5 uitdagingen van het Lightspeed by Ecwid platform

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 22 mei 2024 | 5 minuten leestijd |

Recentelijk heeft webshopsoftware aanbieder Lightspeed het e-commerce platform Ecwid overgenomen dat nu ook is uitgerold in Nederland. Webwinkels die voor de overname al op het Lightspeed platform draaiden, blijven hierop draaien, maar nieuwe webshops draaien allemaal op het Ecwid platform. Bovendien levert Lightspeed geen ondersteuning meer op het ‘oude Lightspeed’ platform, C-series, wat betekent dat webshopeigenaren linksom of rechtsom in de toekomst een overstap moeten maken. Ofwel naar Ecwid (E-series), ofwel naar een hele andere webshopsoftware aanbieder. In deze blog bespreken we 5 uitdagingen van het Lightspeed by Ecwid (E-series) platform waarmee nieuwe webwinkeliers te maken krijgen én bespreken we hoe de software van CCV Shop invulling geeft aan deze uitdagingen. Mocht je willen overstappen omdat je niet meer tevreden bent over jouw huidige software partij, dan kun je wellicht aan de hand van dit blog jouw opties nogmaals goed afwegen en bepalen of dit het moment is om opnieuw te kiezen.

1. Extra functionaliteiten

Bij het Lightspeed by Ecwid platform worden er al snel extra kosten gerekend voor extra functionaliteiten. Oftewel, interessante tools en functies zitten achter een paywall waardoor deze niet vrij toegankelijk zijn.

Bij CCV Shop hebben we ervoor gezorgd dat alle basisfunctionaliteiten altijd gratis bij ieder pakket zijn inbegrepen. Ook vele extra tools zijn gratis te installeren in de CCV Shop App Store. Denk aan apps op het gebied van marketing en conversie optimalisatie. Uiteraard kun je bij CCV Shop ook betaalde functionaliteiten afnemen indien je net dat stapje extra wilt maken.

2. Klantenservice en live chat

Wil je een chat starten met een medewerker van Lightspeed by Ecwid omdat je een prangende vraag hebt over het bouwen of beheren van jouw webshop? Helaas kun je niet altijd live met een medewerker chatten, waardoor je ofwel met een bot chat, ofwel alsnog een e-mail moet sturen met daarin jouw vraag. Reken vervolgens op een reactietijd van twee werkdagen.

Chatten kan ook op de website van CCV Shop. Hier krijg je altijd een échte supportheld te spreken en nooit een bot. Dit omdat het belangrijk is dat iemand écht naar je luistert en jou een advies op maat geeft in plaats van een gestandaardiseerd antwoord. Is er even geen medewerker beschikbaar op de chat wegens ziekte of bijvoorbeeld een teamvergadering? Dan kun je uiteraard mailen. In plaats van een reactietijd van twee dagen, ontvang je van het supportteam van CCV Shop binnen twee uur antwoord.

Waar je bij Lightspeed soms lastig contact kunt krijgen met de telefonische klantenservice door gebrekkige bereikbaarheid of lange wachttijden, hoef je je hier bij CCV Shop geen zorgen om te maken. Met super korte wachttijden is onze telefonische support altijd snel beschikbaar voor al jouw vragen.

En wil je jouw webshoppakket opzeggen omdat je stopt met jouw webshop of om een andere reden? Dit kan bij Lightspeed wat lastig zijn doordat er niet altijd direct actie wordt ondernomen na jouw verzoek tot opzegging, waardoor je langer dan gewenst aan jouw abonnement vast zit. Bij CCV Shop regel je dit eenvoudig via het opzegformulier. Ook al vinden we het natuurlijk nooit leuk om klanten te zien vertrekken, we maken opzeggen wel zo makkelijk mogelijk voor je.

