Hoe verhoog je de betrouwbaarheid van jouw webshop?

Sander Kuiken

Door Sander Kuiken op 7 januari 2020

Eén van de belangrijkste factoren voor conversie op je webshop is vertrouwen. Wanneer een klant jouw webshop vertrouwt is de kans groter dat hij bij jou een aankoop doet in plaats van bij de concurrent. Vertrouwen wordt op verschillende punten binnen jouw webshop gecreëerd. In deze blog vertellen wij hoe je de betrouwbaarheid van jouw webshop kan verhogen zodat de vertrouwensrelatie van jouw klanten verbeterd wordt en zodat ze geen twijfel hoeven te hebben over of het verstandig is om bij jou een aankoop te doen.

Laat zien wie je bent

De eerste indruk van een bezoeker wordt gemaakt op de pagina waar bezoekers binnenkomen, wat vaak de homepage zal zijn. Zorg ervoor dat één van de eerste dingen die ze hier zien, jouw contactgegevens zijn. Deze staan vaak iets meer naar onderen in de pagina. Benoem hierbij de manieren hoe ze contact met jou op kunnen nemen bijvoorbeeld via telefoon, social media en/of e-mail. Plaats ook de tijden waarop je te bereiken bent, zodat klanten niet worden teleurgesteld wanneer je niet tijdig reageert. Daarnaast is het laten zien van het gezicht achter de onderneming iets dat veel mensen waarderen. Toon dus vooral hét gezicht van je bedrijf, bijvoorbeeld door een leuke foto van jezelf en eventueel jouw team te plaatsen. Ten slotte is een leuke en duidelijke ‘over ons’ pagina een goede toevoeging om de betrouwbaarheid te verhogen. Vertel op deze pagina bijvoorbeeld iets meer over wie je bent en waarom je jouw webshop bent begonnen. Je kunt hier makkelijk naar doorverwijzen via de footer.

hoe-verhoog-je-de-betrouwbaarheid-van-jouw-webshop

Betaalopties

Het tonen van de betaalmogelijkheden die je aanbiedt is ook iets dat vertrouwen schept. Door deze te tonen op jouw webshop zien bezoekers gelijk welke mogelijkheden er zijn om te betalen en kunnen zij zelf bepalen hoe ze hun bestelling afrekenen. Populaire betaalopties voor Nederlandse shoppers zijn iDeal en AfterPay. Je kan ervoor kiezen om een Payment Service Provider in te zetten waarbij al deze betaalopties onder één provider vallen. CCV Shop biedt hiervoor CCV Online Payments aan maar je kan ook kiezen voor een partij zoals Mollie of Buckaroo.

Webshopnavigatie

Wanneer een bezoeker op jouw webshop komt, is het fijn als de weg naar het winkelmandje soepel verloopt. Hiermee wordt bedoeld dat er een logische routing is binnen jouw webshop en dat daarbij de navigatie goed is ingericht. Bijvoorbeeld de menustructuur: deze kan verwarrend zijn wanneer je te veel categorieën hebt waaruit de bezoeker kan kiezen. Kies daarom voor het tonen van hoofdcategorieën die logisch zijn voor jouw webshop en houd het overzichtelijk. Heb je relatief weinig categorieën? Kies dan voor een menubalk boven in de pagina. Heb je juist heel veel categorieën? Dan kan het slim zijn om de menubalk aan de linkerkant van de pagina verticaal te tonen.  

Check-out proces

Het check-out proces is een belangrijk onderdeel van de klantreis en van jouw webshop. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel klanten aangeven dat verwarring in een check-out proces wel eens een reden is geweest voor het verlaten van hun winkelmandje. Kies daarom voor een check-out optie die goed aansluit bij jouw webshop. In de software van CCV Shop heb je verschillende mogelijkheden. Je hebt de keuze uit een multi step checkout, de one page checkout en de one step checkout. 

USP's waarmaken

Jouw unique selling points, oftewel jouw unieke kenmerken, kan jouw webshop enorm onderscheiden van de concurrentie. Betrouwbaarheid speelt hierbij ook een rol. Benoem je hier bijvoorbeeld snelle levering? Dan is het van belang dat dit ook echt zo is. Wanneer je snelle levering belooft maar de levering in werkelijkheid 14 dagen duurt, komt dit het vertrouwen van de bezoeker niet ten goede. Of wanneer er beloofd wordt dat er geen verzendkosten van toepassing zijn, is het niet handig wanneer de bezoeker er bij het afrekenen achter komt dat er tóch verzendkosten worden gerekend. Kortom, het nakomen van beloftes en transparant en eerlijk zijn, zijn van belang bij jouw USP’s. Wanneer je jouw USP’s goed inzet, zullen deze bijdragen aan het vertrouwen dat klanten hebben in jouw webshop, zal dit jouw webshop onderscheiden van concurrenten en zal dit mogelijk zelfs je conversie verhogen.

