Als webshophouder is je online vindbaarheid het allerbelangrijkste. Jouw doelgroep moet je immers online kunnen vinden, anders krijg je de producten die je verkoopt nooit verkocht. Je webshop promoten is echter niet gemakkelijk. Elk jaar komen er meer webshops bij. Hoe val jij nu op tussen al het geweld van jouw concurrenten? Waarom zouden klanten bij jouw webshop de producten moeten kopen?
Om jouw webshop onder de aandacht te krijgen en te houden ben je fanatiek aan de slag met jouw marketing voor je webshop. Je kiest kanalen om jouw producten te gaan vermarkten. Je kijkt wat je concurrenten doen en doet het (uiteraard) beter. Je hebt je doelgroep in kaart.
Mochten er nu al wat vraagtekens bij je opkomen, dan kan dat heel goed kloppen. De twee eerste don’ts zijn namelijk het niet in kaart brengen van je doelgroep en het inzetten van irrelevante kanalen. Want ze zeiden het al, een webshop vermarkten met marketing is nog niet zo makkelijk. Helemaal als je niet precies weet waarom je bepaalde dingen doet.
Wij geven je graag negen do’s & don’ts over het promoten van je webshop. Met deze handvatten weet jij de valkuilen te ontdekken én te herkennen en kun jij meer omzet uit jouw webshop halen.
#1 Zonder doel beginnen
Je hebt een idee (gehad) en je hebt daarvoor je eigen webshop ontwikkeld. Maar heb je ook goed nagedacht over je doelen en doelstellingen? Wat voegt jouw webshop toe aan het toch al aardig volle online winkel landschap? Volgens statistieken van het CBS waren er in 2019 40110 webshops. Begin 2020 zou dit aantal al op 48760 staan. Dat is een flinke groei en die zal zich waarschijnlijk doorzetten. Een webshop heb je immers zo gebouwd.
Probeer dan maar eens op te vallen!
Wat onderscheidt jouw webshop van andere vergelijkbare shops? Wat zijn jouw Unique Selling Points (USP’s) en nog belangrijker eigenlijk: wat zijn jouw Unique Buying Reasons (UBR’s). Door hier actief over na te denken en vooraf te bedenken voordat je jouw kanalen gaat inrichten, zal je meer succes hebben met jouw webshop. Bepaal je doel en koppel deze aan doelstellingen. Een doel als jouw bestelling binnen een dag in huis is mooi, maar is dit tegenwoordig niet een beetje de standaard?