Om tot een eerste lijst met onderwerpen te komen om jouw zoekwoorden op te baseren is het slim om te beginnen met nadenken over jouw branche en de producten die je verkoopt. Probeer jezelf te verplaatsen in jouw potentiële klanten. Welke vragen kunnen zij hebben, en waarnaar zijn zij opzoek of waarin zijn ze mogelijk geïnteresseerd?
Enkele vragen die je jezelf hierbij kunt stellen:
- Wat verwacht iemand te vinden die naar dit zoekwoord zoekt?
- Is het zoekwoord relevant voor de producten die je verkoopt?
- Waar wil je op gevonden worden?
- Welke termen gebruiken klanten als het gaat om jouw product?
Als je bijvoorbeeld allerlei soorten spijkerbroeken verkoopt, noemt jouw klant een specifieke spijkerbroek dan een "spijkerboek met wijde pijpen" of een "flared jeans"? Denk na over enkele verschillende manieren waarop mensen naar jouw product kunnen zoeken wanneer ze de intentie hebben om te kopen. Hoewel deze woorden/termen qua betekenis vergelijkbaar zijn, kunnen trefwoorden nog steeds variëren, bijvoorbeeld qua intentie en hoe vaak ze worden gebruikt.
Maar je wilt niet alleen transactionele zoekwoorden targeten waarnaar mensen zoeken. Denk aanvullend ook na over het gebruik van informatieve zoekwoorden om te verwerken in de content op jouw webshop. Dit kun je doen door blogs te schrijven of door nieuwe pagina's te maken die zijn bedoeld om kennis over te dragen en jouw bezoekers vanaf zo'n pagina langzaam maar zeker naar de koopintentie fase te verplaatsen. Terwijl het einddoel hierbij is om een bezoeker aan te moedigen om jouw product te kopen, kan het overdragen van kennis middels bijvoorbeeld blogpagina's waarop je een specifiek probleem of onderwerp behandelt, jouw kansen om te worden gevonden in zoekmachines vergroten door middel van de informatieve zoekwoorden die je hier gebruikt.
Als je bijvoorbeeld tuinslangen verkoopt, is een transactionele zoekopdracht 'rubberen tuinslang'. Ondertussen kan een informatiezoekwoord zijn 'hoe kies je de juiste tuinslang'. Tijdens het brainstorm- en onderzoeksproces vind je waarschijnlijk allerlei nieuwe variaties, associaties en gerelateerde zoekopdrachten die je helpen een beter beeld te schetsen van hoe jouw klanten mogelijk zoekmachines zouden kunnen gebruiken om jouw webshop te vinden.