5 do’s bij het starten van een eigen kleding webshop

Sander Kuiken

Door Sander Kuiken op 17 juni 2020

Consumenten shoppen almaar meer online, waardoor er steeds meer mogelijkheden ontstaan om een webshop te beginnen. Ook voor kleding webshops liggen er kansen ondanks de relatief verzadigde markt. Veel mensen shoppen tegenwoordig ook hun kleding online en zijn opzoek naar webshops met een kledingaanbod dat bij hen past en waar ze eenvoudig een bestelling kunnen plaatsen.  Maar wat moet je doen om het starten van online kledingwinkel goed aan te pakken? In deze blog bespreken we 5 do’s!

Zorg voor een uniek productaanbod

Om een webshop in kleding te beginnen dien je natuurlijk eerst goed na te denken over welke kleding je wilt verkopen. Je kunt ervoor kiezen om kleding te verkopen die al door vele andere online shops wordt aangeboden, maar dan beland je in een verzadigde markt waarin online verkoop en onderscheidend vermogen lastig is. Een slimmere optie is om opzoek te gaan naar kleding die nog niet door veel andere webshops wordt verkocht. Zijn er unieke kledingstijlen die wel in trek zijn, maar die nog niet veel worden verkocht? Dan ligt daar misschien wel jouw kans. Wanneer je actief wordt in zo’n zogenoemde nichebranche is de kans op succes een stuk groter, dus doe je best om de kledingmarkt te onderzoeken en uit te vinden waar kansen liggen.

5 do’s bij het starten van een eigen kleding webshop

Maak jouw kleding visueel

Dit is een belangrijke ‘do’. Eén van de verschillen tussen een webshop en een fysieke winkel is natuurlijk dat iemand in een fysieke winkel de kleding live kan bekijken en ook kan voelen en passen. Bij het shoppen van kleding in een webwinkel kan een bezoeker dit allemaal niet waardoor de beleving compleet anders is. Des te belangrijker is het dus om er op jouw kleding webshop voor te zorgen je zo dicht mogelijk bij een fysieke winkel probeert te komen met het visualiseren van jouw producten. Dit kun je doen door goede productfoto’s en eventueel video’s toe te voegen.

Misschien biedt je leverancier al foto’s aan van de kleding die je afneemt, maar in de kledingbranche is dit niet erg gebruikelijk. Grote kans dus dat je deze foto’s zelf moet maken. Kijk naar hoe de concurrentie dit doet en probeer het professioneler of uitgebreider aan te pakken dan dat zij dit doen zodat je jezelf ook op dit punt kunt onderscheiden.

Bij het maken van foto’s hangt de keuze voor de juiste achtergrond en de juiste verlichting af van hoe je de kleding wilt presenteren. Plat liggend is het makkelijkst. Je neemt dan een witte achtergrondrol en koopt er verlichting (flitsset of daglichtset) bij die je naar beneden richt. Als je een paspop of model gebruikt, dan heb je iets nodig om die achtergrondrol aan op te hangen. Dit kan een wandmontage-systeem zijn om er een soort rolgordijn van te maken. Maar als je geen vaste plek hebt voor je productfoto's, kun je ook een mobiel achtergrondsysteem op basis van statieven maken. Probeer online informatie in te winnen over hoe je dit het beste aan kunt pakken en bestel de nodige materialen zodat je aan de slag kunt.

Wat je tegenwoordig ook veel ziet op online kledingshops is een zogenaamde catwalkvideo. Hierin zie je een model een stukje lopen en ronddraaien terwijl ze het kledingstuk draagt. Zo krijgen klanten een nóg beter beeld van hoe het kledingstuk er uitziet als je het daadwerkelijk draagt. Wil je dus nog een stapje verder gaan, dan is dit iets om te overwegen.

Tip: het is het mooist als je je productfoto's consequent vanuit dezelfde hoek maakt. Hiervoor gebruik je een camerastatief. Daarmee heb je ook minder trillingen en dus scherpere foto's.

Zorg voor een logische webshop

Wanneer je jouw productaanbod en doelgroep hebt bepaald en je mooie productfoto’s van alle kledingstukken hebt geschoten, is het tijd om alle producten inclusief de benodigde content op jouw webshop te plaatsen. Zorg ervoor dat jouw webshop een duidelijke structuur heeft en werk met duidelijke hoofd- en subcategorieën. Verkoop je heren- en dameskleding? Dan is een logische hoofdcategorie ‘Herenkleding’ maar ook ‘Dameskleding’. Onder ‘Herenkleding’ kun je bijvoorbeeld de subcategorie ‘Broeken’ of ‘Shirts’ aanmaken, en onder ‘Dameskleding’ bijvoorbeeld ‘Jurken’ en ‘Rokken’. Natuurlijk is dit afhankelijk van wat je verkoopt. Probeer in ieder geval jouw webshop overzichtelijk te houden zodat de bezoeker snel de producten kan vinden waarnaar hij opzoek is.

