Jouw eigen online tweedehands winkel beginnen? 9 tips!

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 31 juli 2024 | 5 minuten leestijd |

Heb je ooit overwogen om een online tweedehands winkel te starten? Met de groeiende populariteit van duurzaam consumeren en de toenemende vraag naar unieke items, kan het opzetten van een online tweedehands winkel een lonende onderneming zijn. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat jouw winkel opvalt tussen alle webshops die er al zijn? We geven je 9 tips om je te helpen een succesvolle online tweedehands winkel op te zetten.

1. Creëer een goede basis

Een goed ontworpen en gebruiksvriendelijke webshop is essentieel voor het succes van jouw online tweedehands winkel. Doe dan ook uitgebreid vooronderzoek om te kijken welke webshopsoftwareleverancier voldoet aan jouw wensen en behoeften. Ben je niet zeker? Bij veel partijen kun je een gratis trial afsluiten om de software vrijblijvend te proberen. Heb je jouw keuze gemaakt? Zorg er dan voor dat jouw tweedehands webshop een professioneel design krijgt en zorg ervoor dat de navigatie logisch is, zodat klanten gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.

2. Zorg voor goede productfoto’s

Kwalitatief hoogwaardige foto's zijn cruciaal bij het online verkopen van producten en dus ook bij de online verkoop van tweedehands producten. Zorg ervoor dat je heldere, goed belichte foto's gebruikt die de staat en het uiterlijk van het product nauwkeurig weergeven. Helemaal bij tweedehands producten willen klanten de staat van het product tot in detail kunnen zien aangezien er sprake kan zijn van gebruikerssporen of slijtage. Dit hoeft niet per se negatief te zijn, maar heeft juist z’n charme voor kopers die daar specifiek naar opzoek zijn. Door het product vanuit meerdere hoeken te tonen en ook detailfoto’s toe te voegen, weet een koper precies wat hij koopt en zal hij eerder een aankoopbeslissing maken.

3. Maak een complete productbeschrijving

Naast goede foto's is het belangrijk om gedetailleerde productbeschrijvingen te maken. Vermeld alle relevante informatie over het tweedehandse item dat je verkoopt. Naast dat je vertelt om welk product het gaat, zoals een Gucci tas, is het ook belangrijk om te benoemen uit welk jaartal de tas komt indien je over deze informatie beschikt. Vergeet daarnaast niet om ook in tekst de staat van het product en eventuele gebreken of slijtage te benoemen en natuurlijk de materialen en afmetingen.

Tip: Heb je unieke tweedehands items in je assortiment die populair zijn bij jouw doelgroep, zoals opgeknapte dressoirs? Besteed dan extra veel aandacht aan de SEO optimalisatie van jouw productbeschrijvingen zodat online shoppers via zoekmachines op jouw productpagina belanden.

4. Maak filmpjes voor op je webshop

Wil je jouw tweedehands producten nog beter in beeld brengen dan enkel met foto’s en tekst? Overweeg dan om ook video's van de producten te maken. Video's kunnen een nog beter beeld geven van het product en kunnen helpen om potentiële kopers te overtuigen. Wanneer ze het product via video zien, kunnen ze zich nog beter inbeelden hoe het item zou passen in bijvoorbeeld hun interieur en vormt het feit dat ze het item niet in een fysieke tweedehands winkel kunnen zien minder een belemmering om tot aankoop over te gaan.

5. Controleer de kwaliteit van de tweedehands producten

Misschien herken je het zelf: je zag een product op Marktplaats dat je aansprak, nam contact op met de verkoper en sloot uiteindelijk een deal. Het product zag er op de foto’s immers goed uit en de verkoper beweerde dat het product in prima staat verkeerde. Eenmaal thuisbezorgd viel de kwaliteit echter tegen en bleken er onderdelen van het product te ontbreken. Als online verkoper van tweedehands producten wil je niet dat jouw klanten ook voor zo’n onverwachte verrassing komen te staan. Controleer daarom de kwaliteit van de tweedehands producten die je verkoopt en zorg ervoor dat ze in goede staat verkeren voordat je ze te koop aanbiedt of vermeldt eerlijk de gebreken van een product, zodat klanten weten wat ze kopen.

