Het lanceren van je webshop in 9 stappen

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 29 september 2021

Het is bijna zover: de livegang van jouw webshop! Je hebt een tijdje terug besloten om een webwinkel te beginnen, hebt zorgvuldig nagedacht over de producten die je wilt verkopen en hebt uiteindelijk een productgroep gekozen en de webshop opgezet. Je hebt waarschijnlijk eerst een aantal producten van jouw leverancier op proef laten bezorgen om de kwaliteit ervan te controleren en bent tevreden. Uiteindelijk heb je een bestelling geplaatst bij jouw leverancier zodat je jouw eerste inventaris op voorraad hebt waardoor je daadwerkelijk kunt leveren aan klanten. Maar wat nu? Je hebt nog veel werk te doen omdat je je in de pre-launch fase van je shop begeeft. Dit is een kritieke fase voor elke online winkel, aangezien het de toon voor jouw bedrijf zal zetten. Daarom hebben we deze 9 afteltips samengesteld om jouw shop voor te bereiden op de daadwerkelijke lancering.

9. Test je webshop

Voordat je jouw webshop daadwerkelijk live zet, is het aan te raden om je webshop nog eens uitgebreid te testen en te testen. Klik bijvoorbeeld op alle buttons op jouw webshop, kijk of alles daadwerkelijk werkt zoals je het in gedachten had en hebt. Vraag jezelf af of de indeling van jouw webshop logisch is, ook voor gebruikers die nog niet bekend zijn met jouw webshop in tegenstelling tot jij zelf.  Dit is vaak enorm leerzaam om te doen, en waarschijnlijk leidt dit onverhoopt toch nog tot het doen van enkele (kleine) aanpassingen. Plaats aanvullend een testbestelling op jouw eigen webshop om te zien of het bestelproces goed verloopt en of je de bestelling daadwerkelijk ziet in de onderhoudstool van jouw webshop. Kortom, of het bestelproces verloopt zoals gewenst. 

8. Bereid je social media netwerken voor

Voor veel bedrijven is social media dé manier om voor een consistente stroom van verkeer en klanten te zorgen en om naamsbekendheid te genereren. Je vindt op platformen zoals Facebook, Instagram en Pinterest een groot publiek dat geïnteresseerd is in jouw product en merk. Er zijn een paar belangrijke dingen die je moet doen om jouw social media kanalen voor te bereiden voordat je jouw webshop lanceert:

Claim jouw webshopnaam

Ongeacht de niche waarin je actief bent wil je waarschijnlijk actief zijn op de twee grootste sociale netwerken van nu: Facebook en Instagram. Zelfs als je niet van plan bent om deze twee media (veel) te gebruiken is het belangrijk om jouw webshopnaam hierop te claimen. Zowel om daadwerkelijk content te kunnen plaatsen als om te voorkomen dat iemand anders de naam claimt.

Op social mediagebied is er niets irritanter en onhandiger dan het hebben van verschillende gebruikersnamen op elk medium. Gebruik, voordat je zelf veel tijd steekt in het bedenken van een gebruikersnaam, een service zoals NameChk of KnowEm om in enkele klikken uit te vinden of de door jouw gewenste gebruikersnaam nog beschikbaar is op verschillende (honderden) social media kanalen. Specifiek voor Facebook kun je hier checken of de door jou gewenste naam nog beschikbaar is. Het is slim om het belangrijkste zoekwoord van je pagina in je naam te verwerken, bijvoorbeeld de naam van jouw bedrijf of de naam van het product dat je verkoopt.

Kies bewust op welke social media kanalen je actief bent

Naast Facebook en Instagram wil je waarschijnlijk ook op andere social media netwerken actief zijn met jouw webshop. Sommige sociale netwerken werken beter voor jouw shop dan anderen, iets wat je naar verloop van tijd vanzelf zal ontdekken.

