Stoffenland.com: succesvol ondernemen in stoffen

Eva Rouwenhorst

Door Tjitske Rutten op 16 oktober 2024 | 4 minuten leestijd |

Onlangs sprak ik met Annabel over Stoffenland.com, een webshop in stoffen die zij samen met haar man Rob runt. Hoe bepaalt Annabel welke stoffen en producten ze opnemen in hun assortiment? Welke marketingkanalen zetten zij in om succesvol te ondernemen? Hoe is de migratie van WooCommerce naar CCV Shop gegaan? We vroegen dit én meer aan Annabel. Lees nu het succesverhaal achter Stoffenland.com!

Kan je wat meer vertellen over het ontstaan van Stoffenland.com?

“Mijn man heeft jarenlang bij een grote stoffenwinkel gewerkt,” vertelt Annabel. “Maar toen hij daar vertrok en we ouders werden, begon er iets te kriebelen. We vroegen ons af wat we écht belangrijk vinden in het leven.”

Dat moment leidde tot het idee om een eigen onderneming te starten. “Mijn man heeft altijd een passie gehad voor stoffen en ondernemen, en ik was veel bezig met zelfmaakmode,” legt ze uit. “Het leek ons een goed plan om onze krachten te bundelen en een online stoffenwinkel te beginnen.” Deze keuze leek ook goed te passen bij hun gezinsleven. “Het geeft ons de flexibiliteit om werk en privé te combineren,” zegt Annabel.

Stoffenland.com biedt een breed assortiment aan, hoe zorg je ervoor dat het aanbod altijd up-to-date en relevant blijft?

“Het up-to-date en relevant houden van ons assortiment is een grote uitdaging,” vertelt Annabel. “We willen niet alleen stoffen aanbieden die klanten mooi vinden, maar ook van hoge kwaliteit zijn. We zien daarom alle stoffen zelf voordat we ze inkopen en werken nauw samen met onze leveranciers.”

De keuze voor prints is een gezamenlijk proces. “Unistoffen blijven altijd populair, maar bij prints hebben mijn man en ik vaak verschillende meningen. We kiezen alleen prints waarvan we allebei overtuigd zijn. Als we twijfelen, of als we het niet met elkaar eens zijn, dan kopen we ze niet in.”

Hoe bepaal je welke stoffen en producten je in het assortiment opneemt?

Annabel: “We laten ons deels leiden door wat we in winkels zien. De stoffen die gebruikt worden voor kleding in de winkels geven een goed beeld van wat in trek is. Daarnaast kijken we in naaimagazines die maandelijks of elk kwartaal uitkomen. Deze magazines tonen nieuwe naaipatronen en de stoffen die daarbij horen. Dat zijn vaak de stoffen waar onze klanten naar gaan zoeken.”

Naast deze bronnen speelt data ook een grote rol. “We gebruiken Google Trends om te achterhalen naar welke stoffen potentiële klanten vooral zoeken,” vertelt Annabel. “Dat helpt ons om te bepalen welke stoffen we inkopen. We werken veel met Google Search Console om te begrijpen wat mensen zoeken en zorgen ervoor dat ons assortiment daarop aansluit.”

Welke kanalen gebruik je, naast Google, nog meer om je producten te promoten?

“Naast onze webshop verkopen we onze stoffen ook via Bol. We zijn daar de grootste aanbieder van stoffen per meter,” legt Annabel uit. “De afgelopen maanden zijn we ook veel actiever geworden op social media, zoals Facebook, Instagram en Pinterest. Pinterest was een experiment van de afgelopen maand, maar tot mijn verrassing leverde het direct bezoekers op die doorklikten naar onze webshop. Dat was echt een eyeopener voor ons.”

Annabel voegt toe: “Sinds we zijn overgestapt naar CCV Shop, hebben we hier meer tijd voor gekregen. We hoeven ons nu namelijk niet meer hoeven bezig te houden met technische updates.”

Jullie zijn overgestapt naar CCV Shop vanuit WooCommerce, wat waren de belangrijkste redenen voor deze overstap?

