Om bovenstaande punten makkelijk uit te voeren, kun je gebruikmaken van een marketing automation tool. Dit is een programma waarin je e-mails creëert. Aan de hand van een trigger kun je deze e-mails automatisch laten versturen naar (bepaalde) klanten uit jouw webshop. Als iemand jarig is krijgt diegene een kortingscode. Of als iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief dat ze dan direct een bedanke-mail krijgen.
Doordat mails middels een marketing automation programma automatisch verstuurd worden, ontzorgt dit je bij het runnen van een dropshipping webshop. Daardoor kun jij je richten op andere belangrijke zaken, zoals het voltooien van orders of advertenties.
Een marketing automation programma biedt veel mogelijkheden aan. Zo is het mogelijk om jouw klanten te segmenteren. Zoals eerder aangegeven, zijn er verschillende manieren om je klanten te laten indelen in (sub-) groepen. Deze ontvangers komen dan uit in lijsten die je kunt gebruiken voor specifieke e-mails. Zo kun je dit bijvoorbeeld doen met mannen en vrouwen, zodat je bij mannen mannenkleding aanbiedt en vrouwenkleding bij vrouwen.
Marketing automation tools bieden ook de mogelijkheid om prestaties, bijvoorbeeld het aantal mensen dat je mail gelezen heeft (openingsratio) of een CTR, van mails te analyseren. Worden bepaalde e-mails niet goed gelezen? Dan kun je ervoor kiezen om deze uit de reeks te verwijderen of te optimaliseren.
CCV Shop biedt vele koppelingen aan met marketing automation programma’s, waarmee jij je dropshipping business kan promoten, zoals Mailchimp, Spotler, La Posta en GetResponse. Bekijk alle mogelijkheden hier.