Fashion by Hinke: Passie voor mode op jonge leeftijd

Eva Rouwenhorst

Door Tjitske Rutten op 28 augustus 2024 | 3 minuten leestijd |

Onlangs sprak ik met de 15-jarige Hinke Scholten Linde, een jonge ondernemer die al sinds haar 11e een kledingwebshop runt. Deze zomer opende ze zelfs een pop-up store. Wat inspireerde haar? Hoe combineert ze school met haar webshop? Wat is haar toekomstdroom met Fashion by Hinke? We vroegen dit én meer aan Hinke. Lees nu het succesverhaal achter Fashion by Hinke!

Wat inspireerde je om een kledingwebshop te beginnen?

Hinke: “Al sinds ik klein was was ik  gefascineerd door kleding. Op vierjarige leeftijd droomde ik er al van om in een kledingwinkel te werken. Op een gegeven moment begon ik met het verkopen van kleding op Vinted. Ik vond dat enorm leuk om te doen en besloot het wat serieuzer aan te pakken.”

Ze benadrukt hoe belangrijk het is om je passie te volgen en klein te beginnen. “Met een klein budget begon ik kleding in te kopen en dat groeide langzaam uit tot wat het nu is,” vertelt Hinke.

Hoe kies je de producten uit die je in je webshop aanbiedt?

“Vaak kies ik producten die ik zelf leuk vind,” aldus Hinke. Maar ze kijkt niet alleen naar haar eigen voorkeuren. Om een breed aanbod te garanderen, vraagt Hinke ook om de mening van anderen. “Ik vraag vaak mensen van verschillende leeftijden,” legt ze uit.

Dit helpt haar om ervoor te zorgen dat er voor iedereen wat te vinden is. Ze noemt bijvoorbeeld haar moeder en haar zus als adviseurs. Door hun perspectieve mee te nemen, kan Hinke een diverse en aantrekkelijke collectie samenstellen. “Hun input helpt me om beter in te spelen op de wensen van een breed publiek. Zo blijven de producten die ik aanbied bij verschillende leeftijdsgroepen en stijlen passen,” zegt Hinke.

Je bent met 15 jaar natuurlijk best jong. Wat zijn enkele uitdagingen die je bent tegengekomen vanwege je leeftijd?

Hinke: “We hebben echt heel lang gedaan over het openen van een zakelijke rekening, dat was namelijk lastig als minderjarige. Dit probleem kwam ook naar voren toen we met CCV Shop waren begonnen met het opzetten van mijn webshop.”

Naast de zakelijke rekening, vond Hinke het ook moeilijk om in het begin volgers en bezoekers te krijgen. Om deze uitdaging aan te pakken, besloot Hinke deel te nemen aan de Young Lady Business Academy, een initiatief dat jonge vrouwen van 15 tot en met 25 jaar van alle schoolniveaus helpt om meer zelfvertrouwen op te bouwen en scherpe keuzes te maken. Om vervolgens op te klimmen naar gezichtsbepalende functies bij overheid, in het bedrijfsleven of een start te maken als ondernemer.. Deze ervaring heeft haar geholpen om de nodige vaardigheden en netwerken op te bouwen.

Hoe ga je om met mogelijke twijfels of kritiek vanwege je leeftijd?

Hinke vertelt dat ze in het begin moeite had met het feit dat mensen haar niet serieus namen vanwege haar leeftijd. “In het begin vond ik dat heel lastig. Vooral toen ik net op de middelbare school zat,” legt ze uit. “Nu maakt het me eigenlijk niet zoveel uit wat ze ervan denken. Ik heb geleerd dat je gewoon moet doen wat je zelf leuk vindt.”

Hoe combineer je school met je eigen webshop?

“Ik ben niet zo heel goed in plannen,” vertelt ze. “Ik doe vaak meer voor mijn webshop dan voor school, dus aan het eind van het jaar moet ik altijd even mijn best doen om alles bij te werken. Maar dat lukt, tot nu toe, altijd.”

