In 7 stappen slim inspelen op seizoenen en feestdagen

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 10 januari 2024

Het runnen van een succesvolle webshop in 2024 vereist niet alleen een goed productaanbod en een aantrekkelijke uitziende webshop, maar ook een doordachte marketingstrategie. Seizoensgebonden marketingcampagnes zijn een sterk middel om jouw webshop te promoten en je omzet te verhogen. In deze blog vertellen we je in 7 stappen hoe je een effectieve seizoensgebonden marketingcampagne kunt plannen.

Stap 1: Stel je doelen vast

Voordat je begint met het plannen van je marketingcampagnes, is het belangrijk om je doelen vast te stellen. Wat wil je bereiken met je campagnes in 2024? Veelvoorkomende doelen zijn omzetverhoging, klantenbinding en merkbekendheid. Om deze doelen goed formuleren kun je de SMART-methode gebruiken. Deze maakt vage wensen duidelijk en meetbaar. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Door je doelen SMART te formuleren vergroot je de kans dat je je doelen bereikt doordat je precies weet waar je naartoe werkt.

Bijvoorbeeld: met www.jouw.ccvshop.nl willen we in april 2024 een omzetgroei van 10% behalen met de verkoop van Koningsdagartikelen.

Stap 2: Identificeer belangrijke seizoensgebonden gebeurtenissen

In 2024 zijn er tal van seizoensgebonden gebeurtenissen waarop je je marketingcampagnes kunt inrichten. Enkele voorbeelden zijn:

  • Feestdagen: denk hierbij aan Valentijnsdag, Moeder- en Vaderdag, Kerstmis of andere feestdagen die relevant zijn voor je producten. Vergeet tevens niet te kijken of er internationale feestdagen zijn waarop je kunt inspelen.
  • Seiz​​​​​​​oensveranderingen: elk seizoen biedt nieuwe kansen. Lente, zomer, herfst en winter kunnen allemaal de verkoop van specifieke productcategorieën bevorderen.
  • Eveneme​​​​​​​nten en inhakers: evenementen als Carnaval, Back to School en Black Friday zijn momenten waarop jij kan inspelen met marketingcampagnes als de producten die je verkoopt hierbij aansluiten. ​​​​​​​

Stap 3: Ken je doelgroep

Het goed vastleggen van je doelgroep is cruciaal voor het plannen van effectieve marketingcampagnes. Een duidelijke doelgroep is ook beter te targetten mocht je ook betaalde advertenties willen draaien om je campagne een extra boost te geven. Moet je je doelgroep nog verder afbakenen voor deze specifieke campagnes? Stel jezelf dan ook de volgende vragen om je doelgroep vast te stellen:

  • Wie zijn je klanten? Wat zijn hun demografische gegevens, interesses en gedrag?
  • Wat zoeken ze? ​​​​​​​Welke problemen proberen ze op te lossen met je producten?
  • Wanneer kopen z​​​​​​​e? Wanneer zijn je klanten het meest geneigd om te kopen? Zijn er seizoensgebonden patronen?
  • Waar bevinde​​​​​​​n ze zich online? Op welke sociale media zijn ze actief? Welke websites bezoeken ze?

Zo moet je bij een back-to-school campagne meer op jeugd inspelen en als je een campagne laat lopen op Carnaval zal je meer moeten targetten op mensen in Noord-Brabant.​​​​​​​

Stap 4: Creëer aantrekkelijke aanbiedingen

Nu je je doelen en doelgroep kent, is het tijd om aantrekkelijke aanbiedingen te creëren. Dit kan onder meer omvatten:

Kortingen

Bied seizoenskorting en -aanbiedingen aan. Bijvoorbeeld, een Zomeruitverkoop of een Kerstcadeau-ideeën campagne. Hiervoor kun je gebruik maken van de gratis app Winkelwagen Korting in de CCV Shop App Store.

Gratis verzending

Overweeg gratis verzending aan te bieden. Dit kan ook voor bestellingen boven een bepaald bedrag. Om dit in te stellen in jouw CCV Shop webshop ga je naar Instellingen > Verzendkosten & logistiek om vervolgens je verpakkingen in te stellen op ‘Geen verzendkosten’.

Bundelaanbiedingen

Stel bundels van producten samen met een speciale prijs, wat klanten kan aanmoedigen om meer te kopen. Een voorbeeld hiervan is schmink met een clownspak voor Carnaval. Om productbundels te maken moet je gebruik maken van de app Productbundels. Je kunt per bundel kiezen voor een vaste prijs, of per product een kortingspercentage toevoegen.

Kortingsbonnen en loyaliteitsprogramma’s

Moedig herhaalaankopen aan met kortingsbonnen en beloon trouwe klanten met een loyaliteitsprogramma. De kortingsbonnen kun je eenvoudig aanbieden door de app te downloaden in de CCV Shop App Store. Tevens kun je ook gebruik maken van The Loyalty app van Monkey Ventures. Via The Loyalty app bepaal je zelf hoeveel en wanneer klanten punten krijgen wanneer ze bij je shoppen én wat ze terugkrijgen als ze de punten inleveren.

Stap 5: Maak aantrekkelijke content

Content is al een aantal jaren erg belangrijk als het gaat om het aantrekken van klanten naar je webshop. Creëer boeiende inhoud die je producten en aanbiedingen benadrukt tijdens je campagne. Maak bijvoorbeeld banners in kerstsferen en gebruik een soort gelijke afbeelding op je social accounts ter herkenning van de actie. Hiermee is het wel van belang dat je rekening houd met de platformen waarop je deze content plaatst. Is jouw doelgroep wel actief op Instagram of kun je beter gebruik maken van het plaatsen van blogs? Doe onderzoek hiernaar.

Stap 6: Plan vooruit

Een goede planning is de sleutel tot het succes van je marketingcampagnes. Hier zijn enkele tips voor het vooruit plannen van je marketingstrategie:

  • Tip 1: Maak een contentkalender: stel een contentkalender op voor het hele jaar. Markeer belangrijke datums en plan je campagnes ruim van te voren.
  • Tip 2: Voorra​​​​​​​adbeheer: zorg ervoor dat je voldoende voorraad hebt om aan de vraag te voldoen tijdens je piekseizoenen. Bedenk goed welke producten je met welke seizoenscampagne wil aanbieden. Door dit vroegtijdig in te kopen, optimaliseer je je voorraadbeheer.
  • Tip 3: Se​​​​​​​izoensgebonden personeel: als je verwacht dat je drukke seizoen extra personeel vereist, zorg dan voor tijdige werving en training. ​​​​​​​

Stap 7: Blijf flexibel

Hoewel we zojuist hebben verteld hoe belangrijk een planning is, is het ook belangrijk om flexibel te blijven. Soms kunnen onverwachte gebeurtenissen of veranderingen in de markt invloed hebben op je marketingcampagnes. Het vermogen om snel te reageren en aan te passen op wat er speelt is van belang.

Bijvoorbeeld: Het zou een zachte winter worden dus je hebt geen rekening gehouden met extra in- en verkoop van schaatsen. Maar onverwachts gaat het wekenlang vriezen en dus neemt de vraag naar schaatsen enorm toe.

Conclusie

Het plannen van seizoensgebonden marketingcampagnes voor je webshop in 2024 is cruciaal voor succes. Deze zeven stappen bieden een solide basis voor het opzetten van jouw campagnes. Met een strategische aanpak kun je je webshop laten groeien en je doelen voor 2024 bereiken. Blijf gefocust en creatief, en houd altijd de tevredenheid van je klanten in het oog. Veel succes met het opzetten van jouw marketingcampagnes!