Hoe schrijf je Instagram onderschriften die de verkoop stimuleren?

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 29 mei 2019

Misschien zet je al verbluffende foto's en video's op de Instagram-feed van jouw webshop, maar als je niet voldoende aandacht besteedt aan de onderschriften, loop je een belangrijke kans mis. Instagram is in de eerste plaats een visueel platform, maar de posts kunnen meer verkeer naar jouw webshop leiden, het aantal volgers van jouw kanaal verhogen en zelfs jouw verkopen vergroten. Een sterke afbeelding op Instagram kan de aandacht van gebruikers trekken, maar een goed doordacht onderschrift kan veel meer teweegbrengen. Aansprekende onderschriften kunnen ook voor meer betrokkenheid zorgen, wat cruciaal is als het gaat om het algoritme van Instagram. Sterke teksten in jouw onderschriften kunnen het verhaal en de persoonlijkheid van jouw merk vormgeven, waardoor jouw volgers zich realiseren dat ze de producten die jij verkoopt nodig hebben. Kortom: Instagram onderschriften kunnen helpen om het succes van jouw social media te vergroten - en dat kan jouw bedrijfsresultaten verbeteren. Maar hoe doe je dit?

1. Overweeg de lengte

Instagram onderschriften kunnen maximaal 2.200 tekens lang zijn en mogen maximaal 30 hashtags bevatten. Zoals de meeste marketingstrategieën gaat het bij de tekst in jouw onderschrift om kwaliteit boven kwantiteit. Je kunt een kort en pittig onderschrift plaatsen, maar ook langere, meer diepgaande tekst. Er is eigenlijk geen goede of slechte lengte als het gaat om het schrijven van een onderschrift. Als jouw post waarde toevoegt of interessant is, zullen mensen het lezen. Twijfel je of een onderschrift te lang is? Kies dan voor de zekerheid een iets kortere variant.

Overweeg de lengte

2. Haal het beste uit de eerste zin

Instagram verkort jouw onderschrift na drie tot vier regels, dus voeg in het begin belangrijke details toe. Alleen plusminus de eerste zin wordt weergegeven in de feed van een gebruiker, dus zorg ervoor dat jouw eerste zin overtuigend is of een vraag stelt - en plaats jouw call-to-action niet pas aan het einde.

3. Neem een call-to-action op of stel een vraag

Iedere post moet een doel en een intentie hebben, dus houd dit doel in je achterhoofd bij het schrijven van de tekst en laat het doel leiden tot een oproep tot actie, oftewel een call-to-action. Wat wil je dat volgers doen?

  • Jouw webshop bezoeken?
  • Een specifiek product kopen?
  • De Instagram-post delen met vrienden?
  • Een product in de aanbieding kopen?
  • Meedoen aan een wedstrijd of weggeefactie?
  • Foto's maken en delen met een opgegeven hashtag? (Dit is een geweldige manier om door gebruikers gegenereerde inhoud te verzamelen)

De sleutel is betrokkenheid stimuleren om een gevoel van dialoog en conversatie te creëren. Dit is ook een manier om te werken met het algoritme van Instagram, waarbij engagement (betrokkenheid) wordt beschouwd als een statistiek om je berichten aan volgers te presenteren. Door betrokkenheid te stimuleren vergroot je de kans dat jouw bericht in de feeds van andere gebruikers wordt weergegeven als een 'aanbevolen account' dat ze moeten volgen.

Hier zijn enkele acties waarop je kunt sturen in jouw onderschrift:

  • Klik op de link in bio
  • Laat een reactie achter (meestal als antwoord op een vraag)
  • Tag een vriend (dit is een geweldige tactiek om je bereik te vergroten)
  • Plaats een foto met jouw merkhashtag

4. Schrijf als een mens (en niet als een robot)

Authenticiteit is het belangrijkst. In inhoud en onderschriften laat je je ware zelf zien en schrijf je als het ware terwijl je praat. Je wilt misschien strategisch zijn, maar je wilt natuurlijk ook overkomen als een vriend voor de gebruiker.

