Als je een webwinkel begint, moet je aan allerlei voorwaarden voldoen die wettelijk zijn vastgelegd. Niet iedere webshop houdt zich echter aan deze voorwaarden. Met een keurmerk webshop laat je zien dat jouw shop wél veilig en betrouwbaar is. Doordat consumenten jouw shop vertrouwen door onder andere het keurmerk, wordt de conversie positief beïnvloedt. Met name voor een klant die voor het eerst een kijkje neemt op jouw shop kan een keurmerk allesbepalend zijn om daadwerkelijk over te gaan tot een aankoop.
Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 75% van de online shoppers eerder een aankoop doet als er een webshop keurmerk aanwezig is in de betreffende shop. WebwinkelKeur ziet gemiddeld een conversiestijging van 15% bij de aanwezigheid van een keurmerk. Als kanttekening: de daadwerkelijke conversiestijging is natuurlijk afhankelijk van de branche, integratie van het keurmerk en de huidige conversie van de webwinkel.
Er zijn in het kort twee belangrijke redenen om je aan te sluiten bij een webwinkelkeurmerk. Ten eerste als verzekering tegen ‘gedoe’ met consumenten. Een goed webwinkelkeurmerk heeft een geschillencommissie die kan bemiddelen als je er zelf niet uit komt met de klant. En ten tweede: het uitstralen van betrouwbaarheid. Het plaatsen van het logo van een webwinkel keurmerk geeft de consument een veilig gevoel, waardoor hij jouw shop vertrouwt.