E-commerce trends en ontwikkelingen

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 4 mei 2022

E-commerce speelt een belangrijke rol in onze economie. Het aantal nieuwe webshops stijgt jaarlijks en online zichtbaarheid is voor bijna elke organisatie inmiddels cruciaal. Bijna iedereen is wel eens in aanraking gekomen met e-commerce. Er zijn verschillende ontwikkelingen gaande in deze branche. In deze blog gaan we dieper in op deze nieuwe trends en vertellen we je hoe je hier met jouw webshop op kunt inspelen!

Groene verzendmethode

Door de groei van e-commerce is ook het aantal verzendingen toegenomen. Het aantal brievenbuspakketten in Nederland is in 2020 met 34,8% gestegen naar 778 miljoen. Dit is ook terug te zien in ons afvalgebruik. Inmiddels bestaat 20% van ons afval uit verzendverpakkingen. De helft van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven acties ondernemen op het gebied van duurzaamheid. De Europese Unie heeft de doelstelling gesteld dat in 2025 minimaal 50% van de verpakkingen duurzaam is. Ook vanuit wet- en regelgeving wordt het daarom steeds belangrijker voor organisaties om groenere verzendstrategiën toe te passen in de bedrijfsvoering. Welke opties zijn hiervoor?

Duurzamere verpakkingen

Een eerste optie om jouw verzendingen een stuk groener te maken is door de huidige verpakkingen van jouw producten te vervangen door duurzamere materialen. Kies bijvoorbeeld voor papieren verpakkingen en kartonnen dozen in plaats van plastic. Karton is een millieuvriendelijke optie aangezien 84% van karton gereycled wordt. Ook het grootste deel van karton (85%), bestaat uit oud karton. Vouwkarton, wat ideaal is voor brievenbuspakketjes en verzenddozen, wordt door Smithers Pira beschouwd als meest duurzame verpakkingsmateriaal.

Bezorgen met een duurzaam vervoersmiddel

Is het niet mogelijk om je verpakkingen te vervangen door een duurzamer materiaal of verkoop je enkel diensten? Dan is het alsnog mogelijk om ‘groener’ te verzenden. Zo kun je ervoor kiezen om voor vervoerdiensten te kiezen die rijden op duurzame brandstoffen en gebruikmaken van afhaalpunten en tijdsblokken voor consumenten, zodat de bezorging vaak in één keer lukt.

Wil je zelf gaan bezorgen? Kies dan voor elektirsche (deel)mobiliteit of bezorg op de fiets. Bekijk ook hier of je met (lokale) ophaalpunten kunt werken. Zo hoef je minder te bezorgen en kunnen klanten vaak al op loopafstand hun pakketten ophalen.

Tip: Zelf inspelen op een groenere verzending? Bekijk dan eens onze PostNL of DHL koppeling.

Flexibel betalen

Momenteel zijn er talloze opties om je gekochte producten te betalen. Zo kan het bedrag direct afgeschreven worden van je rekening of kan je achteraf (in termijnen) het bedrag laten overmaken. Ondanks dat het misschien lijkt dat betalen niet meer makkelijker kan, zijn er nog steeds trends waar jij op kunt inspelen met jouw webshop!

Tegenwoordig is er namelijk een nieuwe ontwikkeling in het betalen. Voor kopers wordt het daardoor nog gemakkelijker om producten direct af te rekenen. Het aanbod van mobiele betaalapplicaties als Apple Pay, Android Pay en Google Pay heeft namelijk de laatste jaren haar intrede gedaan. Met deze tools betaal je niet alleen eenvoudig in een winkel, ook kun je met je smartphone online aankopen binnen enkele seconden betalen. In 2019 ging 3% van alle betalingen nog contactloos via de smartphone, smartwatch of andere wearable. Tot 2021 is dit percentage, mede door de intrede van Apple Pay, gestegen door tot 15% in medio 2021! Daarmee is contactloos betalen via de smartphone of andere wearable nu populairder dan het traditionele pinnen. Nu mobiele applicaties steeds vaker een optie worden bij banken, wordt verwacht dat het aantal mobiele betalingen, zowel fysiek als online, toeneemt.

Tip: Ook inspelen op nieuwe betaalontwikkelingen? Kies dan voor een Mollie. Deze Payment Service Provider (PSP) biedt via Apple Pay de mogelijkheid om jouw klanten mobiel te laten betalen.

