Simpel gezegd is een inkoopplan een strategische aanpak die het voor ondernemers mogelijk maakt om inkoopactiviteiten te structureren. Je kunt het zien als een blauwdruk voor jouw hele inkoopproces, van het identificeren van behoeften tot het selecteren van leveranciers en het onderhandelen over contracten.
Een inkoopplan stel je op door te kijken naar de producten die je op dit moment hebt en door te kijken naar de verkopen. Gedurende deze analyse breng je in kaart welke producten het meest en het minst worden verkocht. Dan kun je kijken naar de verhouding tussen de verkoop- en inkoopprijs. Op deze manier kun je de totale inkoopwaarde van je producten terugrekenen. Deze kun je verdelen per categorie, productsoort, voorraadsoort of merk.
De trends en ontwikkelingen en vraag van klanten veranderen constant. Daarom noteer je in jouw inkoopplan ook hoeveel voorraad je hebt. Het zou zonde zijn om producten te kopen waar je nog veel van hebt liggen of niet meer aanslaan bij de doelgroep. Omdat het niet zeker is dat wat vorig jaar heeft gewerkt, dit jaar ook werkt is het belangrijk om jouw inkoopplan constant bij te stellen.