Boomschors.nl: een succesvolle online winkel voor boomschors waarbij de passie en drive er vanaf spat

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 14 juli 2020

Joost runt sinds 2017 de webshop Boomschors.nl en verkoopt allerlei soorten schors, bloemen, planten en overige artikelen. Wat begon met het kopen van een domeinnaam is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle shop met klanttevredenheid hoog in het vaandel. Zonder groene vingers, maar wel met ondernemerschap in hart en nieren gaat Joost er iedere dag voor de volle honderd procent voor. Wat is de passie van Joost, en hoe is hij zo succesvol geworden in het online ondernemerschap? Hoe onderscheidt hij zijn webshop van die van concurrenten, en welke tips heeft hij voor andere webshopeigenaren?

Je runt de webshop Boomschors.nl en verkoopt allerlei soorten schors, bloemen, planten en overige tuinartikelen. Hoe ben je op dit idee gekomen? Heb je zelf groene vingers?

Joost: “Ik heb zelf geen groene vingers, maar ben wel ondernemer in de breedste zin van het woord. Ik heb al allerlei bedrijven gehad. Nu koop ik af en toe domeinnamen zoals onderhoud.nl en vraag.nl omdat ik dat zie als goede investering. Zo werd ik benaderd om boomschors.nl te kopen en toen vroeg ik me af, boomschors, wat is dat eigenlijk. Ik ken het natuurlijk wel, maar wie gebruikt het en waarvoor? In eerste instantie dacht ik toen, dit is niet mijn ding, ik ga er niet op in. Toen ik diezelfde avond thuis met een glas wijn achter mijn computer zat en boomschors.be intypte kwam ik op een prachtige website van onze zuiderburen terecht. Ik ben een kopje koffie gaan drinken bij ze en we hebben wat gekletst. In België bleek er een grote markt te zijn voor boomschors. Nog op de terugweg naar Nederland heb ik toen besloten om tóch boomschors.nl te kopen. Zo is het avontuur begonnen.”

En hoe ging het verder vanaf het claimen van de domeinnaam tot het daadwerkelijk starten van de webshop?

“Ik ben begonnen met inkopen bij de Belgische partij en had al een klein loodsje waarin ik de boomschors kon opslaan”, vertelt Joost. “Ik kwam er achter dat er nog niet veel boomschorsaanbieders actief waren, best een gat in de markt dus. In het verleden heb ik ooit een enveloppenbedrijf overgenomen. Deze partij werkte toen met CCV Shop, in die tijd nog BiedMeer genaamd, dus ik kende CCV Shop al en was toen al erg tevreden. Eigenlijk ben ik tot op de dag van vandaag nog nooit een beter alternatief tegengekomen. Vandaar de keuze om ook met boomschors.nl het webshopgedeelte weer bij CCV Shop te regelen. Doordat je kunt koppelen met allerlei partners en blogs kunt plaatsen voor de vindbaarheid kun je een prachtige webshop neerzetten. Mijn doel was om in het eerste jaar 100 klanten te hebben, en dus 100 zakken boomschors te verkopen. Dat is ruim gelukt, ik heb er zelfs 161 verkocht in het eerste jaar dus daar was ik enorm blij mee. Vervolgens ben ik blogs gaan schrijven en heb ik blogs laten schrijven, ben ik AdWords gaan inzetten met behulp van een marketingbureau en heb ik mijn webshop bij CCV Shop laten designen. Vanaf dat moment doe ik steeds een stapje extra en is mijn bedrijf goed aan het groeien. Zo ben ik dit jaar gaan werken met een dropshippartner en heb ik al 380 zakken boomschors verkocht. Verdubbelen was eigenlijk het doel, dat heb ik dus al ruim gehaald.”

Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop onderscheidend is van je eventuele concurrenten, en hoe kom je aan de ontzettend goede reviews op The Feedback Company?

Joost: “Ik zorg ervoor dat ik altijd bereikbaar ben. Zo is de telefoon altijd doorgeschakeld naar mijn mobiele telefoon. Mailtjes beantwoord ik snel en eventuele klachten los ik altijd snel op. Mijn doel is om er te allen tijde voor te zorgen dat de klant tevreden is. Het is wel eens voorgekomen dat een klant niet goed naar de foto’s op de webshop had gekeken en het product er in hun ogen dus compleet anders dan verwacht uitzag bij de levering. Dan doe ik niet moeilijk, desnoods haal ik de boomschors weer bij ze op. Ze hoeven pas te betalen als ze tevreden zijn. Daarnaast lever ik ook in het weekend en in de avond, iets wat veel concurrenten niet doen, en bied ik betalen op rekening aan. Ik ben heel flexibel, mijn klanten kiezen mij uit en dat betekent dat ik alles voor ze doe. Ik zie het ook als een stukje kwaliteit. Boomschors is best een specifiek product dat je op allerlei manieren kan laten filteren en zeven, zodat het mooier of niet mooier wordt. Ik heb ervoor gekozen om voor de beste kwaliteit te gaan en enkel daarvoor. De klant merkt dan ook echt dat hij te maken heeft met een andere kwaliteit product dan in de bouwmarkt. Zo kan ik zelf ook écht achter het product staan. Door een stapje extra te doen maak je het verschil.”

