Heb je een pagina binnen jouw webshop definitief verwijderd waardoor de bezoeker op een 404-pagina terechtkomt als hij naar die URL wil navigeren? Maak dan een 301 redirect aan, oftewel een permanente omleiding. Hiermee wordt niet alleen de bezoeker omgeleid, maar wordt ook de SEO-waarde van de verwijderde pagina verplaatst naar de nieuwe URL. Binnen het algoritme van Google heeft namelijk elke pagina (URL) een linkwaarde, die niet verloren moet gaan. Met een 301 redirect zeg je eigenlijk tegen Google: dit is de definitieve nieuwe bestemmingspagina. Doe je dit niet, dan loopt Google als het ware tegen een muur aan.
Voorbeeld: Stel, jouw productaanbod bestond uit stoelen, banken, tafels en bijzettafels. Je bent gestopt met het verkopen van bijzettafels en hebt de categoriepagina ‘Bijzettafels’ verwijderd. Een bezoeker komt alsnog op de URL van deze pagina terecht, maar krijgt een 404-pagina te zien omdat de pagina niet meer bestaat. In dat geval wil je misschien liever dat de bezoeker op de categoriepagina van ‘Tafels’ terecht komt, omdat die nog wél bestaat en de bezoeker wellicht daarin is geïnteresseerd. Voeg dan een 301-redirect toe van de bijzettafel-pagina naar de tafel-pagina.