Slimme tips voor het optimaal inzetten van je footer

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 15 november 2023

De footer is het onderste gedeelte van je webshop en krijgt van veel webshopeigenaren die starten met een webwinkel weinig aandacht. In de standaard footers staan in ieder geval de algemene contactgegevens. Ben jij benieuwd wat jij verder het best kan toevoegen aan je footer zodat het bijdraagt aan het succes van je webshop? Bekijk dan de footer vanuit een ander perpectief. Zie het als laatste moment om een klant te overtuigen, danwel als een laatste kans om de klant te laten vinden waar hij naar op zoek is. Weten hoe je de footer hiervoor het beste kunt inrichten? Lees dan snel verder.

Algemene en praktische gegevens

In een groot deel van alle webshops bevat de footer minimaal de contactgegevens. Hierdoor scrollen klanten als ze contact willen opnemen ook vaak automatisch naar het onderste gedeelte van je webshop. Om aan de verwachtingen van de klant te voldoen, is het daarom zinvol om jouw contactgegevens hier ook te plaatsen. De contactgegevens op je webshop plaatsen geeft de consument daarnaast een hoger betrouwbaarheidsgevoel. De contactgegevens bestaan ten minste uit een e-mailadres en een telefoonnummer. Deze gegevens worden vaak uitgebreid met een (bezoek- en/of correspondentie) adres. Heb je ook een fysieke winkel of lever je support? Openingstijden kunnen dan ook een handige toevoeging zijn.

Wil je weten hoe je een kaart met jouw locatie van Google Maps toevoegt aan je contactgegevens in de footer? Verderop in dit artikel vertel ik hoe je dit eenvoudig kan toevoegen.

Juridische informatie

Naast de praktische informatie is de footer ook een goede plek om de juridische informatie te plaatsen. Hieronder vallen de algemene voorwaarden en een privacy verklaring. In de algemene voorwaarden staan de regels die je standaard wilt laten gelden bij het sluiten van een overeenkomst. Bij standaardafspraken kun je onder andere denken aan garantie, levering, prijzen, betalingen, etc. Hiermee voorkom je onduidelijkheden bij de verkoop van je producten. Klanten vinden de levering en het retourenbeleid vaak het meest interessant om te lezen voordat zij bij een webshop een bestelling plaatsen. Om deze reden kun je deze onderwerpen een eigen plek geven in de footer.  Om dit te realiseren is het makkelijk om voor deze onderwerpen een eigen pagina aan te maken.  

De privacy verklaring, ontstaan vanuit de GDPR wetgeving, bestaat uit het informeren van jouw bezoekers over welke persoonlijke gegevens je verzamelt en met welk doel. Ook als je deze gegevens niet voor commerciële uitingen wilt gebruiken, ben je verplicht deze informatie op een makkelijk te vinden plek aan te bieden op je webshop.  De footer is hier een uitstekende plek voor.

Tip: ben je lid van een keurmerk? Vaak bieden deze partijen hun klanten standaard “algemene voorwaarden” en “privacy” documenten aan en bieden ze vaak een HTML widget aan die je in het HTML blok ook in de footer kan tonen.

Navigatie webshop

Naast de praktische en juridische informatie kan ook een (globale) navigatie aangevuld met belangrijke (landings)pagina’s een goede toevoeging zijn aan je footer. Het kan zijn dat een bezoeker van je webshop nog niet het juiste product of de juiste pagina heeft gevonden als hij bij je footer is uitgekomen. Door in de footer een navigatie te plaatsen, kan de klant alsnog vinden waar hij naar op zoek is. Bij een uitgebreide site is het niet mogelijk om de gehele navigatie in je footer te zetten. Bij deze webshops worden dan enkel de pagina’s (denk o.a. aan een “over ons” pagina  of een blogpagina) en de hoofdcategorieën getoond.

Custom navigatie

Wil je zelf bepalen welke pagina’s en categorieën in de footer worden getoond? Dan kan je het menu in HTML maken waarmee je zelf bepaalt welke pagina’s en categorieën in de footer getoond worden. Maar hoe bepaal je dan welke onderdelen je toevoegt? Hiervoor is een zoekwoordenonderzoek een handig uitgangspunt. Dit kan via Google Analytics, maar ook in je eigen webshopstatistieken kun je onder interne trefwoorden zien op welke woorden er is gezocht en hoe vaak. Daarnaast kun je aan de hand van je verkopen zien wat goedlopende categorieen zijn. Op basis van deze analyse moet je tot de belangrijkste pagina’s kunnen komen die je kunt opnemen in je footer. Wil je je verder verdiepen in het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Dan is dit misschien een interessant blog voor jou.

