Conversie optimalisatie: boost je online succes

Summer Course deel 2

Als webshopeigenaar wil je niets liever dan bezoekers omzetten in tevreden klanten. Om het aantal conversies te verhogen zijn er verschillende tactieken die je kunt gebruiken. Van het vereenvoudigen van het aankoopproces tot het creëren van de ultieme gebruikerservaring. En van het opbouwen van vertrouwen tot het implementeren van slimme verlaten winkelwagen strategieën. In dit deel van de Summer Course delen we een aantal tips en tactieken met je waarmee je de conversie van je webshop kunt optimaliseren en de groei van je webshop een boost kunt geven.

Vereenvoudig het aankoopproces

Een simpele maar doeltreffende manier om de conversie op jouw webshop te verhogen, is het vereenvoudigen van het aankoopproces. Maak het voor klanten zo makkelijk mogelijk om aankopen te doen. Doorloop zelf eens het bestelproces op jouw webshop, vanaf bijvoorbeeld de homepage of productpagina tot en met de checkout. Kijk of je het aantal stappen dat nodig is om een product te kopen kunt verkleinen zodat een aankoop sneller en dus eenvoudiger is af te ronden. Werp ook een kritische blik op de velden die jouw klanten moeten invullen tijdens de checkout. Zijn alle velden bijvoorbeeld wel noodzakelijk? Zo nee, overweeg om deze velden te verwijderen. Wanneer je zorgt voor een soepel en intuïtief afrekenproces, kan de conversie aanzienlijk verbeteren.

Optimaliseer productpagina's

Misschien ben je gewend om jouw productpagina’s op een bepaalde manier op te bouwen en in te richten. Maar is dit wel de beste manier met het oog op conversie? Loop jouw productpagina’s eens na en kijk of deze daadwerkelijk aantrekkelijk en informatief zijn. Gebruik altijd hoogwaardige productfoto’s die het product vanuit meerdere hoeken laten zien, duidelijke (zelf geschreven) productbeschrijvingen en voeg waar mogelijk klantreviews toe. Kortom: maak het voor klanten gemakkelijk om alle benodigde informatie te vinden en vertrouwen te krijgen in het product dat ze overwegen te kopen.

Heroverweeg call-to-action buttons

Natuurlijk maak je gebruik van call-to-action buttons om bezoekers te laten doorklikken naar bijvoorbeeld een specifiek product of naar het bestellen ervan. Kijk kritisch naar deze CTA’s en kijk of je ze kunt optimaliseren. Slimme CTA’s zijn namelijk conversie verhogend en misschien liggen hier voor jouw webshop verbeterkansen. Staan de CTA’s wel op strategische locaties op je webshop? En vallen ze wel voldoende op door een afwijkende kleur? En hoe zit het met de teksten in de buttons? Zijn deze wel actiegericht zoals “Koop nu” of “Voeg toe aan winkelwagen”? Zorg ervoor dat de knoppen opvallen, gemakkelijk te vinden zijn en aanzetten tot actie.

Verbeter de gebruikerservaring

Een webshop die optimaal is ingericht voor conversie is gebruiksvriendelijk en intuïtief. Zorg er dus voor dat de navigatie eenvoudig is, de zoekfunctie goed werkt en de webshop op alle apparaten goed te bekijken is. Maak het gemakkelijk voor klanten om door je producten te bladeren en een aankoop te doen. Vraag je hierbij bijvoorbeeld af of jouw navigatie en menu overzichtelijk genoeg is, of dat je wellicht wat categorieën op een logische manier kunt samenvoegen? Vergeet niet om kritisch te kijken naar overige zaken die niet direct betrekking hebben op het navigeren of zoeken naar een product. Kan de klant bij vragen bijvoorbeeld eenvoudig contactopties vinden doordat je een aparte contactpagina hebt ingericht en deze in de footer van je webshop hebt geplaatst? En communiceer je levertijden en retourvoorwaarden duidelijk op jouw webshop?

Bied meerdere en de juiste betaalmethoden aan

Verschillende klanten hebben verschillende voorkeuren als het gaat om betaalmethoden. Zorg er dus voor dat je verschillende opties aanbiedt, zoals iDEAL, PayPal en creditcard. En wist je dat het aanbieden van een achteraf betaalmethode zelfs verplicht is? Voeg dus ook een methode zoals Klarna of Riverty (voorheen AfterPay) toe. Wanneer bezoekers niet kunnen afrekenen met hun favoriete betaalmethode, is de kans groot dat ze hun aankoop afbreken en bij een concurrent gaan shoppen, ook al zijn ze al in de checkoutfase beland. Dus: hoe meer keuzemogelijkheden je biedt, hoe groter de kans dat klanten een aankoop op jouw webshop voltooien.

Bied meerdere en de juiste betaalmethoden aan

Personaliseer de winkelervaring

Als je zelf online winkelt, vind je een gepersonaliseerde winkelervaring waarschijnlijk superfijn. Dit geldt dus ook voor de bezoekers op jouw webshop. Toon bijvoorbeeld relevante producten op basis van het gekozen product, zoals een speakerset bij de aankoop van een televisie. Of toon de laatst bekeken producten van een klant zodat ze hier eenvoudig naar kunnen doorklikken en niet ieder bekeken product in een nieuw tabblad hoeven te openen om er later nog naar terug te kunnen. Verkoop je een product dat vaak na een bepaalde periode opnieuw wordt gekocht? Toon dan in de accountomgeving van jouw klant een button waarmee de klant een eerdere bestelling eenvoudig opnieuw bestelt.

Implementeer verlaat-intentie strategieën

Implementeer tactieken om klanten die je webshop willen verlaten te behouden. Dit kan bijvoorbeeld door het tonen van pop-ups met kortingen op het moment dat jouw klant navigeert naar het kruisje rechts bovenin om jouw webshop te sluiten. Bied gratis verzending aan of verzamel e-mailadressen voor het versturen van verlaten winkelwagen e-mails. Zo’n verlaten winkelwagen e-mail ontvangt de klant wanneer hij zijn gevulde winkelwagen verlaat om hem alsnog te herinneren aan zijn ‘bijna aankoop’. Dit kan de klant triggeren om de bestelling alsnog af te ronden. Kortom: door klanten een extra stimulans te bieden om op jouw webshop te blijven, kun je het verlatingspercentage verminderen en conversies verhogen.

Bied goede klantenservice en ondersteuning

Misschien verwacht je niet direct dat klantenservice bijdraagt aan de conversie, maar toch is dit zo. Zorg voor een goede klantenservice en ondersteuning door bereikbaar te zijn via verschillende kanalen zoals e-mail, live chat of telefoon. Reageer snel op vragen en klachten van klanten en zorg voor een positieve en behulpzame interactie met jouw klanten. Tevreden klanten zijn namelijk meer geneigd om herhaalaankopen te doen en je webshop aan anderen aan te bevelen.

Door deze tips toe te passen, kun je de conversie op je webshop optimaliseren en de kans vergroten dat bezoekers daadwerkelijk klanten worden. Het is belangrijk om continu te blijven experimenteren, analyseren en optimaliseren om de beste resultaten te behalen en jouw conversie te maximaliseren.

CCV Shop Summer Course extra tip