Webshop keurmerk: wat brengt het jou als online ondernemer?

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 30 maart 2022

Het is voor online shoppers soms moeilijk te zien welke webwinkel veilig en betrouwbaar is en welke niet. Consumenten zijn op zoek naar zekerheid en haken dan ook vaak af wanneer ze twijfelen aan de betrouwbaarheid van een webwinkel. Wanneer jouw webshop een gerenommeerd webwinkel keurmerk heeft, is de klant verzekerd van een bepaalde service en geef je klanten een teken dat je webwinkel betrouwbaar is. Maar wat zijn verdere voordelen van een keurmerk voor jou, en waarop wordt jouw webshop gekeurd?

Voordelen van een keurmerk voor jou

Als je een webwinkel begint, moet je aan allerlei voorwaarden voldoen die wettelijk zijn vastgelegd. Niet iedere webshop houdt zich echter aan deze voorwaarden. Met een keurmerk webshop laat je zien dat jouw shop wél veilig en betrouwbaar is. Doordat consumenten jouw shop vertrouwen door onder andere het keurmerk, wordt de conversie positief beïnvloedt. Met name voor een klant die voor het eerst een kijkje neemt op jouw shop kan een keurmerk allesbepalend zijn om daadwerkelijk over te gaan tot een aankoop.

Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 75% van de online shoppers eerder een aankoop doet als er een webshop keurmerk aanwezig is in de betreffende shop. WebwinkelKeur ziet gemiddeld een conversiestijging van 15% bij de aanwezigheid van een keurmerk. Als kanttekening: de daadwerkelijke conversiestijging is natuurlijk afhankelijk van de branche, integratie van het keurmerk en de huidige conversie van de webwinkel.

Er zijn in het kort twee belangrijke redenen om je aan te sluiten bij een webwinkelkeurmerk. Ten eerste als verzekering tegen ‘gedoe’ met consumenten. Een goed webwinkelkeurmerk heeft een geschillencommissie die kan bemiddelen als je er zelf niet uit komt met de klant. En ten tweede: het uitstralen van betrouwbaarheid. Het plaatsen van het logo van een webwinkel keurmerk geeft de consument een veilig gevoel, waardoor hij jouw shop vertrouwt.

Aspecten gedragscode

De betrouwbaarheid waarvoor webshop keurmerken staan wordt gerealiseerd door het controleren en naleven van een gedragscode. Om een keurmerk webshop te zijn, moet je vanzelfsprekend aan deze gedragscode voldoen. De gedragscode bevat wettelijke en sociale aspecten van de Europese en Nederlandse wetgeving met als doel het beschermen van de consument bij de aankoop van producten op het internet.

Belangrijke punten waarop webshop keurmerken controleren zijn bijvoorbeeld:

  • Algemene voorwaarden: De algemene voorwaarden, waarin wettelijke regels staan beschreven over de verkoop van jouw producten, moeten duidelijk aanwezig zijn op jouw webshop en dienen te voldoen aan de nieuwste wetgeving.
  • Garantie: Zorg ervoor dat je altijd duidelijk bent over de garantie die geldt op de producten die je verkoopt. Plaats bijvoorbeeld een linkje naar de garantiepagina waarop je alle informatie vermeldt die van belang is.
  • Klachtenpagina: Informeer de klant wat hij kan doen wanneer hij een klacht wil indienen. Je kunt deze informatie opnemen in de 'Veel gestelde vragen' indien je deze hebt vermeld op jouw webshop, maar je kunt bijvoorbeeld ook een aparte pagina ‘Klantenservice’ aanmaken.
  • Prijzen inclusief btw: De btw is een standaard onderdeel van de prijs van jouw producten. Consumenten dienen op jouw webshop dan ook de prijs inclusief btw te zien. Toon je prijzen zonder btw? Dan komt jouw webshop niet in aanmerking voor een consumenten keurmerk.
  • Privacy Policy: Je dient je te houden aan de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), wat betekent dat je maatregelen moet nemen om persoonsgegevens van klanten te beschermen.
  • Verzendkosten: Uiteraard dien je de verzendkosten op jouw shop te vermelden om in aanmerking te komen voor een keurmerk. Vermeld deze behalve in de algemene voorwaarden ook op de productpagina’s en in het check-outproces.
  • Betaalopties: Wil je een keurmerk voeren? Wees dan duidelijk over de betaalopties die je aanbiedt. Bovendien is het een must om klanten de mogelijkheid te bieden tot achteraf betalen, omdat klanten het recht hebben om 50% van het aankoopbedrag achteraf te betalen.
  • Contactgegevens: Zorg voor een contactpagina waarop bezoekers van jouw shop in ieder geval jouw bedrijfsnaam, vestigingsadres, KVK- en btw-nummer en contactmogelijkheden zoals e-mailadres en telefoonnummer kunnen bekijken.
  • Herroepingsrecht: Bezoekers van jouw shop dienen goed te worden geïnformeerd over hoe ze van een koop kunnen afzien, oftewel hoe het zit met het herroepingsrecht. Wat betreft de kosten van een retourzending: wettelijk gezien dient de consument deze te betalen. Je kunt ook beslissen om deze kosten voor jouw rekening te nemen, zodat je de drempel wegneemt om een aankoop af te ronden.

Verschillende webshop keurmerken

De consument kan checken of een webwinkel ook echt actief lid is van het keurmerk dat zij voert. Sommige webwinkels zetten namelijk helaas wel het logo van een keurmerk op hun webshop, maar zijn niet echt lid. Veel keurmerken hebben een ledenlijst op hun website staan waardoor de klant eenvoudig kan zien of een webshop daadwerkelijk lid is van het keurmerk. Welke webshop keurmerken zijn er, en door welk keurmerken kun je jouw webshop dus gerust laten keuren?

  • Thuiswinkel Waarborg
  • Webshop Keurmerk
  • Qshops Keurmerk
  • WebwinkelKeur
  • Trusted Shops Keurmerk
  • ICTWaarborg Keurmerk

Kom je een ander keurmerk tegen en twijfel je of deze betrouwbaar is? Kijk dan allereerst of het betreffende keurmerk transparant is en goed bereikbaar is. Een keurmerk moet namelijk open en eerlijk communiceren en dient zich niet enkel te focussen op verkoop. Je moet op bijvoorbeeld de website van het keurmerk binnen enkele klikken kunnen zien waar het keurmerk voor staat en aan welke eisen jouw webshop moet voldoen om het keurmerk te mogen voeren. Daarnaast is een goede bereikbaarheid en een korte reactietijd een must, voor zowel jou als webshopeigenaar als de consument.

Advies

Voordat je in aanmerking probeert te komen voor een keurmerk webshop, is het goed te onderzoeken naar welk keurmerk jouw voorkeur uit gaat. Maak een afweging tussen de kosten en de baten en ga op zoek naar ervaringen van collega webwinkeliers. Worden er door een bepaald keurmerk inderdaad periodieke herkeuringen gedaan of is het keurmerk er enkel op uit om een zo groot aantal mogelijk leden te werven?