Voordat we het gaan hebben over strategieën, gaan we dieper in op wat nu eigenlijk de brutowinst is van jouw online winkel. Om de brutowinst te berekenen, trek je de kosten van de verkochte goederen (ook wel Cost of Goods Sold - COGS genoemd) af van de totale opbrengsten. De formule voor brutowinst is dan ook:
Brutowinst = Totale opbrengsten - Kosten van de verkochte goederen (COGS)
Voorbeeld: Stel dat kledingwinkel DenimOnline in één maand voor €10.000 aan donkere jeans heeft verkocht. De totale kosten voor deze jeans waren €5.000. De brutowinst van dit product is dan €10.000 - €5.000 = €5.000.
In diezelfde maand verkocht de kledingwinkel voor €8.000 aan lichte jeans. De totale kosten voor deze jeans waren slechts €2.000. De brutowinst van de lichte jeans is dus €8.000 – 2.000 = €6.000.
Hoewel de lichte jeans dus minder opbrachten dan de donkere jeans, is de brutowinst van de lichte jeans hoger en is deze jeans dus winstgevender.