Ondanks dat je misschien jouw doelgroep helemaal in kaart hebt, kun je ze daarbij nog steeds weer onderverdelen in verschillende typen kopers. maak hiervoor gebruik van het MBTI model om jouw webshop conversies te optimaliseren. In de basis is het een psychologisch model dat persoonlijke voorkeuren in kaart brengt gebaseerd op zestien verschillende persoonlijkheidstypes. Voor webshop conversie optimalisatie gebruik je niet alle zestien types, maar een afgeleide van dit model die vier types in kaart brengt.
Hiermee kun je bezoekers op jouw website categoriseren, met als doel om het ‘gesprek’ dat je voert te verbeteren. Verdeel hiervoor jouw bezoekers in vier verschillende persoonlijkheidstypes met elk een eigen (karakter)eigenschap. Dat resulteert in de volgende vier bezoekers:
- De competitieve bezoeker, wordt gekenmerkt door snelheid en rationaliteit. Maakt een keuze op basis van feiten en gaat pas als deze voldoende zijn over tot actie.
- De spontane bezoeker, wordt gekenmerkt door snelheid in combinatie met emotie. Maakt een keuze meer op gevoel, maar heeft alsnog de snelheid van de competitieve bezoeker.
- De methodische bezoeker, gaat uit van zijn of haar eigen methode en maakt rationele weloverwogen beslissingen die lange(re) tijd kosten. Deze bezoeker leest bijvoorbeeld jouw voorwaarden.
- De humane bezoeker, is jouw menselijke bezoeker die emotionele keuzes maakt die langere tijd in beslag nemen. Reviews zijn hier belangrijk.
Door gebruik te maken van bijvoorbeeld feiten die je opsomt, een extra gevoel door emotie en onmisbaarheid (gemak) van een product toe te voegen, spreek je de verschillende type bezoekers aan. Ontdek meer over het MBTI model.