Hoe maak je jouw dropshipping webshop tot een succes?

Sander Kuiken

Door Sander Kuiken op 28 juli 2020

Dropshipping is één van de populairste vormen van online business anno 2020. Online zijn vele voorbeelden van succesvolle dropshippers te vinden die hun producten middels een webshop verkopen. Ondanks dat succes natuurlijk een persoonlijk begrip is, geven we je in deze blog een aantal tips waarmee jij ervoor kan zorgen dat jij jouw dropshipping webshop niet alleen succesvol maakt, maar ook succesvol houdt.

Product

1. Vind een aantrekkelijk product

Allereest is het natuurlijk belangrijk om producten te vinden die online goed verkopen. Daarom is onze eerste tip om te kijken naar producten die (op dit moment en in de nabije toekomst) populair zijn. Bekijk of er veel vraag naar is en of er al veel aanbieders zijn van dit product. Ook kun je kijken naar niche producten, waarbij je specifieke producten gebruikt voor een bepaald soort doelgroep. 

hoe-maak-je-jouw-dropshipping-webshop-tot-een-succes

2. Maak deals met de beste leveranciers

Na het vinden van producten die je wilt verkopen op jouw dropshipping webshop, wil je natuurlijk het product in de beste kwaliteit  voor de laagste prijs aanschaffen. Daarom is het belangrijk om via verschillende leveranciers deze producten te vergelijken. Houd bij deze vergelijking ook rekening met de leverancier zelf. Wat zijn bijvoorbeeld de voorwaarden van de leverancier en wat is de minimum afname?

3. Vraag een sample aan

Het is heel belangrijk om het dropshipping product zelf eerst te testen voordat je deze gaat verkopen. Voer daarom een test order uit. Op deze manier kun je controleren of de dropshipping leverancier voldoet aan zijn levertijden, en kun je de kwaliteit van het product testen. Daardoor kun je onnodige retourneringen van klanten voorkomen, wat je veel geld en tijd scheelt.

4. Geef jouw dropshipping product de sterkte woorden mee!

Nu je het dropshipping product en de leverancier concreet hebt gemaakt, is het zaak om jouw dropshipping item aantrekkelijk neer te zetten op jouw website. Een product beschrijving is dan ook heel belangrijk bij het ontwikkelen van het succes van jouw dropshipping business. Het is belangrijk om juist hier de toegevoegde waarde van zowel het product als jouw business in te vertellen, aangezien de klant dit leest.

Schrijf dan ook heldere productbeschrijvingen, en laat hier je toegevoegde waarde in terugkomen. Schrijf ze daarom dan ook zelf. Het komt vaak voor dat de standaard productbeschrijvingen van de leverancier worden overgenomen als productbeschrijving. Door dit ook te doen, kun je organische vindbaarheid (SEO) niet onderscheiden van anderen.

Webshop

5. Straalt jouw webshop betrouwbaarheid uit?

Een nieuwe dropshipping webshop kan, vooral in het begin, wat onbetrouwbaar overkomen. Dit omdat er nog relatief weinig beoordelingen en reviews zijn over de producten. Daarnaast kennen weinig mensen jouw business wanneer deze net is opgestart. Zorg er daarom voor dat je dit vanaf de start niet uitstraalt. Hoe kan je dat toepassen op jouw dropshipping webshop?

Maak bijvoorbeeld gebruik van de app Product Reviews, waarbij klanten recensies kunnen achterlaten, maak een aparte pagina waarin je vertelt over jouw bedrijf, en toon veiligheids-(keurmerken).

6. Maak betalen makkelijk

Het zou natuurlijk heel jammer zijn als klanten net voor het betaalproces afhaken op jouw dropshipping webshop. Maak het bestellen en betalen dan ook zo makkelijk mogelijk voor de klant. Hoe zorg je ervoor dat een klant zo makkelijk mogelijk kan bestellen op jouw dropshipping webshop?

Maak gebruik van CCV Online Payments. CCV Shop biedt een groot scala aan betaalmethoden aan die geïntegreerd zijn in jouw webshop. Zorg daarnaast ook voor een One Page Checkout, waarbij jouw klanten het bestelproces uitvoeren op 1 pagina, in plaats van dat ze steeds worden doorvervezen. Naast dat deze vorm van een bestelproces conversie verhogend werkt, is het overzichtelijk voor zowel jou als de klant, en kan de klant op snelle wijze jouw dropshipping producten bestellen.

