In de afgelopen jaren merk je niet alleen een stijging in het aantal betaalmethodes waarmee een klant achteraf betalen, maar ook het gebruik hiervan. Volgens de marktmonitor van Thuiswinkel Waarborg maakt 18% van alle online kopers in 2022 gebruik van achteraf betalen. Naast dat het wettelijk verplicht is om achteraf betalen aan te bieden, blijft het hierdoor ook een betaalmethode dat veel gebruikt wordt.
Naast het populaire achteraf betalen merk je ook dat flexibel betalen steeds populairder wordt. Met flexibel betalen bied je de klant een langere betaaltermijn aan, zoals de betaalmethode SprayPay Hiermee betaalt de klant de bestelling in meerdere termijnen, terwijl jij als webwinkelier direct het volledige bedrag ontvangt.
Volgens het rapport over BNPL (Buy Now, Pay Later) van de AFM wordt er al in de oriëntatiefase van een klant op jouw webshop gekeken naar de betaalmethodes. Het is dus ook zeker aan te raden om de betaalmethodes flexibel en achteraf betalen op jouw webshop te laten zien, bijvoorbeeld in de footer.
De afgelopen jaren is er wel meer kritiek op achteraf betalen betaalmethodes. Klanten kunnen hierdoor oplopende rekeningen krijgen, of een product bestellen wanneer zij hier eigenlijk geen geld voor hebben. Het wordt daarom aangeraden door het AFM om op de hoogte te zijn van deze risico’s. Hoe dan ook, ook in 2023 blijft het aanbieden van achteraf betalen (deels) verplicht en onmisbaar.