5. Gebruik storytelling

 

Voorkom dat je neutraal bent in jouw onderschriften, maar voeg juist persoonlijkheid en pit toe. Denk aan het toevoegen van twee tot drie zintuiglijke woorden, zinnen of anekdotes die een beeld schetsen. Dus beschrijf aanraking, smaak, geluid, zicht, emotie, gevoel. In plaats van bij een foto te vermelden dat het om ‘Tex-Mex’ gaat is het vermelden van ‘zoute maiskoekjes ondergedompeld in guacamole' een stuk aantrekkelijker.

6. Gebruik emoji's

Gebruik emoji’s in je onderschriften om wat extra smaak toe te voegen en je onderschriften te animeren. Relevante emoji's die aan het einde van zinnen of alinea’s worden geplaatst, kunnen ook goed zijn voor de afwisseling omdat ze een langere tekst kunnen onderbreken.

Emoji's zijn ook een geweldige manier om lezers te wijzen op een bepaalde actie, zoals door op de link in bio te klikken. Maar als je emoji's gebruikt, zorg er dan voor dat passen bij tone of voice en branding. Je wilt niet overdrijven door lukraak allerlei verschillende emoji’s te plaatsen. Als je werkt aan je merkidentiteit en tone of voice en het schrijven van Instagram onderschriften aan een freelancer uitbesteedt, bepaal dan een set emoji's die zinvol en consistent zijn en passen bij je merk.

7. Gebruik hashtags

Instagram hashtags zijn een belangrijke manier om je berichten vindbaar te maken, dus zorg ervoor dat je ze op de juiste manier gebruikt. Ze functioneren als sleutelwoorden, omdat gebruikers kunnen zoeken op hashtags waarna jouw post in de zoekresultaten naar voren kan komen.

Je hebt wellicht wel eens merken opgemerkt die hashtags groeperen aan het einde van een onderschrift of onder “see more" om ervoor te zorgen dat alles er netjes uit blijft zien. Sommigen voegen zelfs meerdere regels ruimte toe met punten om de hashtags uit elkaar te zetten en ze niet te veel in het oog te laten springen. Dit kun jij natuurlijk ook doen, maar het is ook helemaal niet erg wanneer de hashtags wél in het oog springen.

Maar hoe weet je nu welke hashtags je moet gebruiken? Streef naar een mix van merkproducten (een eigen hashtag die je maakt voor je merk) en community hashtags (gebruikt door mensen in dezelfde branche als jij, of gebruikt door de influencers die je probeert aan te trekken), producthashtags en andere relevante trending hashtags in jouw branche of productgroep. Laat je inspireren door te kijken naar de hashtags die jouw concurrenten, jouw publiek, influencers en marktleiders gebruiken.

Gebruik hashtags

Een checklist voor het plaatsen van een goed Instagram onderschrift

Houd rekening met de volgende checklist voordat je jouw onderschriften definitief maakt. Stel jezelf eerst de volgende vragen:

  • Is het onderschrift informatief? Geeft het informatie of details over jouw product, een aanbieding of over jouw bedrijf in het algemeen?
  • Is het op jouw merk gericht? Kan een gebruiker zeggen dat het onderschrift de tone of voice en de algehele stijl volgt?
  • Is het onderschrift gericht op het bekendmaken van een wedstrijd/winactie? Is er een duidelijke call to action aan het einde van de tekst geplaatst om gebruikers te verleiden iets te doen?
  • Is het onderschrift overzichtelijk? Ziet het er ‘clean’ uit of is het volgestouwd met tekst, veel emoji's en enorm veel hashtags?
  • Is het onderschrift inspirerend of voegt het waarde toe? Heeft de gebruiker iets aan het lezen van de post?

Of het nu gaat om nieuwe informatie, een kans om deel te nemen aan een give-away, een mogelijkheid om contact te maken met andere volgers door te reageren op de post, of het opdoen van een dosis inspiratie: jouw onderschrift zou iets positiefs aan het leven van de gebruiker moeten toevoegen.