De naam combineert twee termen waar we inmiddels niet meer omheen kunnen, namelijk social media en e-commerce. Door middel van social commerce is het mogelijk om je producten en diensten te verkopen op een social media platform. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk dat je het account op je social media kanaal kun koppelen met jouw webshop. In 2020 was de wereldwijde omzet via social commerce 89,4 miljard dollar. De verwachting is dat dit in 2027 meer dan 600 miljard dollar wordt. De groei uit social commerce is er voorlopig dus nog lang niet uit. Maar hoe komt dat?
Allereerst maakt deze manier van online shoppen het winkelen gepersonaliseerder is ten opzichte van andere verkoopkanalen. Op basis van het gedrag van de gebruiker worden advertenties getoond. Hierdoor heb je meer kans op een aankoop. Daarnaast wordt de reis van de klant naar jouw webshop en product(en) korter. In plaats van dat de klant jou zoekt, bereik je jouw klant al eerder op een platform waar deze vaak aanwezig is. Ook kan de klant al via het social media platform zijn of haar order voltooien.
Social commerce kun je met een online winkel op dit moment uitvoeren via de social media kanalen Facebook en Instagram.
Tip: Wil je naast je huidige webshop ook beginnen met social commerce? Download dan de Facebook Business App van CCV Shop. Daarmee kun je eenvoudig jouw online webshop koppelen met Facebook.