Logistiek

7. Zorg voor goede logistieke afspraken met je leverancier

Maak concrete afspraken over de verwerking, verzending en retournering van jouw dropshipping producten. Wellicht dat je deze kan automatiseren. In dat geval bespaar jezelf een hoop tijd.  Let er wel op dat jij als verkoper nog wel eindverantwoordelijke bent voor het product. Door dit efficiënt te regelen, heb je meer tijd over voor bijvoorbeeld het opschalen van jouw dropshipping business!

Andere platformen

8. Koppel je webshop aan handelsplatformen

Wanneer jij jouw dropshipping business koppelt met handelsplatformen als Bol.com & Amazon, vergroot je het bereik van jouw productaanbod. Dit kan je goed toepassen in combinatie met een dropshipping niche webwinkel. 

In dat geval is de kans namelijk aanwezig dat het aanbod op deze handelsplatformen relatief laag is, waardoor er een kans ontstaat om naast de producten aan te bieden op jouw dropshipping webshop, deze ook succesvol aan te bieden via andere kanalen.

Tip: Let er wel op dat je bij het aanbieden op handelsplatformen als Bol.com & Amazon rekening moet houden met extra kosten zoals commissiekosten.

Marketing

9. Zorg ervoor dat je relevante klanten trekt naar jouw dropshipping webshop

Natuurlijk is het fijn dat jouw webshop veel bezoekers trekt, maar je hebt er niets aan wanneer ze niets kopen. Daarom moet je ervoor zorgen dat je relevante bezoekers binnenhaalt op jouw dropshipping webshop. Hoe kun je hiervoor zorgen? Je leest het hier.

Heb je een goede niche uitgekozen? Mooi! In dat geval zijn heb je een stuk minder last van concurrentie. Door veel te schrijven over jouw niche-product, zoals blogs, landingspagina’s of een bepaalde gebruiksaanwijzing, komt jouw dropshipping webshop hoger te staan in Google. Met de webwinkelsoftware van CCV Shop, kun je jouw SEO-resultaten bovendien op makkelijke wijze optimaliseren. 

10. Bouw loyaliteit op bij jouw klanten

Over het algemeen kost het werven van klanten meer dan het behouden van bestaande klanten. Klantloyaliteit is dan ook een belangrijk onderwerp voor een succesvolle dropshipping webshop. Heb je bijvoorbeeld een product dat vaak in aanmerking komt voor een herhaalaankoop? Stimuleer deze klant dan ook om ook deze herhaalaankoop bij jou te oden. Maak bijvoorbeeld gebruik van kortingsbonnen, die ook via CCV Shop eenvoudig te integreren zijn met jouw webshop.

11. Zorg voor een automatische marketingflow

Een handige manier om de relatie met jouw klanten naar een hoger niveau te tillen, is via automated marketing. Gebruik dit voor je mails. CCV Shop biedt diverse mogelijkheden voor e-mailmarketing aan, waarmee jij ervoor kan zorgen dat jouw klanten ten alle tijden betrokken blijven bij jouw dropshipping business, ook na een aankoop. Door jouw klantgroepen te segmenteren, kun je jouw mails ook automatisch verstuurde mails ook persoonlijk maken bij jouw doelgroep.

Als klanten eenmaal een aankoop hebben gedaan op jouw dropshipping webshop, kun je de klantgroep die product X heeft gekocht op een later moment een aanbiedingsmail sturen waarin ze korting krijgen op product X of op een vergelijkbaar en relevant product waarin ze interesse hebben. Zo voelt de aanbieding persoonlijk en is de kans groot dat ze hiervan gebruikmaken.

12. Blijf continu zorgen voor toegevoegde waarde

Dropshipping is een populaire vorm van online business. Hierdoor kan het zijn dat je steeds vaker te maken krijgt met concurrentie. Zorg er daarom voor dat je altijd toegevoegde waarde aanbiedt met jouw dropshipping webshop, en dat een (potentiële) klant bij elke aanraking met jouw online business, ook in aanraking komt met jouw toegevoegde waarde.

Denk bijvoorbeeld aan het tonen van unieke producteigenschappen op de productpagina, het aanbieden van een korting via de mail, of de klant financieel te ontzorgen bij de verzending en retournering.

Er zijn dus vele tips die naast dat je succesvol wordt, je ook kunnen helpen bij het behouden van jou dropshipping succes. Wil je nou meer weten over dropshipping of direct jouw eigen dropshipping business starten? Bekijk dan deze pagina!