Interne pagina’s

Een andere toevoeging aan de footer kunnen naast landings- of productpagina’s overige interne pagina’s zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld je aan een “over ons” pagina of een pagina met openstaande vacatures. Als je zelf ook blogartikelen schrijft en plaatst op je webshop is dit natuurlijk ook interessant om toe te voegen aan je footer. Wil je meer weten over het schrijven van blogartikelen en waarom dit een boost kan geven aan je webshop? Lees dan hier verder.

Call to actions

Naast het vinden van de juiste informatie of het juiste product is je footer ook een uitstekende plek om aandacht te besteden aan de doelen op je website. Wellicht verstuur je maandelijks een nieuwsbrief. Het abboneren op deze nieuwsbrief is een prima toevoeging in de footer van je webshop. Maar ook kun je denken aan het tonen van social media inconen die verwijzen naar jouw social media pagina’s waardoor bezoekers jou op een laagdrempelige manier kunnen volgen. Eventuele extra toevoegingen kunnen een contactformulier of een button waarmee de bezoeker kan inloggen op zijn eigen accountpagina zijn.   

Iconen

Tenslotte kun je nog extra zaken toevoegen aan de hand van andere iconen. Om het vertrouwen in je webshop te vergroten kun je eventueel het keurmerk tonen waar je lid van bent of prijzen die je gewonnen hebt. Maar ook iconen van betaalmethodes en reviews zijn een toevoeging die vaak geplaatst worden in een footer.

Structuur

Nu we het hebben gehad over de inhoud van de footer, is het nog zaak om deze goed in te richten. Uiteindelijk geldt voor de structuur van jouw footer hetzelfde als voor de categoriestructuur van je webshop: je wilt de informatie makkelijk vindbaar maken voor bezoekers door alle informatie en linkjes op een goede manier te structureren.

Een voorbeeld van een footerstructuur is:

  • Contact/klantenservice (contactgegevens mogelijk aangevuld met adresgegevens, juridische gegevens, retouren, verzending en levering, betalingen, etc)
  • Je webwinkel (over ons, openstaande vacatures, blogs, etc)
  • Populaire categorieen/landingspagina’s
  • Wil je ons volgen? (nieuwsbrief, social) 

Een risico dat je loopt wanneer je zo veel mogelijk informatie wilt plaatsen in de footer is dat de klant dan door de bomen het bos niet meer ziet. Een klant is dan snel geneigd om niet verder te zoeken met als gevolg dat hij je webwinkel kan verlaten.

Design

Het design van je footer is afhankelijk van de inhoud die je er wilt tonen. Per situatie bepaal je hoe je deze wilt vormgeven. Denk hierbij aan het aantal kolommen en eventueel erboven toegevoegde rijen. De styling van je footer moet daarnaast natuurlijk passen bij de rest van je webshop. Denk hierbij aan kleuren die passen bij de huisstijl/logo en lettertypes. Blijf alert  dat de de footer goed leesbaar blijft.  

Tip: hoeveel klanten kopen bij jou vanaf een mobiel? Bekijk de footer op alle devices om tot een resultaat te komen dat voor alle formaten goed uitpakt

Het inrichten van je footer bij CCV Shop

Per webshopthema dat CCV Shop aanbiedt is het verschillend hoe vrij je bent om de footer zelf in te delen. Zo wordt in de wat langer bestaande thema’s altijd het menu getoond in de footer. Bij Levi en Ivy heb je vrije mogelijkheden om te bepalen waar je wat wilt tonen in je footer. Het thema Macro is daarentegen meer gericht op gemak. Je kiest welke onderdelen (menu, pagina’s, etc) je wel of niet wilt tonen in het menu zodat de footer automatisch gevuld wordt. 

Daarnaast beschikken de laatst ontwikkelde thema’s over 1 of meerdere HTML blokken. Hiermee kan je zelf bepalen wat je wilt tonen door bijvoorbeeld een eigen menu te maken, een Facebook widget toe te voegen of een widget te tonen van het keurmerk waarbij je aangesloten bent.

Ieder thema binnen CCV Shop heeft daarnaast altijd een tekstveld als optie. Dit veld is vrij in te vullen zodat je jouw contactgegevens hier kan plaatsen, maar het tekstveld kan ook als HTML blok gebruikt worden door de HTML in de broncode van het tekstelement te plaatsen.

