Hoger in Google met je webshop zo doe je dat 2020

Gastblog door Ton Heerze, Directeur bij Webton

Door Gastblog door Ton Heerze, Directeur bij Webton op 8 november 2020

Wil jij je webshop laten groeien? Dan is het kiezen van de juiste marketingmethode cruciaal. Adverteren met Google Ads is populair, maar ook vrij kostbaar. Zodra je stopt met investeren in Ads, gaan ook direct al je advertenties offline. Een betere strategie voor de lange termijn is om met je webshop hoger in de organische zoekresultaten van Google te komen. Maar hoe pak je dat aan? Hieronder vertellen wij je over een zeer doeltreffende methode, die ook in 2020 nog altijd niets aan effectiviteit heeft ingeboet.

Ouderwetse mond-tot-mondreclame, maar dan anno nu

Het maakt niet uit of je webshop je fulltime werk is, of een uit de hand gelopen hobby; je wil er natuurlijk het maximale uit halen. Net als bij een fysieke winkel, is mond-tot-mondreclame een van de beste manieren om de goede reputatie van je webwinkel te verspreiden.

Online werkt dat echter net even anders dan offline. In de offline-wereld zullen klanten elkaar in gesprekken wijzen op een goede winkel of fijne service, online gebeurt dat via content. Dat kan in de vorm van positieve blogposts over een fijne winkelervaring, of via goede recensies op social media.

En daar waar mensen offline de naam van de winkel noemen, wordt er online vaak verwezen naar de bijbehorende website. Zo’n verwijzing naar het webadres van een webwinkel noemen we een link. Deze links spelen een hele belangrijke rol in het proces om met je website hoger in Google te komen.

Online stemmen met links

Een verwijzing naar jouw webshop (in de vorm van een link), ziet Google als een soort positieve stem van een andere gebruiker. Hoe meer links (en dus stemmen) jouw webshop krijgt, hoe groter de kans dat de zoekmachine jouw site als een autoriteit binnen de branche zal zien. Hoe meer links je krijgt, des te hoger je webshop zal scoren in Google.

Met een lading links ben je er echter nog niet. Waar Google namelijk ook naar kijkt, is wie die link of stem plaatst. Google kan aan de ene link meer waarde hechten dan aan een andere link. Hoe bekender, relevanter en betrouwbaarder de website, des te groter is de impact van de link (stem) van die website.

Bij het bepalen of een website bekend, betrouwbaar en relevant is, zijn er meerdere objectieve criteria die deze factoren meetbaar maken. We zetten ze voor je op een rijtje.

Bekendheid

Bij het bepalen van de bekendheid van een website wordt er gekeken naar de bezoekersaantallen. Een belangrijk onderscheid daarin is wel dat er niet per se gekeken wordt naar het totaalaantal paginabezoeken, maar dat er vooral wordt gefocust op hoeveel unieke bezoekers de website over een bepaalde periode krijgt. Een website met 100.000 unieke bezoekers per maand geeft impactvollere links dan een website met slechts enkele honderden bezoekers per maand. Ook hoe lang de domeinnaam van de website bestaat heeft invloed op de bekendheid van de website.

Betrouwbaarheid

De betrouwbaarheid van een website wordt bepaald aan de hand van de zogenaamde Trust Flow, die in kaart wordt gebracht door de wereldwijd bekende SEO-dienstverlener Majestic. Deze score, op een schaal van 0-100, is het resultaat van een ingewikkelde berekening door een algoritme over het linkprofiel van de website in kwestie. Als de Trust Flow bijvoorbeeld later is dan 10, dan worden er veel links van lage kwaliteit naar deze website verwezen. In de ogen van Google verlaagt dit de betrouwbaarheid van de website, waardoor het een minder aantrekkelijke kandidaat is voor een link naar jouw webshop.

Relevantie

De relevantie van een website is lastig uit te drukken in cijfers. Deze beoordeling blijft echt mensenwerk en draait vooral om het in kaart brengen van raakvlakken (of overlappingen) tussen verschillende websites. Hoe meer de thema’s van de site en jouw webwinkel overeenkomen, hoe relevanter de verwijzing is voor Google. Het aanvragen van links bij websites van familie, vrienden of buren heeft dus niet altijd evenveel zin. Net als forums, blogs, starpagina’s of andere spam-achtige domeinen: die kunnen in sommige gevallen zelfs meer fout dan goed doen. Kies dus bewust voor relevante websites die in een gerelateerde branche actief zijn.

Je webshop hoger in Google dankzij de experts van een professionele partij

Misschien dat je je na het lezen van dit artikel afvraagt hoe je dit in de praktijk kunt brengen om je webshop hoger te laten scoren in Google. Het verzamelen van links naar je webshop is een jarenlang proces en het blijkt in de praktijk best lastig (of duur) om zelf links vanaf bekende, betrouwbare en relevante websites te krijgen.

De oplossing voor dit probleem is echter vrij eenvoudig. Er zijn namelijk professionele bureaus die gespecialiseerd zijn in dit werk, en jou alles uit handen kunnen nemen. Je kunt hen inschakelen om links van hoge kwaliteit naar jouw webshop aan te leggen. Dit proces wordt ook wel linkbuilding genoemd, en wordt ingezet door veel webshops die binnen hun branche op de nummer 1-positie in Google staan.

Let wel op; het linkbuilden is een zeer delicaat proces. Zoals we hierboven al beschreven, heeft het geen zin om linkjes van Jan en alleman aan te leggen. Dit kan in sommige gevallen zelfs schade aanrichten en ervoor zorgen dat je op een lagere positie in Google komt te staan. Het vereist een voorzichtige benadering gebaseerd op ervaring en vakmanschap om linkbuilding niet averechts te laten werken.

Een ding is in ieder geval zeker: als het op de juiste manier wordt ingezet, is linkbuilding anno 2020 nog steeds de meest effectieve manier om meer uit je webwinkel te halen dan je nu doet. Laat dit krachtige marketinginstrument daarom niet onbenut!