Een nichemarkt is een segment van een grotere markt en onderscheidt zich van de concurrentie door een specialistisch assortiment voor een specifieke doelgroep te bieden. Op de markt voor damesschoenen zijn bijvoorbeeld veel verschillende segmenten of niches. Schoenen voor veganistische vrouwen kunnen een nichemarkt zijn, net als schoenen voor vrouwen met een extreem grote maat, schoenen voor verpleegkundigen en schoenen voor transgenders. Dit zijn allemaal nichemarkten binnen de grotere markt voor damesschoenen.
Op deze producten heb je normaliter weinig concurrentie en zijn de advertentiekosten relatief laag. Daarnaast is de doelgroep in verhouding tot een grotere markt eenvoudig te bereiken, omdat deze zeer specifiek is. Bijkomend voordeel van een webshop in een nichemarkt is dat wanneer klanten tevreden zijn, ze voor een volgende aankoop naar alle waarschijnlijkheid weer bij jouw webshop aankloppen. Kortom, een nichemarkt hangt over het algemeen samen met loyale klanten. In het kort houdt een webshop in een nichemarkt dus in dat:
· Je specifieke, bijzondere producten verkoopt
· Je je richt op een specifieke doelgroep
· Je relatief weinig concurrentie hebt
· Je een loyale klantkring opbouwt
Maar hoe vind je een niche die werkt voor jou?