Wanneer de klant zich beroept op het recht van retour, dan heeft hij recht op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. Dit moet gewoon in geld, je mag dus geen cadeaubon of iets dergelijks geven. Heeft de klant met een cadeaubon betaald, dan mag je wel in die vorm terugbetalen. De regel is namelijk dat er terugbetaald moet worden op dezelfde wijze als dat er ook betaald is. En onder "volledige" terugbetaling vallen ook de bezorgkosten, administratiekosten en dergelijke die de klant bij de bestelling heeft betaald. Dat wordt regelmatig vergeten, maar is echt een wettelijke eis. Wel mag je de klant zelf laten opdraaien voor de directe kosten van het terugzenden. Hij moet dus zelf de postzegels betalen die op het retourpakket geplakt moeten worden. Je moet wel een inschatting geven van die kosten, tenzij het met de gewone post retour kan. Bij grote producten moet dan een kostenindicatie worden vermeld op de website, bij de retourinformatie. Maar elke andere kosten of vergoeding die je in rekening wilt brengen bij zo'n retour is simpelweg verboden. Ook administratiekosten voor het afhandelen van de retour mogen niet.
Uiteraard mag je als webwinkelier ook de retourkosten dragen, dit moet dan wel duidelijk vermeld worden. Vergeet je trouwens te vermelden dat een klant zelf de retourkosten moet betalen? Dan zijn de kosten voor de webwinkel, dat is ook een bijkomende straf.