSL-certificaat kost meestal tussen de €10,- en €150,- per jaar. Ook de kosten voor een SSL-certificaat zijn bij CCV Shop bij het maandbedrag inbegrepen.

7. Overige kosten

Naast de bovengenoemde kosten zijn er andere potentiële uitgaven waar je rekening mee moet houden:

  • Logistiek en voorraadbeheer: Kosten voor opslag, verzendkosten en voorraadbeheer. Dit kan variëren afhankelijk van jouw producten en het volume van de bestellingen. Ook maakt het natuurlijk verschil of je jouw producten thuis kunt opslaan, of hiervoor een aparte ruimte moet huren.
  • Klantenservice: Het inhuren van klantenservicemedewerkers of het gebruik van klantenservicesoftware. Dit kan variëren van €200,- tot €2.000,- per maand. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de klantenservice zelf te runnen en je bereikbaarheid bijvoorbeeld aan te passen op basis van je beschikbaarheid.
  • Juridische kosten: Advieskosten voor juridische zaken zoals algemene voorwaarden, privacybeleid en retourbeleid. Dit kan variëren van €500,- tot €2.000,-. Tegenwoordig zijn er veel model voorwaarden beschikbaar voor dit soort voorwaarden waardoor het niet altijd meer nodig is om hiervoor nog extern betaald advies in te winnen.
Logistiek en voorraadkosten webshop kosten

Hoe kun je webshop kosten minimaliseren?

Hoewel de kosten voor het starten en onderhouden van een webshop behoorlijk kunnen zijn, zijn er verschillende manieren om deze kosten te minimaliseren:

  1. Kies het juiste webshop platform: Vergelijk verschillende webshop platformen en kies degene die het beste past bij jouw budget en behoeften. Sommige platformen bieden bijvoorbeeld lagere transactiekosten of gratis thema’s, zoals CCV Shop in combinatie met CCV Online Payments.
  2. Gebruik gratis tools en resources: Maak gebruik van gratis thema’s, plugins en marketingtools om kosten te besparen.
  3. DIY-opties: Als je op bepaalde vlakken onderlegd bent, zoals op SEO- of design gebied, overweeg dan om sommige taken zelf uit te voeren, zoals het ontwerpen van jouw webshop of het uitvoeren van SEO.
  4. Onderhandel met leveranciers: Probeer te onderhandelen over lagere prijzen voor domeinregistratie, hosting en andere diensten.
  5. Automatiseer processen: Gebruik slimme tools om te besparen op marketing, voorraadbeheer en klantenservice.

Conclusie

Het starten van een webshop brengt diverse kosten met zich mee, van opstartkosten tot doorlopende uitgaven zoals hosting, transactiekosten en marketing. Door een duidelijk beeld te hebben van de verschillende kostenposten en strategisch te plannen, kun je de webshop kosten effectief beheren en jouw online bedrijf succesvol laten groeien.

Prijzen

Basic

Een basis webshop om snel en eenvoudig online te verkopen. Geschikt voor een klein productaanbod.

€ 34
Per maand
Eenmalig € 30
ACTIE
Bestel direct
Wat zit er in?
  • Vele webshoptemplates

  • Diverse betaalproviders

  • Eigen domeinnaam

Professional

Een professionele webwinkel die klaar is voor de toekomst. Naar wens uit te breiden met vele extra tools.

€ 56
Per maand
Eenmalig € 30
ACTIE
Bestel direct
Wat zit er in?
  • Koppelingen met groothandels

  • Meertaligheid

  • Toegang tot API

Enterprise

Een schaalbare e-commerce oplossing met ontelbare mogelijkheden. Voor ondernemers die ontzorgd willen worden.

€ 121
Per maand
Eenmalig € 30
ACTIE
Bestel direct
Wat zit er in?
  • Business to business app

  • Premium support

  • Mogelijkheid tot maatwerkdesign

*Alle vermelde prijzen zijn excl. btw en het betreft een jaarcontract.

Veelgestelde vragen

Hoeveel geld heb ik nodig om een webshop te beginnen?

Dit is afhankelijk van verschillende factoren, maar over het algemeen kun je met een bedrag van €2.000 een basis webshop opzetten. Dit bedrag omvat de kosten voor een domeinnaam en hosting, een webshopplatform, voorraadkosten voor de inkoop van jouw eerste producten en marketingkosten.

Kan ik ook een gratis webshop beginnen?

Je kunt gratis een webshop beginnen door een gratis trial aan te vragen. Je hebt dan 21 dagen de tijd om te kijken of de software van CCV Shop bij je past. Na deze 21 dagen kun je kiezen voor een betaald pakket.

Op welke webshop kosten kan ik besparen?

Als je kiest voor SaaS webshopsoftware in plaats van Open Source, betaal je een relatief laag maandbedrag voor je webshop en bespaar je behoorlijk op ontwikkelkosten van bijvoorbeeld Magento. Ook kun je besparen op online advertentiekosten door bijvoorbeeld jouw SEO goed op orde te brengen zodat je gratis organisch verkeer naar je webshop trekt.

Eva Rouwenhorst

Eva Rouwenhorst
Eva Rouwenhorst werkt als communicatieadviseur bij CCV Shop. Haar passie voor heldere teksten en e-commerce gaan hierbij hand in hand.