Zoekwoordonderzoek: Hoe vind je de zoektermen die jouw klanten gebruiken?

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 26 oktober 2023

Zoekwoordonderzoek is het belangrijkste aspect van jouw SEO-strategie. Het legt namelijk de basis voor alles wat je doet. Het doel van zoekwoordonderzoek is om te ontdekken waarnaar jouw potentiële klanten daadwerkelijk online zoeken, om er zo voor te zorgen dat ze op jouw webshop belanden. Als je de zoekwoorden die uit jouw onderzoek naar voren komen namelijk verwerkt op de pagina's van jouw webshop, scoort jouw webshop hoger in de zoekresultaten op deze zoekwoorden. Dit vergroot vervolgens de kans dat mensen klikken op de link naar jouw webshop. Maar hoe pak je zo’n zoekwoordonderzoek aan? We leggen het uit aan de hand van drie stappen.

Zoekwoordonderzoek

Voordat we ingaan op het vinden van waardevolle zoekwoorden, definiëren we eerst wat 'zoekwoord' eigenlijk betekent. Een zoekwoord is een woord of woordgroep die in een zoekmachine wordt getypt. Bijvoorbeeld een enkel woord zoals "spijkerbroek" of een langere uitdrukking zoals "spijkerbroek met wijde pijpen." Daarmee is het ook belangrijk om de drie verschillende soorten zoekwoorden te begrijpen, op basis van de intentie van de zoeker.

Zoekwoordonderzoek voor je webshop

Navigatie

Een navigatie zoekwoord is een zoekwoord dat iemand gebruikt om ergens naartoe te navigeren. Als je bijvoorbeeld het woord Telegraaf in Google typt, probeer je waarschijnlijk naar de website van de Telegraaf te navigeren.

Transactioneel

Transactionele zoekwoorden worden gebruikt wanneer iemand een actie probeert uit te voeren. Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar het zoekwoord 'online hardloopschoenen kopen' probeert een aankoop te doen.

Informatief

Informatieve zoekwoorden impliceren dat de gebruiker een onderwerp of probleem onderzoekt, of context verzamelt, niet per se met de intentie om een aankoop te doen. Een voorbeeld van een informatief zoekwoord is 'wat is de populairste stijl van hardloopschoenen?'

De meeste webshops geven prioriteit aan transactionele en informatieve zoekwoorden. Onderzoek naar zoekwoorden richt zich namelijk logischerwijs grotendeels op mensen die de intentie hebben om te kopen. Hoewel niet elk zoekwoord dat je gebruikt gericht moet zijn op een aankoop, is het weten van de impliciete bedoeling achter een zoekopdracht van cruciaal belang om te kunnen weten welke inhoud de pagina's op jouw webshop moeten hebben. Of dat nu op educatieve blogpagina of een conversiegerichte productpagina is.

Houd er wel rekening mee dat zoekmachines, zelfs met de juiste zoekwoorden, jouw pagina's enkel hoger ranken als de pagina's waarde toevoegen omdat ze voldoen aan de behoeften van de mensen die naar die zoekwoorden zoeken. Je hebt dus nooit de garantie dat je hoger in zoekmachines scoort wanneer je bepaalde zoekwoorden toevoegt.

We beschrijven aan de hand van drie stappen hoe je de juiste zoekwoorden te vinden voor jouw webshop.

Stap 1: Maak een lijst van onderwerpen die relevant zijn voor jouw business

Om tot een eerste lijst met onderwerpen te komen om jouw zoekwoorden op te baseren is het slim om te beginnen met nadenken over jouw branche en de producten die je verkoopt. Probeer jezelf te verplaatsen in jouw potentiële klanten. Welke vragen kunnen zij hebben, en waarnaar zijn zij opzoek of waarin zijn ze mogelijk geïnteresseerd?

Enkele vragen die je jezelf hierbij kunt stellen:

  • Wat verwacht iemand te vinden die naar dit zoekwoord zoekt?
  • Is het zoekwoord relevant voor de producten die je verkoopt?
  • Waar wil je op gevonden worden?
  • Welke termen gebruiken klanten als het gaat om jouw product?

Als je bijvoorbeeld allerlei soorten spijkerbroeken verkoopt, noemt jouw klant een specifieke spijkerbroek dan een "spijkerboek met wijde pijpen" of een "flared jeans"? Denk na over enkele verschillende manieren waarop mensen naar jouw product kunnen zoeken wanneer ze de intentie hebben om te kopen. Hoewel deze woorden/termen qua betekenis vergelijkbaar zijn, kunnen trefwoorden nog steeds variëren, bijvoorbeeld qua intentie en hoe vaak ze worden gebruikt.