Welke marketingkanalen zet je in om klanten te werven, en wat werkt voor jou tot nu toe het beste?

“Ik ben een groot voorstander van organisch gevonden worden, dat kost namelijk het minste”, aldus Joost. “Met de techniek van CCV Shop in combinatie met linkbuilding, het schrijven van blogs, het plaatsen van de juiste artikelomschrijvingen et cetera kan je onwijs goed organisch vindbaar worden. Zorg ervoor dat je relevant bent voor de zoeker en dus voor Google. Als jij een aanbieder bent moet jij zo goed mogelijk vertellen wat je doet, en dat matcht bij waar de zoeker naar opzoek is. Stel je hebt zelf boomschors nodig en gaat meten hoeveel je nodig hebt. Je komt er achter dat er meerdere soorten bestaan en vraagt je af wat de eigenschappen zijn van deze soorten. Als jij als aanbieder goed en eerlijk antwoord geeft op dit soort vragen en de juiste woorden gebruikt, komen mensen uiteindelijk bij jou uit. Daardoor gebruik ik inmiddels bijna geen AdWords meer, maar ik verstuur bijvoorbeeld wel mailingen. Ook voeg ik aan iedere bestelling een handgeschreven bedankkaartje toe en een kortingskaartje voor bijvoorbeeld de buren. Als klanten een beoordeling invullen krijgen ze ook een kortingscode.”  

En heb je ook wel eens iets geprobeerd dat absoluut niet opleverde wat je ervan had verwacht?

Joost: “Ik ben zelf fanatiek golfer en heb voor honderd euro een keer een groot golftoernooi gesponsord. Ik mocht daar uitingen doen, rolbanners neerzetten, kortingskaarten uitdelen et cetera. Ik heb er geen enkele klant aan overhouden. Kortom, je moet experimenteren en je merkt vanzelf wat werkt. Google weet in het begin ook nog niet precies wat jouw shop inhoudt, maar naar mate je het langer doet komt ook Google er achter. En onthoud, niet enkel een directe verkoop levert wat op, maar ook een praatje kan tot iets moois leiden.”

Hoe helpt de software van CCV Shop je bij de online verkoop?

“Voor relatief lage kosten kun je echt alles met CCV Shop”, aldus Joost. “Je kunt het pakket dat je afneemt opschalen en je kunt het echt zo gek maken als je zelf wilt. De software is geschikt voor bij wijze van spreken de huisvrouw die een webshop voor de leuk heeft maar ook voor een professional. The sky is the limit. Verder ben ik enorm positief over de goede support die CCV Shop levert. Het systeem werkt altijd en als je een vraag hebt word je snel en goed geholpen. Ik merk dat CCV Shop ook door innoveert en meebeweegt met de klant, iets dat ik belangrijk vind. Misschien wordt onze shop ooit een keer zo groot dat we een maatwerk webshop moeten laten maken, maar tot nu toe kunnen we nog prima uit de voeten met CCV Shop.”

Welk hoogte- en of dieptepunt ben je tegengekomen tijdens het starten van je shop? Kan je op basis hiervan tips geven waar andere online ondernemers iets aan hebben?

Joost: “Als het regent denk ik, de regen is goed voor de planten. Als het warm is denk ik, lekker zonnen en een bruin tintje krijgen. Kortom, ik ben een optimist en probeer alles altijd van de positieve kant te bekijken. Hierdoor heb ik minder moeite met tegenslagen dan mijn gemiddelde medemens denk ik. En natuurlijk kom je altijd tegenslagen tegen in zo’n proces en raak je wel eens gefrustreerd door leveranciers of klanten, maar het is maar net hoe je ermee om gaat. Je kunt je kwaad maken om alles, maar relativeringsvermogen is belangrijk. En nee het valt niet altijd mee, het is hard werken, altijd knokken, en altijd volledig er voor gaan. Als je het verschil wilt maken moet je niet opgeven. Ik zeg wel eens, als de rest het opgeeft begin ik net een beetje warm te draaien. De aanhouder wint, geef dus nooit op en ga door! Dat geldt eigenlijk voor alles in het leven.”

Als je zonder beperkingen mag dromen, wat is dan je toekomstdroom met Boomschors.nl?

“Ik vind het gewoon erg leuk om een mooi bedrijf neer te zetten. Ik doe het niet puur voor het geld, dat moet naar mijn idee geen drijfveer zijn. Ik doe het omdat ik er blij van word en mijn droom is wel om de grootste te worden in Nederland, om echt op nummer één te staan. Misschien zelfs ook wel buiten Nederland.”