Probeer bij het inrichten van jouw webshop echt vanuit de ogen van de consument te kijken. Verplaats je in de doelgroep en vraag jezelf ook af welke informatie deze wil lezen/weten over de kleding die je verkoopt. Basisinformatie zoals prijzen, materiaal en pasvorm zijn tegenwoordig standaard om op een webshop te vermelden, maar een productomschrijving kun je bijvoorbeeld perfect afstemmen op jouw doelgroep. Is jouw doelgroep jong en hip? Schrijf dan teksten waarin je ook hippe woorden terug laat komen.

Een extra puntje van aandacht bij het beginnen van een kleding webshop is jouw retourbeleid. Sommige productgroepen kennen maar weinig retouren, maar bij kleding heb je natuurlijk te maken met pasvorm en maatvoering, waardoor het relatief vaker voorkomt dat een klant een kledingstuk terug stuurt of wil omruilen voor een andere maat. Hiervoor is het van belang dat jouw klanten eenvoudig kunnen zien wat jouw retourbeleid is. Vermeld dit dus duidelijk op jouw webshop en kom afspraken na.

Begeef je op social media

Het inzetten van social media is voor veel webshops vanzelfsprekend. Afhankelijk van in welke branche je je begeeft kun je bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Pinterest inzetten. Veel online shoppers zijn actief op social media en wanneer je jouw pagina onder de aandacht brengt door interessante posts van jouw producten of door bijvoorbeeld betaald te adverteren, kun je jouw doelgroep perfect bereiken. Veel online shoppers bekijken zelfs eerst een social mediakanaal van een webshop voordat ze de webshop bezoeken. Genoeg redenen om je met jouw webshop op social media te gaan beven. Voor kleding lenen Instagram en Pinterest zich perfect. Op deze kanalen gaat het echt om de foto’s, en waarschijnlijk kun je genoeg leuke foto’s van jouw kleding maken en plaatsen.

Een tip hierbij is om altijd het merk te taggen in de foto indien je merkkleding verkoopt. Jouw volgers weten zo direct van welk merk het kledingstuk is en wie weet deelt het betreffende merk vervolgens jouw post. Naast het enkel plaatsen van foto’s is ook het delen van kennis belangrijk, zodat je als expert in de kledingbranche wordt gezien. Verzin bijvoorbeeld leuke setjes van kledingstukken die perfect bij elkaar passen en fotografeer iemand die het setje aan heeft. Je kunt dan leuke stylingtips geven bij de post. Ook kun je op social media op een leuke manier een aankondiging doen van jouw nieuwe collectie die binnenkort te koop is, of je kunt natuurlijk een influencer inschakelen die jou helpt bij het promoten van jouw webshop. Bij alles geldt: verplaats je in jouw doelgroep en vraag jezelf ook af wat zij het liefste willen zien en lezen.

Houd jouw webshop bij

Als jouw webshop eenmaal live is, is het belangrijk om te blijven optimaliseren. Probeer constant jouw content en promotie bij te schaven op basis van de behoeften van jouw doelgroep. Zie je dat bepaalde producten weinig worden verkocht of dat bezoekers niet eens op die productpagina belanden? Kijk of je het product aantrekkelijker kan maken, of overweeg om het product niet meer aan te bieden.

Vergeet verder de seizoenen niet. Het komt niet professioneel over wanneer het zomer is en jouw herfstcollectie nog op jouw webshop te vinden is. Je kunt artikelen die je niet hebt verkocht natuurlijk wel in de uitverkoop doen, maar ook zo’n uitverkoop kent natuurlijk grenzen. In de zomer een winterjas kunnen kopen in de uitverkoop voelt ook vreemd. Houd jouw voorraad dus goed bij en pas deze aan op basis van de verschillende seizoenen.

Daarnaast kun je starten met bloggen als jouw webshop eenmaal live is. Bloggen zorgt namelijk voor meer verkeer naar jouw webshop omdat het goed is voor de SEO. Maar bloggen helpt niet alleen om de online zichtbaarheid van jouw shop te vergroten, maar het is ook de perfecte plek om verhalen te delen, contact te leggen met jouw klanten en vertrouwen en loyaliteit te creëren.