In stap 1 van dit stappenplan vertelden we al dat je te veel spamgevoelige woorden, eurotekens, uitroeptekens en hoofdletters moet voorkomen in jouw e-mails. Dit omdat het een negatief effect heeft op de aflevering van de e-mail. Maar waar kun je nog meer op letten bij de onderwerpregel van jouw e-mails om de openratio te verhogen?
Onthoud dat een goede onderwerpregel altijd kort en krachtig is. De onderwerpregel wordt door mailprogramma’s namelijk na een bepaald aantal tekens afgekapt, waardoor de rest van de zin niet leesbaar is. Het is dan ook slim om de belangrijkste informatie vooraan in de zin te plaatsen en een maximale lengte van plusminus 40 tekens aan te houden.
Vraag jezelf daarnaast bij iedere onderwerpregel die je schrijft af of de boodschap van de mailing door de onderwerpregel duidelijk is vóórdat de ontvanger de mail daadwerkelijk opent. Natuurlijk moet je hetgeen je belooft in deze onderwerpregel in de mailing zelf ook waarmaken. Vaak worden er ‘lokkertjes’ gebruikt waardoor een ontvanger een e-mail opent, terwijl de inhoud vervolgens afwijkt van de verwachtingen die werden geschept door de onderwerpregel. De kans is dan groot dat de ontvanger een mail van die afzender een volgende keer niet eens opent omdat hij teleurgesteld is. Doe je best om jouw ontvangers echt te inspireren om de mail te openen, zonder dat je valse beloftes doet.
Nog een tip voor een hogere openratio: gebruik een emoji vooraan in de onderwerpregel en kijk of dat positief bijdraagt aan de openratio. Zorg ervoor dat de emoji die je gebruikt altijd past bij de onderwerpregel. Een ‘wintersale’ mailing met een emoji van een zonnetje is bijvoorbeeld niet logisch.