7 effectieve strategieën om de winstmarge van jouw webshop te verhogen

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 12 juni 2024 | 4 minuten leestijd |

Als je jouw webshop niet puur als hobby runt, maar hier jouw inkomen uit haalt, moet je ervoor zorgen dat de verhouding tussen kosten en omzet in orde is. Je wilt dan immers een winstgevend bedrijf. Misschien ben je als webshopeigenaar al voortdurend op zoek naar manieren om je winstmarges te vergroten en je bedrijf te laten groeien. Kom je er niet uit op welke manieren je dit het beste kunt doen? Geen probleem. Er zijn talloze strategieën die je kunt implementeren om dit te bereiken. In deze blog bespreken we 7 effectieve manieren waarop je jouw winstmarges kan verhogen.

Hoe bereken je de winstmarge van jouw webshop eigenlijk?

Voordat we het gaan hebben over strategieën, gaan we dieper in op wat nu eigenlijk de brutowinst is van jouw online winkel. Om de brutowinst te berekenen, trek je de kosten van de verkochte goederen (ook wel Cost of Goods Sold - COGS genoemd) af van de totale opbrengsten. De formule voor brutowinst is dan ook:

Brutowinst = Totale opbrengsten - Kosten van de verkochte goederen (COGS)

Voorbeeld: Stel dat kledingwinkel DenimOnline in één maand voor €10.000 aan donkere jeans heeft verkocht. De totale kosten voor deze jeans waren €5.000. De brutowinst van dit product is dan €10.000 - €5.000 = €5.000.

In diezelfde maand verkocht de kledingwinkel voor €8.000 aan lichte jeans. De totale kosten voor deze jeans waren slechts €2.000. De brutowinst van de lichte jeans is dus €8.000 – 2.000 = €6.000.

Hoewel de lichte jeans dus minder opbrachten dan de donkere jeans, is de brutowinst van de lichte jeans hoger en is deze jeans dus winstgevender.

Brutowinstmarge

Wil je de brutowinst omzetten naar de brutowinstmarge? Dan maak je er een percentage van. Hoe hoger het percentage, hoe winstgevender het is voor jouw webshop om dit product te verkopen.

Brutowinstmarge = ( Omzet – kosten van verkochte goederen ) : Omzet

Voorbeeld: We nemen weer het voorbeeld van de kledingwinkel en de jeans.

 

Donkere jeans
Brutowinstmarge = 5.000 / 10.000
Brutowinstmage = 0,5 = 50%

 

Lichte jeans
Brutowinstmrage = 6.000 / 8.000
Brutowinstmrage = 0,75 = 75%

 

De brutowinstmarge van de lichte jeans is dus gunstiger omdat elke verkoop meer winst oplevert.

7 manieren om de winstmarge te verhogen

Nu je weet wat er wordt verstaan onder de brutowinst en hoe je dit berekent voor jouw webshop, gaan we dieper in op hoe je de winstmarge kan verhogen met slimme tactieken. Kijk welke voor jou toepasbaar zijn in de praktijk!

1. Optimaliseer je prijsstelling

Eén van de meest directe manieren om je winstmarges te verhogen, is door je prijzen te optimaliseren. Analyseer de markt en bepaal de optimale prijs voor je producten. Overweeg om prijzen te verhogen voor producten waarvoor de vraag hoog is en de concurrentie laag, maar blijf tegelijkertijd concurrerend met de prijs voor producten waarvoor veel concurrentie is.

2. Verlaag operationele kosten

Een andere manier om je winstmarges te vergroten, is door je operationele kosten te verlagen. Kijk naar gebieden waar je kosten kunt verminderen, zoals verzendkosten, voorraadbeheer en marketinguitgaven. Efficiëntie is de sleutel tot het verminderen van kosten en het vergroten van winst.

3. Upselling en cross-selling

Maak gebruik van upselling en cross-selling technieken om extra omzet te genereren bij bestaande klanten. Toon gerelateerde producten aan klanten tijdens het afrekenen of moedig ze aan om te upgraden naar een duurder model, perfect wanneer je bijvoorbeeld elektronica verkoopt. Dit kan de totale waarde van elke bestelling verhogen en daarmee je winstmarges vergroten.