Ze legt uit dat docenten op school haar soms waarschuwen om meer aandacht aan haar schoolwerk te besteden. “Toen ik de pop-up store begon,  kreeg ik direct een belletje vanuit mijn school dat ik wel ook nog mijn best moest gaan doen op school. Maar vaak werk ik na schooltijd en ’s avonds aan mijn webshop.” Ondanks de uitdagingen probeert Hinke een balans te vinden en doet ze wat nodig is om alles te combineren.

Waarom heb je gekozen voor CCV Shop in plaats van een andere software aanbieder?

Hinke: “Ik vond de website van CCV Shop erg duidelijk en informatief en de software leek aan te sluiten bij waar ik naar opzoek was. Het platform bood namelijk alle functies die ik nodig had om mijn webshop te starten en te beheren.”

Daarnaast waardeerde Hinke de ondersteuning die ze kreeg bij het opzetten van haar webshop. “Een medewerker van CCV Shop heeft me geholpen met instellingen en het design en dat vond ik heel fijn. Die persoonlijke begeleiding maakte echt een verschil en ik en nog steeds blij met mijn keuze.”

Je bent natuurlijk ook erg actief op diverse sociale media platformen. Welke platformen werken het beste voor jou?

“Instagram denk ik, of TikTok”, zegt ze. “Het varieert echt per periode en wat op dat moment populair is. Soms heb ik veel viral video’s op TikTok, maar op andere momenten werkt dat minder goed.

Ze legt uit dat consistentie belangrijk is, zelfs als een platform tijdelijk minder resultaat oplevert. “Nu doen mijn TikTok video’s het bijvoorbeeld minder goed, maar ik blijf toch door posten”, aldus Hinke.

Laatst werd je geïnterviewd door de Twentse Courant Tubantia, en eerder al eens door het AD. Merk je dat je hierdoor een boost krijgt in je verkopen?

Hinke: “Ja ik kreeg heel veel berichtjes, vooral de eerste keer dat ik in de Tubantia stond. Veel mensen wisten helemaal niet dat ik een webshop was begonnen en hierdoor kreeg de shop echt bekendheid.”

Ze merkt dat deze media-aandacht helpt om nieuwe klanten te bereiken. “Mensen lezen het, gaan onderzoeken, bezoeken de webshop en plaatsen dan ook bestellingen,” legt ze uit. “Het is ook wel echt mooi om in de krant te staan en jezelf dan zo terug te zien.”

Je hebt nu ook een pop-up store in Tubbergen, hoe ervaar je dat?

“Ik vind dit vooral heel leuk. Nu kan ik mensen echt helpen met kledingadvies en persoonlijk contact hebben. Een webshop vind ik ook heel leuk, maar het is vaak anoniem. Je verstuurt een pakketje, zet de naam en het adres van de klant erop en het is weg. Je hoort eigenlijk bijna nooit iets terug van de klant, waardoor het vooral eenrichtingsverkeer is” aldus Hinke.

Ze legt uit: “Soms krijg je via de webshop nog wel een berichtje van een klant, en dat is altijd leuk, maar in de pop-up store kun je echt een praatje maken en mensen persoonlijk helpen. Ik vind dat nét iets leuker omdat je meer contact hebt met mensen.”

Wat is het beste advies dat je kan geven aan andere jonge ondernemers?

Hinke: “Gewoon doen wat je zelf leuk vindt en niet te snel opgeven.” Ze benadrukt het belang van doorzettingsvermogen en passie in het ondernemerschap. “Het is belangrijk om je eigen interesses en passies te volgen, want dat maakt het werk leuker en geeft je de motivatie om door te gaan, zelfs als het moeilijk wordt,” legt ze uit.

Wat is je toekomstdroom voor Fashion by Hinke?

“Een echte eigen fysieke winkel,” zegt ze enthousiast. “Dat lijkt me heel gaaf.” Hinke ziet een fysieke winkel als een grote stap vooruit voor haar bedrijf, waar ze haar klanten nog beter kan helpen en haar passie voor mode kan delen. “Een eigen winkel zou echt een droom die uitkomt zijn.”

Tjitske Rutten

Tjitske Rutten
Tjitske Rutten werkt als content specialist bij CCV Shop. Met haar gedrevenheid voor het creëren van boeiende content draagt ze bij aan het succes van dit e-commerceplatform.