3. SEO mogelijkheden

Als je een webshop runt, is één van de grootste uitdagingen de online vindbaarheid. Want hoe ga je er voor zorgen dat klanten jouw webshop en producten in Google zien en dus bij jouw webshop een aankoop doen? Verschillende aspecten van SEO (Search Engine Optimization) spelen hierin een rol. Van URL structuur tot interne links en SEO-vriendelijke webteksten.

Een webshopplatform biedt je normaliter genoeg mogelijkheden om de basis SEO-instellingen goed in te regelen, zodat je hierop zelf verder kunt bouwen. Helaas kun je op dit gebied bij Lightspeed by Ecwid tegen problemen aan lopen, helemaal als je een meertalige webshop hebt. Zo kun je problemen ondervinden met duplicate pages en canonical links en met URL structuren die te wensen overlaten.

Het platform van CCV Shop biedt talloze SEO-mogelijkheden. Zo kun je de metagegevens invullen, in alle titels en beschrijvingen zoekwoorden verwerken en ook iedere pagina een unieke url geven (SEO alias). Met de SEO-analysetool van CCV Shop kun je bovendien snel grote en kleine SEO-verbeteringen vinden die het aantal bezoekers kunnen verhogen en zo de conversie stimuleren. Je ziet namelijk binnen enkele seconden de resultaten van de SEO-scan, waarna je direct optimalisatie tips krijgt voor jouw webwinkel en hiermee aan de slag kunt.

Wijzig je een SEO-alias? Dan is het wenselijk dat de oude alias doorverwijst naar de nieuwe, waarmee je voorkomt dat de ranking van jouw webshop in zoekmachines daalt omdat links niet kloppen. Met de ‘Automatische redirects’ instelling binnen CCV Shop regel je dit eenvoudig in.

Wil je ook in het buitenland verkopen en dus een meertalige webshop opzetten? Dat regel je eenvoudig met de ‘Meertalige webshop’ functionaliteit binnen het CCV Shop platform. Je voegt eenvoudig meerdere talen toe aan jouw webshop waardoor je op hetzelfde domein jouw webshop in diverse talen kunt aanbieden. Uiteraard beheer je jouw meertalige webshop vervolgens vanuit één onderhoudspanel. Wel zo makkelijk.

4. Het aantal pagina’s op jouw webshop

Ook al kun je een groot aantal producten toevoegen wanneer je gebruikmaakt van de webshopsoftware van Lightspeed, het aantal pagina’s waarop je deze producten kunt plaatsen is beperkt. Zo kun je in het Business pakket maximaal 10 pagina’s aanmaken, waarop je waarschijnlijk niet al jouw producten kwijt kunt. Wanneer je dus een groot productaanbod hebt, dien je al snel te upgraden om de producten op meer dan 10 pagina’s kwijt te kunnen.

Binnen de software van CCV Shop is het aantal pagina’s dat je kan toevoegen bij ieder pakket onbeperkt. Zo loop je dus nooit tegen het probleem aan dat je jouw producten niet kunt spreiden over het door jouw gewenste aantal pagina’s.

5. Betaalmethoden en transactiekosten

Waar je bij Lightspeed vastzit aan Lightspeed Payments voor jouw transacties, laten we die keuze bij CCV Shop geheel aan jou. Wil je gebruikmaken van CCV Online Payments, of kies je liever voor Mollie of Buckaroo? Je kiest zelf met welke Payment Service Provider jij zaken wilt doen voor het afhandelen van transacties op jouw webshop. En dat altijd tegen scherpe tarieven per transactie. In tegenstelling tot Lightspeed zal CCV Shop bovendien nooit een percentage van jouw omzet in rekening brengen bovenop de transactietarieven. Jouw verdiende geld is immers jouw verdiende geld, daar werk je hard genoeg voor.

Eva Rouwenhorst

Eva Rouwenhorst
Eva Rouwenhorst werkt als communicatieadviseur bij CCV Shop. Haar passie voor heldere teksten en e-commerce gaan hierbij hand in hand.

Kies nu voor CCV Shop

Klik hier