Door Lara Vogteloo op 23 maart 2022
Iedereen met een webshop wil natuurlijk dat bezoekers zo lang mogelijk op hun webshop blijven. Des te langer de sessieduur, des te groter de kans dat men vindt wat ze zoeken en daadwerkelijk tot een aankoop overgaan. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen die lang op je webshop blijven terugkomen, waardoor ze omgezet kunnen worden in loyale klanten. Naast dat het beter is voor je omzet, is het voor Google ook een teken dat je webshop waardevol is. Anders hadden de bezoekers wel weer snel je webshop verlaten op zoek naar een webshop die wel aan hun verwachting voldoet. Google gaat jouw webshop hierdoor beter waarderen wat ten goede komt voor jouw positie in de zoekresultaten.
Als je gebruikmaakt van de gratis statistiekentool van Google, Google Analytics, kun je dit eenvoudig achterhalen. De tijd dat een bezoeker aanwezig is op jouw webshop wordt in Google Analytics uitgedrukt in de sessieduur. Een sessie begint wanneer een bezoeker op je webshop komt en eindigt wanneer hij deze verlaat of wanneer deze, na maximaal 30 minuten inactiviteit, is verlopen. Naast de gemiddelde sessieduur is het ook goed om te kijken naar de gemiddelde tijd die mensen spenderen op veel bezochte pagina’s. Ligt dit op één van de pagina’s lager dan je gemiddelde? Dan kan het zijn dat de pagina als minder interessant wordt ervaren en is het van belang dat je nog eens kritisch naar deze pagina kijkt.
Tip: Onderzoek ook eens wat de sessieduur per acquisitiekanaal is, zoals organic en social. Zie je bijvoorbeeld dat via betaalde advertenties de sessieduur korter is? Misschien sluit de advertentie dan niet geheel aan bij de desbetreffende pagina en ligt hier nog ruimte voor verbetering.
Om bezoekers langer vast te houden, is het essentieel dat je jouw webshop zo relevant en gebruiksvriendelijk mogelijk maakt. Hieronder lichten we 6 manieren uit waarmee je ervoor kunt zorgen dat mensen langer je webshop bekijken.
Op een webshop staat voornamelijk geschreven content. Maar niet iedere bezoeker geeft hier de voorkeur aan, sommige kijken liever naar beeld dan dat ze tekst lezen. Het is daarom raadzaam om ook andere soorten content aan te bieden. Ondersteun jouw productpagina daarom bijvoorbeeld met een video waarin je de voor- en nadelen van het product bespreekt, of laat zien hoe je het product in de praktijk gebruikt. Als een bezoeker jouw video aan het bekijken is, blijft hij automatisch al langer op jouw webshop.
Zolang de content op jouw webshop waardevol en relevant is voor je bezoekers zijn ze bereid om de tekst (grotendeels) te lezen, ook wanneer het gaat om langere teksten. Zorg daarom dat de content aansluit bij wat de bezoekers zoeken, zodat je ook daadwerkelijk meerwaarde biedt. Benoem op de productpagina bijvoorbeeld de plus- en minpunten of omschrijf hoe het product het leven van de klant gemakkelijker, aangenamer of beter maakt, zodat duidelijk is wat ze van het product mogen verwachten.
Een call-to-action button maakt het voor jouw bezoekers extra makkelijk om de volgende stap te zetten naar het einddoel, het aankopen van een product. Maar call tot actions worden ook ingezet om bezoekers te verleiden andere acties te ondernemen zoals het aanvragen van een e-book of contact opnemen. Een call-to-action button is vaak in een opvallende kleur, zodat hij er duidelijk uitspringt. Door de call-to-action zo concreet mogelijk te maken, worden bezoekers sneller geprikkeld en gaan ze eerder over tot actie. Hierdoor bezoeken ze automatisch meer pagina’s op je webshop en blijven ze langer hangen. Naast dat call-to-actions goed zijn voor de sessieduur, dragen ze ook bij aan de structuur en zorgen ze voor een hogere conversieratio op je webshop.
Hoe meer afleiding er op je webshop staat, des te sneller mensen de draad kwijtraken en wegklikken. Door je shop rustig en overzichtelijk te maken, neemt de sessieduur toe. Zorg voor een duidelijke menustructuur met hierin overzichtelijke en heldere categorieën. Bezoekers vinden hierdoor sneller wat ze zoeken en klikken minder snel weg. Heb je bijvoorbeeld een kleding webshop voor mannen, vrouwen en kinderen? Maak hier dan bijvoorbeeld hoofdcategorieën van die je vervolgens onderverdeeld in subcategorieën zoals broeken, tops en jassen.
De gemiddelde sessieduur kan verhoogd worden door te zorgen voor een betere interne linkstructuur. Door relevante links naar andere pagina’s te plaatsen is de kans groot dat de bezoekers doorklikken. Plaats in blogs bijvoorbeeld links naar producten in je webshop die je in het blog bespreekt, zodat de bezoekers na het lezen van een relevant artikel direct de producten kunnen kopen in je webshop.
Tip: Wanneer je met interne links aan de slag gaat, is het voor je SEO van belang dat je bij het doorverwijzen naar andere relevante pagina’s linkt door middel van een informatieve anchortekst, zoals een zoekwoord of titel van een productpagina.
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Een mooie spreuk die ook zeker van toepassing is op webshops. Omdat bezoekers van je webshop het product niet kunnen vastpakken zoals in een fysieke winkel willen ze het liefst zoveel mogelijke duidelijke productfoto’s zien. Om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen kun je foto’s uit verschillende hoeken tonen of zelfs je product in actie. Pakkende visuals zullen de interesse van jouw bezoekers trekken en hen verleiden om langer op je webshop te blijven en misschien zelfs wel om direct het product bij je te kopen.