Mocht je hier jouw contactgegevens geplaatst hebben, dan zou je hier middels Google Maps ook een kaart met jouw locatie kunnen plaatsen. Dit doe je door jouw adres op te zoeken op Google Maps en vervolgens op delen te klikken, vervolgens klik je op het kopje ‘Kaart insluiten’ waarna je de HTML kan kopiëren en plakken in de broncode van het tekstelement. 

Wat is mogelijk in welk thema?

De footer is voor elk thema aan te passen via Startpunt/ Mijn webshop / Instellingen / Lay-out / Webwinkelthema’s.

Oliver

  • Tonen betaalmethodes of andere icoontjes: Betaalmethodes of andere icoontjes kunnen binnen Oliver toegevoegd worden binnen de tab ‘Footer’ in de themasettings, onder het kopje ‘Betaalmethodes’.
  • Inschrijven Nieuwsbrief: De nieuwsbriefinschrijving van Oliver kan aan de footer toegevoegd worden door de benodigde velden te vullen binnen de tab ‘Footer’ in de themasettings, onder het kopje ‘Nieuwsbrief’. Daarnaast kan het element ‘Nieuwsbrief’ worden toegevoegd aan een pagina naar wens. Via Mijn Webshop > Mijn pagina’s.
  • HTML blokken: Het thema Oliver heeft geen speciaal HTML blok tot zijn beschikking.

Macro

  • Tonen betaalmethodes of andere icoontjes: Bij het thema Macro regel je dit onder in het tabblad “elementen” in het blok “onderkant van pagina”.
  • Inschrijven Nieuwsbrief: Het inschrijven van nieuwsbrieven is een standaard optie die je kunt aan of uitzetten in het tabblad “elementen”.
  • HTML blokken: Het thema Macro heeft 1 HTML blok tot zijn beschikking.

Ivy

  • Tonen betaalmethodes of andere icoontjes: Bij het thema Ivy zijn de icoontjes van de betaalmethodes al toegevoegd onder het tabblad “algemeen”. Je kunt de iconen verwijderen die je niet gebruikt of eventueel inwisselen met iconen van betaalmethoden die je wel gebruikt.
  • Inschrijven Nieuwsbrief: Om een nieuwsbrief toe te voegen kun je het element ‘aanbieden nieuwsbrief’ toevoegen aan je home pagina en deze kun je onderaan de pagina toevoegen zodat dit als onderdeel voelt van de footer. (via Startpunt/ Mijn webshop /Mijn pagina’s)
  • HTML blokken: Het thema Ivy heeft 3 HTML blokken tot zijn beschikking. 

Levi

  • Tonen betaalmethodes of andere icoontjes: Bij het thema Levi kun je deze toevoegen onder het tabblad “content”. 
  • Inschrijven Nieuwsbrief: Om een nieuwsbrief toe te voegen kun je het element ‘aanbieden nieuwsbrief’ toevoegen aan je homepagina en deze kun je onderaan de pagina toevoegen zodat dit als onderdeel voelt van de footer. (via Startpunt/ Mijn webshop /Mijn pagina’s)
  • HTML blokken: Het thema LEVI heeft 3 HTML blokken tot zijn beschikking. 

Ceyda

  • Tonen betaalmethodes of andere icoontjes: Bij Ceyda kan je de iconen toevoegen in het tabblad “footer” onder betaalmogelijkheden.
  • Inschrijven Nieuwsbrief: Het inschrijven van nieuwsbrieven is een standaard optie die je kunt aan of uitzetten in dit thema.
  • HTML blokken: Het thema Ceyda heeft geen speciaal HTML blok. In het tekstveldblok is wel HTML te plaatsen.

Hulp nodig?

Ben je niet handig met HTML, dan zijn er online tal van websites te vinden die dit eenvoudig aan de hand van een voorbeeld uitleggen, bijvoorbeeld: www.w3schools.com.

Heb je speciale wensen en lukt het niet om deze zelf te realiseren? Neem contact op met de afdeling Design Studio (sales@ccvshop.nl) en vraag naar de mogelijkheden. Zij kunnen de footer volledig naar jouw wensen inrichten.

Kom je erop een andere manier nog niet uit? Onze supportafdeling staat altijd voor je klaar. Ze zijn bereikbaar via support@ccvshop.nl of via 088-9907700.