6. Geef tips over het herkennen van authentieke producten

Misschien heb je zelf recentelijk de uitzending van een bekende onderzoeksjournalist gezien die een vervalser van de handtekening van J.K. Rowling (de auteur van de bekende Harry Potter boeken) op het spoor kwam. Over de rug van honderden goedgelovige klanten wist hij gesigneerde Harry Potter boeken te verkopen. De handtekeningen bleken allemaal door hem zelf vervalst te zijn, waardoor de boeken niets waard waren.

Als je zelf bijzondere tweedehands producten verkoopt, bijvoorbeeld designer items of items van populaire merken, denk er dan eens over om een blogpagina op jouw webshop te integreren waarop je blogs schrijft met daarin tips over hoe jouw klanten authentieke items kunnen herkennen en vervalsingen kunnen vermijden. Of misschien kun je wel een echtheidscertificaat meesturen met het product. Hiermee laat je weten dat jij de kennis in huis hebt om echt van nep te onderscheiden en dat klanten bij jou dus niet bang hoeven te zijn om een neppe Gucci tas te kopen. Ook is het schrijven van dergelijke blogs positief voor jouw SEO omdat je waardevolle content schrijft die zoekmachines waarderen.

7. Benadruk duurzaamheid in je marketing en communicatie

Steeds meer mensen kopen tweedehands. Zowel om geld te besparen als vanuit het oogpunt om duurzaam te winkelen. Deze bewuste keuze leidt tot het steeds populairder worden van thrift shops, tweedehands artikelen kopen is allang niet meer iets om je voor te schamen, het is juist hipper dan ooit. Benadruk in je marketing en communicatie dan ook het duurzame aspect van tweedehands winkelen om meer mensen te enthousiasmeren tweedehands aankopen te doen. Ook dit kan perfect via een blog. Leg uit hoe het kopen van tweedehands producten de consumptiemaatschappij tegengaat en bijvoorbeeld bijdraagt aan het verminderen van afval.

8. Laat je inspireren, maar blijf origineel

Als je jouw eigen online tweedehands winkel begint, kan het best lastig zijn om jouw shop van a tot z in te richten en bepaalde keuzes te maken. Bekijk dan ook andere succesvolle online tweedehands winkels ter inspiratie om slimme ideeën op te doen, maar zorg ervoor dat je jouw eigen unieke stijl en merkidentiteit ontwikkelt en geen kopie wordt van een bestaande winkel. Dit zal je helpen om je te onderscheiden van de concurrentie en om een specifieke potentiële kopers aan te trekken. Combineer jouw eigen inzichten en creativiteit met slimmigheden die je om je heen ziet om tot de perfecte mix te komen.

9. Integreer handige apps in jouw webshop

Om de online aanwezigheid van jouw tweedehands winkel af te maken, kun je gebruik maken van handige apps en tools. Integreer bijvoorbeeld apps die het mogelijk maken om kassakoopjes te tonen aan bezoekers waardoor ze worden verleid om een extra product te kopen of toon de laatst bekeken producten aan een bezoeker. Zo wordt hij herinnerd aan eerder bekeken items waardoor de kans wordt vergroot dat hij tóch nog een keer extra nadenkt over of hij toch niet dat ene mooie kastje of die ene tas zal kopen. Voeg ook een e-mailmarketing app toe om eenvoudig nieuwsbrieven te versturen aan je klanten wanneer je bijvoorbeeld weer op jacht bent geweest naar nieuwe tweedehands items en deze aan je collectie hebt toegevoegd. In de CCV Shop App Store vind je talloze gratis en betaalde apps.

Het opzetten van een online tweedehands winkel vereist grondig vooronderzoek en een doordachte strategie. Door deze 9 tips toe te passen, kun je jouw kansen op succes vergroten en een succesvolle online tweedehands winkel opzetten. Veel succes!

Eva Rouwenhorst

Eva Rouwenhorst
Eva Rouwenhorst werkt als communicatieadviseur bij CCV Shop. Haar passie voor heldere teksten en e-commerce gaan hierbij hand in hand.