“Het is bijzonder dat CCV Shop de voorraad in decimalen kan bij houden, iets wat voor ons essentieel is. Dit was één van de problemen waar we bij WooCommerce tegenaan liepen ,” legt Annabel uit. “Hoewel er plugins zijn om dit op te lossen, werkten deze na een update niet altijd even goed. We hadden meerdere plugins nodig om de webshop te laten werken zoals we wilden, maar als er één werd geüpdatet, kon het zijn dat de rest niet meer functioneerden. We hebben meegemaakt dat de webshop er goed uitzag, maar dat klanten niet konden doorklikken of betalen. Dat wilden we niet meer.”

Annabel vervolgt: “We wilden ons focussen op wat we leuk vinden en waar we goed in zijn, zoals het samenstellen van het assortiment, het schrijven van blogs, en het bezig zijn met klanten via social media. We zijn geen IT-specialisten, dus besloten we dat werk over te laten aan mensen die daar meer verstand van hebben. Daarom zijn we overgestapt naar CCV Shop.”

Hoe heb je vervolgens de overstap naar CCV Shop ervaren?

Annabel: “De overstap naar CCV Shop verliep grotendeels heel soepel. Ik moet ook zeggen, alle medewerkers waarmee ik heb gesproken, waren ontzettend behulpzaam en vriendelijk. Iedereen dacht mee, wat de overgang prettig maakte.”

Het overzetten van producten kostte wat tijd, maar Annabel ziet dat als een voordeel. “Het was een flinke klus, maar het bood ons ook de kans om alles goed op te schonen. We zijn nu zelfs bezig met het optimaliseren van teksten en focussen ons weer meer op SEO, wat heel snel zijn vruchten afwerpt.”

“We wilden graag een tweede online winkel openen om onze producten op een andere manier aan te bieden, bijvoorbeeld voor klanten die liever in het Engels of Duits worden geholpen. In het begin werkte de functionaliteit Multishop niet perfect, maar dat is goed opgelost.” aldus Annabel.

Tot slot benadrukt Annabel de fijne samenwerking met de Design Studio van CCV Shop. “We hebben een standaard designthema laten aanpassen naar onze wensen door de Design Studio, en die samenwerking verliep echt heel goed. Hierdoor is de navigatie nu heel gebruiksvriendelijk voor onze klanten.”

Wanneer ervoer je dat de overstap naar CCV Shop de juiste keuze was voor Stoffenland.com?

“We merkten dat de overstap echt de juiste keuze was toen er weer grote updates aankwamen voor zowel het designthema dat we destijds hadden als in de software van WooCommerce zelf. Elke keer bracht dat problemen met zich mee, dus toen dacht ik: hup, snel overstappen,” vertelt Annabel.

“We kregen hierdoor ook veel meer tijd voor social media, wat resulteerde in nieuwe volgers en leuke interacties met klanten.” Daarnaast merkt ze op dat de klantbeleving verbeterd is. “We hebben het gevoel dat de klanten nu makkelijker hun weg kunnen vinden op de webshop, ondanks het grote assortiment. Dit wordt ook bevestigd door de feedback die we krijgen: klanten vinden de webshop makkelijk en snel in gebruik.”

Als je één advies zou kunnen geven aan beginnende ondernemers, wat zou dat dan zijn?

“Mijn advies aan beginnende ondernemers is om te kiezen voor een product of dienst waar je écht passie voor hebt,” zegt Annabel. “Je zult hoogte- en dieptepunten ervaren. De pieken zijn leuk, maar het zijn de dalen waar je doorheen moet. Als je passie hebt voor wat je doet, blijf je gemotiveerd, ook in moeilijke tijden.”

Wat is jullie toekomstdroom voor Stoffenland.com?

Annabel: “We zijn volop aan het nadenken over de toekomst. We hebben een paar jaar geleden een grotere voorraadlocatie genomen om verder te kunnen groeien, en nu zijn we aan het overwegen wat de volgende stap is. Misschien een fysieke winkel openen of deelnemen aan stoffenmarkten. Maar fysieke aanwezigheid kost veel tijd en geld, en het is niet gegarandeerd dat het leidt tot meer verkoop. We blijven streven naar gestage groei, zoals we die nu ervaren. We weten het verder nog niet precies, maar we denken er veel over na.”

Tjitske Rutten

Tjitske Rutten
Tjitske Rutten werkt als content specialist bij CCV Shop. Met haar gedrevenheid voor het creëren van boeiende content draagt ze bij aan het succes van dit e-commerceplatform.