Wanneer je bijvoorbeeld visueel aantrekkelijke producten verkoopt, of een merk voert dat een bepaalde levensstijl uitstraalt, kan een op foto’s gericht social media platform zoals Pinterest ook een goede optie zijn om actief op te zijn met jouw webshop. Meer weten over hoe je het meeste uit Pinterest haalt? Lees dan de blog die we hier over schreven.  Ben je juist van plan om veel video content te maken en online te plaatsen? Denk dan eens aan het claimen van een gebruikersnaam op YouTube zodat je via je eigen YouTubekanaal video’s kunt publiceren. Benieuwd hoe je video zo optimaal mogelijk inzet om de conversie van jouw webshop te verhogen? Check dan deze blog die we hier over schreven.

Onthoud dat het bijhouden van social media kanalen veel tijd en inzet kost, dus kies alleen netwerken die goed op jouw shop of merk aansluiten en waarvan je weet dat je de tijd hebt om ze te onderhouden. Wanneer mensen zien dat jouw laatste post bijvoorbeeld een jaar geleden is geplaatst, kunnen ze hierdoor twijfelen aan de betrouwbaarheid van jouw webshop omdat je inactief lijkt.

Richt jouw profiel in, inclusief foto’s

De volgende stap is het daadwerkelijk aanmaken en inrichten van jouw profiel. Hierbij hoort op zowel Facebook als Instagram ook het plaatsen van een profielfoto en op Facebook aanvullend ook het toevoegen van een omslagfoto. Ook dien je algemene informatie over jouw shop in te vullen en is het verstandig om een aantal posts te plaatsen, uiteraard inclusief een foto van goede kwaliteit.  Voeg bijvoorbeeld ook wat foto's van jouw shop, producten en jezelf of jouw eventuele medewerkers toe om de pagina persoonlijker te maken. Als je een aantal posts hebt geplaatst, kun je vrienden uitnodigen om je Facebookpagina te 'liken' en om jouw shop op Instagram te volgen. Ook is het natuurlijk slim om door te verwijzen naar jouw Facebook- en Instagrampagina op jouw webshop.

Weet je niet welke fotoafmetingen ideaal zijn voor social media? Bekijk dan deze lijst met ideale afmetingen.

Ga opzoek naar ambassadeurs of influencers

Stuur één of meerdere producten uit jouw assortiment een aantal weken voor de lancering van jouw webshop naar influencers. Je hoeft niet direct te denken aan grote, zeer invloedrijke influencers (BN’ers), maar kunt ook lokale influencers aanspreken. Vraag of deze personen jouw product(en) willen testen of gebruiken en hiervan een foto of post willen plaatsen op hun instagrampagina. In ruil hiervoor geldt vaak een vergoeding. In deze blog kun je meer lezen over de rol van influencers in de huidige maatschappij en wat ze voor jouw webshop kunnen betekenen.

Voorbeeld: een make up merk spreekt beautybloggers aan die op hun eigen blog of instagramkanaal ervaringen delen over diverse make-up producten. Als make-up merk kun je dan een gratis pakketje mascara’s opsturen naar deze influencers/bloggers waarover zij vervolgens kunnen posten.

7. Maak jouw e-mailmarketing gereed

Nu je jouw social media accounts hebt aangemaakt, is het belangrijk om te kijken wat je belangrijkste communicatiekanalen zijn. E-mailmarketing is een bewezen effectief marketingkanaal waarmee je veel klanten kunt prikkelen en informeren.

Kies een mailingtool

Er zijn veel programma’s op de markt waarmee je jouw e-mailmarketing kunt beheren. Het is dan ook de moeite waard om je eerst te verdiepen in deze verschillende tools zodat je een gedegen keuze kunt maken voor een platform dat je wilt gebruiken wanneer je over een tijdje een redelijk klantenbestand hebt opgebouwd. Binnen de software van CCV Shop zijn een aantal mailingplatformen beschikbaar die je kunt gebruiken: de mailingtool van CCV Shop zelfMailChimpMailPlusLaPosta of GetResponse.

