Een tweede stap die je kunt nemen om de openratio van jouw e-mails te verhogen gaat over relevantie. Zijn de mailingen die je stuurt wel relevant (genoeg) voor jouw klantgroep? Oftewel, sluit de inhoud wel voldoende aan op de eventuele behoeften van jouw klanten? En spreek je hen persoonlijk aan?
Jouw klantgroep wil graag mailingen ontvangen met voor hen interessante content. Ga het volgende maar eens bij jezelf na: je bestelt online regelmatig koffiebonen waarmee je thuis de heerlijkste koffie zet. Vervolgens ontvang je een mailing waarin de webshop filterkoffie aanbiedingen aanprijst. Dit kun je al in de onderwerpregel zien. Grote kans dat jouw eerste gedachten is: ‘Wat moet ik met filterkoffie?’, omdat je een bonenapparaat hebt en geen filterapparaat. Je opent de mail niet, maar verwijdert hem omdat dit voor jou geen relevante mail is. Een mail waarin koffiebonen acties werden aangeprezen was in dit geval wél relevant geweest. De webshop had beter hun mailinglijst kunnen opsplitsen in klanten die wel en geen filterkoffie hebben besteld in het verleden. De mail over filterkoffie acties had dan naar de filterkoffie gebruikers kunnen worden gestuurd, en een aparte mail met koffiebonen acties naar de koffiebonen afnemers. Kortom, leer je klant kennen en zet klantkennis in als voordeel in jouw e-mailmarketing.
Welke producten je ook verkoopt, probeer als het kan jouw mailinglijst te segmenteren als je een specifieke e-mail wilt sturen, omdat de kans dan vele malen groter is dat de ontvangers de mail openen. Verstuur je een mail die voor iedereen interessant kan zijn omdat je bijvoorbeeld 5% korting geeft op jouw gehele assortiment? Dan kun je de mail uiteraard wel naar iedereen sturen.
Ook het persoonlijk aanspreken van jouw klanten kan bijdragen aan de openratio van jouw mailingen. Spreek je jouw klanten aan met ‘Beste klant’, of met ‘Beste Piet’? Er vanuit gaande dat je over de voornaam van jouw klanten beschikt: probeer indien je dit nog niet doet, jouw klanten aan te spreken met hun voornaam zodat ze nóg meer het gevoel krijgen dat deze e-mail speciaal aan hen is gericht. In veel mailingtools kun je dit eenvoudig inregelen door een stukje code zoals ‘[firstname]’ achter ‘Beste’ te plakken, waardoor de mailingtool hier automatisch de voornaam invult die hoort bij het betreffende e-mailadres van de ontvanger.