Teksten

Op websites en bij webwinkels wordt vaak gebruikt gemaakt van verschillende kopteksten in een standaard volgorde, bijvoorbeeld kop 1, kop 2 en vervolgens de standaard tekstopmaak. Wanneer je consistent bent in het gebruik van kopteksten, lettertypes en kleurgebruik van je teksten, straalt dit vertrouwen uit naar je bezoekers. Hetzelfde geldt voor spelling en grammatica. Wanneer dit op orde is groeit de betrouwbaarheid omdat mensen zien dat tekstueel alles klopt en ze er op basis hiervan vanuit gaan dat de rest van jouw webshop ook goed voor elkaar is. Een spellingsfoutje kan natuurlijk altijd voorkomen, maar wanneer een hele pagina slordig is qua content straalt dit niet uit dat jij een webshop runt waarbij alles goed voor elkaar is. Let er dus bij het maken van een productomschrijving of pagina op dat ook jouw teksten kloppen. Wanneer je niet zeker bent over jouw eigen typekunsten kun je hiervoor verschillende tools en websites inzetten, maar je kan hier natuurlijk ook professionals voor inschakelen.

Afbeeldingen

Het gebruik van mooie en duidelijke afbeeldingen is voor webshops belangrijk omdat dit zorgt voor een professionele uitstraling en klanten kunnen zo het product duidelijk zien zodat ze een zo optimaal mogelijk beeld hebben van het product voordat ze het bestellen. Het komt namelijk wel eens voor dat producten in werkelijkheid niet overeenkomen met de foto’s die worden getoond op een webshop. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Mocht je zelf jouw foto’s maken en deze willen bewerken, dan kan dit makkelijk met verschillende tools online, bijvoorbeeld de gratis tool Canva. Bij het toevoegen van je producten is het altijd leuk als er niet alleen standaard productfoto’s getoond worden maar ook zelf gemaakte foto’s. Dit maakt jouw webshop uniek en onderscheidt jou weer van de concurrenten. Vraag klanten eventueel om foto’s toe te voegen bij hun reviews, dit biedt ook meerwaarde.

Reviews en keurmerken

Bezoekers zijn opzoek naar zekerheid en vertrouwen wanneer ze online winkelen. Wanneer jouw webshop in het bezit is van een keurmerk, weten klanten hierdoor dat ze verzekerd zijn van een bepaald serviceniveau en bevestigt dit het vertrouwen dat ze hebben in jouw webshop. De conversie wordt vaak positief beïnvloedt wanneer consumenten vertrouwen hebben in jouw webshop en keurmerken kunnen hieraan bijdragen. Hetzelfde geldt voor reviews. Laat beoordelingen van jouw klanten over jouw webwinkel zien op de homepage. Hierdoor kunnen bezoekers zien hoe andere klanten al tevreden waren over jouw webshop en producten. Reviews over producten helpen nieuwe klanten op deze manier om ook jouw onderneming te vertrouwen en hier dus een bestelling te plaatsen. Bekende keurmerken zijn Thuiswinkel Waarborg en WebwinkelKeur. Meer weten hierover? Lees ons blog.

Veilige webshop

Wat naast dit alles ook de betrouwbaarheid van jouw webshop verhoogt, is wanneer bezoekers weten dat jouw webwinkel veilig is. Nu kan je jezelf afvragen hoe je jouw webshop veilig maakt. Dit kan door middel van een SSL-certificaat. SSL is een afkorting voor Secure Socket Layer. SSL creëert een beveiligde verbinding tussen een webserver en een internetbrowser. Deze verbinding verzekert dat alle gegevens, die tussen de webserver en browser worden verstuurd, geheim blijven voor buitenstaanders en niet gestolen kunnen worden. Zo weten bezoekers dus dat ze hun persoons- en adresgegevens gerust kunnen invullen op jouw webshop.

Je kan SSL herkennen aan het zogenaamde ‘slotje’. Deze is zichtbaar in de adresbalk. Wanneer je kiest voor de software van CCV Shop wordt jouw webwinkel standaard aangemaakt met een Basis SSL-certificaat. Dit houdt in dat de pagina's binnen jouw webshop standaard beveiligd zijn. Wij hebben meerdere certificaten waaruit je kunt kiezen en die van elkaar verschillen wat betreft voordelen.