Heb je een platform gekozen? Zet dan bijvoorbeeld alvast een welkomstmail klaar die je naar iedere nieuwe klant verstuurt om ze te verwelkomen, of een mail waarin je een winactie communiceert om de lancering van jouw webshop te vieren. Misschien wil je je alvast oriënteren op de talloze mogelijkheden die e-mailmarketing je biedt. In deze blog lees je meer over hoe jij als online ondernemer e-mail marketing effectief kunt inzetten voor jouw webshop.

6. Koppel Google Analytics aan jouw webshop

Het is belangrijk om Google Analytics vanaf dag één op te zetten. Google Analytics is een statistiekprogramma van Google dat je waardevolle inzichten geeft in de bezoekers en klanten van jouw webshop. Voordat je Google Analytics kunt gebruiken dient jouw webshop aangemeld en geverifieerd te zijn. Dit kan via Google Search Console. Lees in deze handleiding hoe je jouw account aan jouw webshop koppelt, waardoor je na de lancering van jouw webshop direct bezoekersstatieken kunt inzien.

Waarom Google Analytics? In een fysieke winkel zie je jouw klanten letterlijk en kun je eenvoudig een praatje met ze maken. Online heb je deze mogelijkheid echter niet, en kun je zonder Analytics weinig van je klanten te weten komen.

5. Doe zoekwoordonderzoek

Voordat je jouw webwinkel lanceert, is het belangrijk om zoekwoordonderzoek te doen. Zoekwoordonderzoek is namelijk een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). De onderliggende waarde van het kiezen van de juiste zoekwoorden is om Google en andere zoekmachines te helpen begrijpen waar jouw online shop over gaat en welke producten je verkoopt. Dit verhoogt jouw online zichtbaarheid en vergroot de kans dat zoekmachines jouw shop in de zoekresultaten zullen tonen wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar de producten die je verkoopt.

Voor een stap-voor-stap handleiding voor het kiezen van de juiste zoekwoorden en wat er nog meer komt kijken bij de basis SEO voor jouw shop, raadpleeg dan hier de CCV Shop handleiding.

4. Bepaal jouw KPI’s

Voordat je jouw webshop lanceert is het verstandig om een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) te bepalen om inzicht te krijgen in de vooruitgang die jouw shop boekt.

Er zijn verschillende KPI’s die je kunt bijhouden wanneer je een online shop gaat starten:

 

Verkoop

  • Maandelijks aantal verkopen
  • Gemiddelde ordergrootte
  • Conversiepercentage
  • Aantal winkelwagen verlaters

 

Marketing

  • Webshopbezoekers
  • Unieke bezoekers versus terugkerende bezoekers
  • Tijdsduur op website
  • Aantal bekeken pagina’s per bezoek
  • Bron waar bezoekers vandaan komen
  • Aanmelders nieuwsbrief
  • Social Media volgers of fans

Wil je weten of je de KPI’s die je jezelf hebt gesteld ook daadwerkelijk hebt gehaald? Dat kan met Google Analytics of via het Dashboard van de onderhoudstool van CCV Shop.

3. Bepaal je verzendstrategie

Je webshop is bijna klaar voor livegang. Verzenden is een cruciaal onderdeel bij het runnen van een webshop. Dit onderdeel verdient dan ook alle aandacht voordat je jouw webshop online zet. Denk goed na over de manier waarop je het logistiek proces inregelt en realiseer je dat de manier waarop je dit aanpakt het verschil kan maken tussen tevreden en ontevreden klanten. Er zijn verschillende factoren waarover je moet nadenken en waarbij je keuzes moet maken zoals Jorn Spiertz in een eerder gastblog van Pakketmail vermeld:

Verpakkingen

Het verpakken van jouw producten voor verzending heeft allereerst een functioneel doel. Tijdens het transport vallen pakketten op elkaar van de sorteerband en worden pakketten op elkaar gestapeld. Zorg ervoor dat jouw pakketten goed verpakt worden en tegen schokken en stoten kunnen. Gebruik een stevige, goed passende doos zonder vochtige plekken of scheuren, wikkel ieder product in geschikt materiaal zoals papier of bubbelfolie voor extra bescherming, gebruik vulmateriaal om lege ruimtes in de doos op te vullen (bijvoorbeeld met luchtkussentjes, opvulpapier of houtwol) en sluit het pakket goed af met verpakkingstape. Indien je zware pakketten verstuurt, gebruik dan dubbel- of zelfs driedubbelgolfkarton en verstevig de hoeken extra.

Vervoerders

Er zijn veel verschillende vervoerders waarmee je samen kunt werken voor het verzenden van je producten. Iedere vervoerder heeft elk zijn eigen specialiteit. Sommige vervoerdersnetwerken zijn meer ingesteld op lichte en kleine zendingen, andere juist op grotere, zwaardere zendingen. Verder zijn er vervoerders met een sterk nationaal verzendnetwerk, terwijl anderen juist zijn gespecialiseerd in internationaal vervoer. Ook transittijden kunnen per bestemming en vervoerder variëren.

Vaak zien we dat prijs de doorslaggevende factor is in het kiezen van een vervoerder. Echter bieden vervoerders met het scherpste verzendtarief voor een bepaald type zending en bestemming niet per definitie ook het beste netwerk. Natuurlijk kun je bij het selecteren van een vervoerder rekening houden met de prijs, maar houd daarnaast ook rekening met factoren zoals bezorgtijden en het soort verzendnetwerk (nationaal of internationaal).

Retourzendingen

Je wilt natuurlijk zo min mogelijk retourzendingen, maar je zal altijd klanten houden die een product willen retourneren. Het is dan belangrijk om aandacht te besteden aan de manier waarop jouw klanten pakketten terug kunnen sturen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat consumenten eerder geneigd zijn tot aankopen op het moment dat een webshop een goede, voordelige en gebruiksvriendelijke oplossing voor retourzendingen biedt. Zorg voor volledige informatie rondom het retourproces dat je hanteert en probeer dit zo eenvoudig mogelijk te houden voor een klant. Ook voor retourzendingen geldt dat er vele mogelijkheden zijn. Onderzoek de opties en selecteer verschillende opties om voor de verschillende wensen van jouw klanten een passende oplossing te kunnen bieden.

2. Leg de laatste hand aan de promotie en strategie voor de lancering

Ten slotte, wanneer je alle voorgaande stappen hebt doorlopen, is het belangrijk om na te denken welke promotiemiddelen je wilt inzetten voordat de lancering van jouw shop plaatsvindt. Begin je met een korting van bijvoorbeeld 20% op alle artikelen in jouw webshop en promoot je dit via social media, Google advertenties? Of ben je bevriend met een redacteur van online (e-commerce)platform die bereid is om een kort artikel over de opening van jouw webshop te plaatsen? Oftewel: welke communicatiekanalen gebruik je om het publiek te vertellen over de lancering van jouw shop?

Plaats in ieder geval berichten op jouw social media kanalen, vraag mensen deze berichten te delen, mail vrienden, familie en bekenden en stuur persberichten naar relevante websites. Ook kun je natuurlijk ‘ouderwets’ flyeren. Begin lokaal door bijvoorbeeld flyers te verspreiden bij bedrijfsverzamelgebouwen.

1. De lancering

Nu je deze 9 afteltips voor de lancering van jouw webshop hebt voltooid, is het tijd om jouw webshop daadwerkelijk te lanceren. Als het goed is heb je al wat volgers op social media en beschik je over een mailingtool waarmee je jouw publiek en toekomstige klanten kunt bereiken. Het echte werk begint nu pas!