Per definitie gaan niches allemaal over specificiteit en onderscheidend vermogen. Het is dan ook belangrijk om in een vroeg stadium in kaart te brengen wat jouw webshop en productaanbod anders maakt. De beste niches hebben alles te maken met het identificeren van behoeften of kansen en het leveren van producten die anderen niet (willen of kunnen) aanbieden.
Of het nu gaat om jouw prijs, productkwaliteit, personalisatiemogelijkheden of welke andere factor dan ook, niche-marketing vereist dat je anders bent en jezelf onderscheidt. Dit geeft je de beste kans om toegang te krijgen tot markten die nog niet zijn aangeboord en jezelf te onderscheiden van de concurrentie.
De Keyword Niche Finder van WordStream, ook al is deze Engelstalig, is een mooi hulpmiddel voor het genereren van een heleboel verschillende ideeën om verder te verkennen. Je voert gewoon een keyword, onderwerp, in en klikt op de knop ''Find Profitable Niches'. De tool genereert vervolgens een lijst van honderden, zo niet duizenden, potentiële ideeën die je verder kunt onderzoeken om te zien of ze levensvatbaar zijn.