Instagram hashtags zijn een belangrijke manier om je berichten vindbaar te maken, dus zorg ervoor dat je ze op de juiste manier gebruikt. Ze functioneren als sleutelwoorden, omdat gebruikers kunnen zoeken op hashtags waarna jouw post in de zoekresultaten naar voren kan komen.
Je hebt wellicht wel eens merken opgemerkt die hashtags groeperen aan het einde van een onderschrift of onder “see more" om ervoor te zorgen dat alles er netjes uit blijft zien. Sommigen voegen zelfs meerdere regels ruimte toe met punten om de hashtags uit elkaar te zetten en ze niet te veel in het oog te laten springen. Dit kun jij natuurlijk ook doen, maar het is ook helemaal niet erg wanneer de hashtags wél in het oog springen.
Maar hoe weet je nu welke hashtags je moet gebruiken? Streef naar een mix van merkproducten (een eigen hashtag die je maakt voor je merk) en community hashtags (gebruikt door mensen in dezelfde branche als jij, of gebruikt door de influencers die je probeert aan te trekken), producthashtags en andere relevante trending hashtags in jouw branche of productgroep. Laat je inspireren door te kijken naar de hashtags die jouw concurrenten, jouw publiek, influencers en marktleiders gebruiken.