Tip: Gebruik de gratis apps ‘Gerelateerde producten’ en ‘Anderen bekeken ook’ uit de CCV Shop App Store om upselling en cross-selling te bevorderen.

4. Verbeter de klantloyaliteit

Het werven van nieuwe klanten is vaak duurder dan het behouden van bestaande klanten. Investeer daarom in het opbouwen van een sterke klantrelatie en het stimuleren van klantloyaliteit. Bied beloningen aan bij herhaalde aankopen, stuur gepersonaliseerde aanbiedingen en zorg voor een uitstekende klantenservice om klanten terug te laten komen. Meer weten over het belang van terugkerende klanten? Lees de blog die we hier eerder over schreven.

5. Verminder retourzendingen

Retourzendingen kunnen een grote kostenpost zijn voor webshopeigenaren. Kijk of je kan werken aan het verminderen van retourzendingen door productbeschrijvingen en afbeeldingen nog completer en uitgebreider te maken. Probeer ook de kwaliteitscontroles op jouw producten te verbeteren, zodat tegenvallende kwaliteit geen reden vormt om te retourneren. Door aan al deze punten te werken, schep je voordat klanten bestellen de juiste verwachtingen waardoor ze minder producten terug zullen sturen. Voor jou betekent dit dat je kosten kunt besparen en je winstmarges kunt verhogen.

Tip: Analyseer de redenen waarom je producten retour krijgt. Zie je bijvoorbeeld dat een type jeans vaak te klein is, geef dan de tip om een maatje groter te bestellen.

6. Verhoog de conversieratio

Een hogere conversieratio betekent meer omzet uit hetzelfde aantal bezoekers. Optimaliseer je webshop en het afrekenproces om de conversieratio te verhogen. Verbeter de gebruikerservaring, optimaliseer productpagina's en gebruik overtuigende call-to-action buttons. Kijk ook kritisch naar de checkout en betalingsopties die je aanbiedt om meer bezoekers om te zetten in betalende klanten. Bied je bijvoorbeeld al wel de mogelijkheid aan om als gast af te rekenen? Het zou natuurlijk zonde zijn dat een bezoeker afhaakt in de checkout omdat hij liever geen account aanmaakt, maar hij hierin geen keuze heeft. Hetzelfde geldt voor de betaalmethoden die je aanbiedt. Wanneer klanten niet kunnen afrekenen met hun favoriete betaalmethode kan dit een reden zijn om op het allerlaatste moment toch niet bij jou te kopen.

7. Diversifieer je productaanbod

Breid je productaanbod uit om nieuwe doelgroepen aan te spreken en nieuwe inkomstenstromen te genereren. Analyseer trends in de markt en identificeer nieuwe productcategorieën of nichemarkten waarin je kunt uitbreiden. Door diversificatie kun je je risico spreiden en je winstmarges vergroten. Je kunt bijvoorbeeld inspelen op seizoenstrends of trends die overwaaien via bijvoorbeeld sociale media. Houd er wel rekening mee dat dit soort trends vaak van korte duur zijn en dat je hier rekening mee met houden bij het inkopen van jouw voorraad.

Het verhogen van winstmarges als webshopeigenaar vereist een combinatie van strategieën en continue optimalisatie. Door je prijsstelling te optimaliseren, operationele kosten te verlagen, de gemiddelde bestelwaarde te verhogen en te investeren in klantloyaliteit, kun je je winstmarges aanzienlijk vergroten. Blijf de prestaties van je webshop monitoren en pas je strategieën aan om te blijven groeien en succesvol te zijn in de competitieve wereld van e-commerce.

Eva Rouwenhorst

Eva Rouwenhorst
Eva Rouwenhorst werkt als communicatieadviseur bij CCV Shop. Haar passie voor heldere teksten en e-commerce gaan hierbij hand in hand.