Inzicht in het gedrag en de behoeften van jouw klanten via data analyse

Summer Course deel 1

Inzicht in de behoeften en het gedrag van jouw klanten is essentieel voor iedere webwinkelier. Het geeft je de mogelijkheid om jouw klanten een betere gebruikerservaring te bieden, doelgerichte marketing toe te passen, gepersonaliseerde ervaringen te leveren, de conversie te verhogen en  concurrentievoordeel te behalen. Dit alles draagt bij aan het succes van je webshop en de tevredenheid van je klanten. Om inzicht te krijgen in deze behoeften en het gedrag zijn er verschillende methoden en technieken die je kunt toepassen. In dit deel van de Summer Course vertellen we je er meer over.

Analyseer websitegegevens

Maak gebruik van analysetools zoals Google Analytics om informatie te verzamelen over het gedrag van bezoekers op je webshop. Denk hierbij aan data zoals het aantal bezoekers van je webshop, het aantal paginaweergaven, het bounce percentage (oftewel het percentage bezoekers dat de pagina zonder een actie te ondernemen sluit), de gemiddelde sessieduur (hoe lang een bezoeker op jouw webshop blijft), populaire pagina's en conversieratio's. Deze gegevens kunnen je helpen om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld welke (product)pagina's het meest worden bezocht en waar bezoekers afhaken. Op deze data kun je vervolgens perfect inspelen door bepaalde pagina’s te verbeteren die niet goed bezocht worden of die bezoekers snel verlaten. Ook kun je van deze data profiteren door slimme aanpassingen te doen op productpagina’s wanneer je bijvoorbeeld ziet dat een bepaalde productpagina erg vaak wordt bezocht, maar bezoekers niet overgaan tot aankoop.

Tip: Maak gebruik van een tool zoals Hotjar om precies te kunnen zien hoe bezoekers door jouw webshop navigeren.

Vraag bezoekers om enquêtes in te vullen

Een andere manier van data verzameling is om jouw bezoekers te vragen een online enquête in te vullen om zo directe feedback te verzamelen. Stel jouw bezoekers gerichte vragen over hun ervaringen op jouw webshop, hun (aankoop)behoeften, voorkeuren en eventuele pijnpunten waar ze tegenaan lopen. Wanneer het je lukt om veel ingevulde enquêtes te verzamelen, kunnen de uitkomsten hiervan je waardevolle inzichten geven in wat klanten verwachten en waar ze mogelijk verbeteringen willen zien. Wellicht hebben sommigen moeite met navigeren of de zoekfunctionaliteit of geven ze aan dat er verbeteringen mogelijk zijn in het betaalproces. Zo heb jij aanknooppunten waarmee je aan de slag kan om jouw webshop te verbeteren en daardoor de conversie te verhogen.

Tip: Ontvang meer ingevulde enquêtes door er iets tegenover te stellen, bijvoorbeeld als bedankje voor het invullen 5% korting op een volgende aankoop.

Voer gebruikerstests uit

Een methode die iets tijdsintensiever is en meer energie vergt is het uitvoeren van gebruikerstests. Nodig een groep mensen uit om je webshop te gebruiken terwijl je volgt wat ze doen. Deze mensen hoeven niet per se klant te zijn of jouw webshop spontaan te bezoeken. Ook bekenden die potentieel tot jouw doelgroep kunnen behoren zijn geschikt om te vragen om deel te nemen aan deze test. Dit soort gebruikerstesten kunnen je inzicht geven in hoe mensen navigeren, waar ze vastlopen en welke functies ze misschien niet begrijpen. Zijn de laadtijden te lang, is het check-out proces te ingewikkeld of is er sprake van onduidelijke productinformatie? Op basis van de uitkomsten van de gebruikerstests kun jij aan de slag met het optimaliseren van jouw webshop zodat het nog beter aansluit bij de wensen van jouw bezoekers. Hierdoor kun je de conversieratio verhogen en meer klanten omzetten in betalende klanten.

Analyseer klantreviews en feedback

Vraag je jouw klanten al om een review achter te laten na hun aankoop? Top! Maar doe je wel genoeg met de feedback die je op deze manier ontvangt? Kijk eens kritisch naar de klantrecensies en andere feedback op je webshop en producten. Of het nu gaat om reviews, opmerkingen en reacties op social media, forums en andere platforms. Al deze feedback kan je een goed beeld geven van de tevredenheid van klanten, maar ook van de problemen of negatievere punten waar ze tegenaan lopen. Probeer op basis hiervan verbeterpunten door te voeren op jouw webshop zodat je er het maximale uithaalt. Bovendien geldt dat wanneer jij jouw klanten beter begrijpt dan je concurrenten, je jouw webshop beter kunt afstemmen op hun verwachtingen, wat je een mooi concurrentievoordeel kan opleveren.

Door bovenstaande data analyse methoden te combineren, kun je een breder en dieper inzicht krijgen in de behoeften en het gedrag van klanten op jouw webshop. Deze inzichten kunnen je helpen om je webshop te optimaliseren, gepersonaliseerde marketingcampagnes te ontwikkelen en een betere klantenservice te bieden.