Maar je wilt niet alleen transactionele zoekwoorden targeten waarnaar mensen zoeken. Denk aanvullend ook na over het gebruik van informatieve zoekwoorden om te verwerken in de content op jouw webshop. Dit kun je doen door blogs te schrijven of door nieuwe pagina's te maken die zijn bedoeld om kennis over te dragen en jouw bezoekers vanaf zo'n pagina langzaam maar zeker naar de koopintentie fase te verplaatsen. Terwijl het einddoel hierbij is om een bezoeker aan te moedigen om jouw product te kopen, kan het overdragen van kennis middels bijvoorbeeld blogpagina's waarop je een specifiek probleem of onderwerp behandelt, jouw kansen om te worden gevonden in zoekmachines vergroten door middel van de informatieve zoekwoorden die je hier gebruikt.

Als je bijvoorbeeld tuinslangen verkoopt, is een transactionele zoekopdracht 'rubberen tuinslang'. Ondertussen kan een informatiezoekwoord zijn 'hoe kies je de juiste tuinslang'. Tijdens het brainstorm- en onderzoeksproces vind je waarschijnlijk allerlei nieuwe variaties, associaties en gerelateerde zoekopdrachten die je helpen een beter beeld te schetsen van hoe jouw klanten mogelijk zoekmachines zouden kunnen gebruiken om jouw webshop te vinden.

Stap 2: Vind “Zoekopdrachten gerelateerd aan” en schrijf deze op

Terwijl je begint met het maken van jouw lijst met zoekwoorden, is er een concept waarmee je vertrouwd wilt raken, namelijk long-tail-zoekwoorden oftewel zoekwoorden die doorgaans drie tot vier woorden of langer bevatten. Deze long-tail-zoekwoorden hebben minder concurrentie, maar hebben ook een lager zoekvolume. Ze zijn dus alleen nuttig voor jouw webshop als ze zeer gericht zijn, dat wil zeggen, als ze voor extreem waardevol verkeer naar jouw webshop zorgen.

Tijdens het nadenken over zoekwoorden kun je ondertussen naar Google gaan en een woord of zin intypen. Vervolgens scrol je omlaag naar de onderkant van de pagina naar het gedeelte 'Zoekopdrachten gerelateerd aan'. Voeg relevante zoekwoorden die je hier ontdekt aan jouw lijst.

Stap 3: Gebruik een zoekwoordonderzoek tool om jouw lijst te vergroten

Er zijn veel tools die jou helpen bij jouw zoekwoordonderzoek. Een gratis tool genaamd Keywords Everywhere, is een gratis extensie voor Chrome en Firefox. Het laat je het geschatte aantal keren zien dat een bepaald zoekwoord elke maand op Google wordt gezocht om je te helpen prioriteiten te stellen in jouw lijst. Het zal ook aanvullende zoekwoorden aanbevelen die je in overweging kunt nemen.

Een andere optie om maandelijks zoekvolume informatie en zoekwoordsuggesties te krijgen, is via Google Keyword Planner. De belangrijkste waarde van deze tool is dat de informatie rechtstreeks van Google komt, waardoor deze nauwkeuriger is dan bij andere hulpprogramma's. Je hebt wel een Google advertentie account nodig om de tool te gebruiken.

Een ander goed hulpmiddel is Ahrefs, dat veel geavanceerder is dan de tools die we tot nu toe hebben genoemd. Dit is een tool die mensen gebruiken die volledig gespecialiseerd zijn in SEO. Het beginnersplan kost € 89,- per maand. Wanneer jouw webshop elke maand consistente inkomsten genereert, en wanneer je SEO van dusdanig belang vindt dat je bereid bent om hierin deze investering te doen, is de tool zijn geld zeker waard. Maar als je net begint met online ondernemen laat jouw budget deze tool wellicht nog niet toe en kun je beter voor een gratis alternatief kiezen.

Hoe doe je zoekwoordonderzoek: een samenvatting

Nu we de basisbeginselen van het maken van een zoekwoordstrategie hebben besproken, vatten we de drie essentiële stappen voor het uitvoeren van zoekwoordonderzoek voor jouw eigen online winkel nog even samen:

1. Maak een lijst van relevante onderwerpen in jouw branche

2. Vind “Zoekopdrachten gerelateerd aan” en schrijf deze op

3. Gebruik een zoekwoord onderzoek tool om jouw lijst uit te breiden

Nu is het tijd om wat ruimte vrij te maken in je agenda om te brainstormen over een grote lijst met potentiële zoekwoorden die je na verloop van tijd kunt verfijnen. Succes!