Social commerce

De naam combineert twee termen waar we inmiddels niet meer omheen kunnen, namelijk social media en e-commerce. Door middel van social commerce is het mogelijk om je producten en diensten te verkopen op een social media platform. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk dat je het account op je social media kanaal kun koppelen met jouw webshop. In 2020 was de wereldwijde omzet via social commerce 89,4 miljard dollar. De verwachting is dat dit in 2027 meer dan 600 miljard dollar wordt. De groei uit social commerce is er voorlopig dus nog lang niet uit. Maar hoe komt dat?

Allereerst maakt deze manier van online shoppen het winkelen gepersonaliseerder is ten opzichte van andere verkoopkanalen. Op basis van het gedrag van de gebruiker worden advertenties getoond. Hierdoor heb je meer kans op een aankoop. Daarnaast wordt de reis van de klant naar jouw webshop en product(en) korter. In plaats van dat de klant jou zoekt, bereik je jouw klant al eerder op een platform waar deze vaak aanwezig is. Ook kan de klant al via het social media platform zijn of haar order voltooien.

Social commerce kun je met een online winkel op dit moment uitvoeren via de social media kanalen Facebook en Instagram.

Tip: Wil je naast je huidige webshop ook beginnen met social commerce? Download dan de Facebook Business App van CCV Shop. Daarmee kun je eenvoudig jouw online webshop koppelen met Facebook.

Loyal commerce

Loyaliteit is binnen de e-commerce een belangrijk thema. Naast dat loyale klanten vaker producten kopen bij jouw webshop, wordt ook de relatie met de klant versterkt. Vaak zijn loyale klanten de beste verkopers van jouw product. Ze zijn zo enthousiast over jouw produten dat ze anderen hierover vertelen. Alsware worden de klanten van jouw webshop jouw ambassadeurs!

Mede door veranderingen in het winkelbeleid is de loyaliteit van de klant de afgelopen jaren op proef gesteld. Een veel besproken bevinding is dat het 5 tot 7 keer goedkoper is om je huidige klanten te behouden dan het werven van nieuwe klanten. Maar leveren loyale klanten ook meer op? Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van hen zelf. Anno 2022 zijn er zijn er wel mogelijkheden om dit te beïnvloeden.

  1. Loyaliteitsprogramma’s: Een loyaliteitsprogramma is erop gebouwd om terugkerende klanten te belonen door middel van een waardering. Hoe vaker men een aankoop doet, des te hoger de waardering als een extra korting of een cadeau. Deze waardering moet de klant stimuleren om (vaker) terug te komen.
  2. E-mailmarketing: Op basis van klantgegevens die je bezit omdat mensen al een aankoop hebben gedaan in jouw winkel, bestaan er veel mogelijkheden om hier de loyaliteit van de klant te verhogen. Op basis van verschillende (persoonlijke) mails, zoals verjaardagen, feestdagen etc. is het mogelijk om extra in contactmoment te creëren met jouw klant. In deze mails kun je ook populaire producten of kortingen tonen. Door upselling en crossselling toe te passen in deze mails kun je hieruit wederom extra omzet behalen.

Tip: Meer uit je klanten halen door middel van bovengenoemde opties? CCV Shop biedt meerdere apps aan die de loyaliteit van jouw klanten verhogen.

Abonnementsmodellen

Het zou natuurlijk nog idealer zijn als jouw klantan al loyaal zijn en blijvend terugkomen bij je, zonder dat je allemaal acties moet uitzetten hiervoor. Middels het abonnementsmodel is dit tegenwoordig heel goed mogelijk. Of je nou producten of diensten aanbiedt, verkoopt aan bedrijven of aan consumenten, via het abonnementsmodel kun je eenvoudig je klanten behouden en relatief weinig te doen aan loyaliteit.

Multiscope heeft bevonden dat 15% van de Nederlanders in 2021 een abonnement heeft op een fysiek product dat uit de winkel komt. Denk aan een abonnement bij HelloFresh of Bloomon.  Verwacht wordt ook dat in de toekomst het abonnementsmodel haar intrede doet bij andere productgroepen. Zeker omdat 63% van alle bestaande abonnementsmodellen is afgesloten in 2020 of 2021.

Tip: Wil je ook dat jouw klanten blijvend hun producten kunnen kopen bij je? Gebruik dan app ProductReminder. Door klanten te herinneren aan hun bestellingen boost je het aantal (herhaal) aankopen en je omzet!  

Op meerdere terreinen binnen de e-commerce zijn verschillende trends gaande die jou zowel kunnen laten groeien! Enthousiast geworden over deze ontwikkelingen? Bekijk dan eens of een webshop bij jou past en start met een gratis proefperiode van 21 dagen!

Start jouw gratis trial