De alles-in-één oplossing voor jouw webshop
Gratis trial
Talloze designtemplates

Contact Login
  • Product
    • Mogelijkheden
    • Voorbeelden
    • Design
    • Apps en integraties
    • Ontdek CCV Online Payments
    • CCV SalesPOS
  • Prijzen
  • Design Studio
  • Hulp nodig?
    • Hulpcentrum
    • Educatie
    • Laatste nieuws en updates
    • Over ons
    • Partners
Gratis Trial
Contact Login
Gratis Trial
    • Mogelijkheden
    • Voorbeelden
    • Design
    • Apps en integraties
    • Ontdek CCV Online Payments
    • CCV SalesPOS
  • Prijzen
  • Design Studio
    • Hulpcentrum
    • Educatie
    • Laatste nieuws en updates
    • Over ons
    • Partners
  • Contact
  • Login
Inhoudsopgave: 1. Marktanalyse 2. Leveranciers en voorraadbeheer 3. Het ontwerpen van jouw kleding webshop 4. Productfotografie en -video’s 5. Online marketing 6. Klantenservice en klantenbinding 7. Logistiek en betalingen 8. Succesverhalen en casestudy's Een kleding webshop beginnen met de software van CCV Shop

Een eigen kleding webshop starten in 10 stappen

Maak jouw droom waar

Wil jij jouw dromen waarmaken en je eigen kleding webshop starten? Of je nu een gepassioneerde fashionista bent, een ervaren ondernemer, of gewoon op zoek bent naar een spannend nieuw avontuur, dit e-book helpt je bij het realiseren van jouw eigen kleding webshop.

Aan de hand van een aantal essentials nemen we je mee in het starten van jouw online onderneming. Van marktanalyse tot productfotografie en van online marketing tot logistiek en betalingen. Ontdek tips en tricks en laat je inspireren door online ondernemers die je voor gingen. Aan het einde van dit e-book ben je 100% ready om te starten!

Kleding webshop starten e-book

1. Marktanalyse

Voordat je begint met het opzetten van jouw eigen kleding webshop, is het essentieel om een marktonderzoek uit te voeren. Hierdoor kom je te weten welke kledingproducten populair zijn en welke kansen er zijn om te concurreren met bestaande webshops. We nemen je mee in een aantal stappen die je kunt volgen bij jouw marktonderzoek:

Doelgroep analyse

Begin met het identificeren van jouw doelgroep op basis van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, locatie en lifestyle. Probeer het koopgedrag en de voorkeuren van jouw doelroep in kaart te brengen met betrekking tot kleding. Focus je op mannen of juist vrouwen? En hechten zij waarde aan merkkleding en dure stoffen of dragen zij het liefst goedkopere, sportievere outfits?

Concurrentie analyse

Identificeer jouw directe en indirecte concurrenten. Onderzoek hun assortiment, prijsstrategie, marketinguitingen en service. Probeer te begrijpen wat hen succesvol maakt zodat dit je kan helpen bij jouw eigen webshopstrategie. Ook kun je er op deze manier achter komen in welke niche de meeste potentie ligt en hoe jij je met je webshop kunt onderscheiden.

Trends en seizoensinvloeden

Bekijk mode- en kledingtrends. Het is belangrijk om te begrijpen welke kledingstijlen en producten op dit moment populair zijn en welke dat in de toekomst zouden kunnen worden zodat je hierop kunt inspelen met jouw productaanbod.

Wettelijke vereisten

Verdiep je in eventuele regelgeving met betrekking tot kledingproducten, zoals veiligheidsnormen en regels voor de informatievoorziening op etiketten.

2. Leveranciers en voorraadbeheer

Betrouwbare leveranciers en efficiënt voorraadbeheer zijn van cruciaal belang om de winstgevendheid van je kleding webshop te maximaliseren en klanttevredenheid te waarborgen. Door betrouwbare leveranciers te vinden en een georganiseerd voorraadbeheersysteem te implementeren, kun je de beschikbaarheid van producten garanderen en tegelijkertijd onnodige kosten vermijden. Houd hierbij rekening met onderstaande stappen en overwegingen:

Leveranciers vinden

Begin met uitgebreid onderzoek naar potentiële leveranciers. Ga online op zoek, bezoek beurzen, lees vakbladen en vraag advies aan andere ondernemers in de fashion industrie. Heb je leveranciers gevonden die matchen met de kledingproducten die jij wilt verkopen? Top! Kies hieruit een leverancier die staat voor kwaliteit en duurzaamheid en controleer of deze voldoet aan de eisen en normen die gelden in de kledingindustrie. Evalueer jouw leverancier(s) op basis van criteria zoals prijs, levertijden, kwaliteit, minimum bestelhoeveelheden en betalingsvoorwaarden.

Voorraadbeheer en inkoop

Ontwikkel een inkoopstrategie die rekening houdt met seizoensgebonden trends, verkoopcycli en budgetten. Dit helpt te veel of te weinig inkoop te voorkomen. Koop in op basis van je voorspellingen en de beschikbare financiële middelen. Houd hierbij altijd rekening met minimale en maximale voorraadniveaus.

Tip: Met een geautomatiseerd voorraadbeheersysteem krijg je realtime inzicht in je voorraadniveaus waarmee je tekorten of een overschot voorkomt.

Kwaliteitscontrole en opslag

Voer regelmatige kwaliteitscontroles uit bij binnenkomende voorraad om ervoor te zorgen dat de geleverde kleding voldoet aan je normen. Zorg daarnaast voor een geschikte opslagruimte voor je voorraad om deze te beschermen tegen schade, diefstal en weersinvloeden.

3. Het ontwerpen van jouw kleding webshop

Het maken van een aantrekkelijk webshopontwerp en het optimaliseren van de gebruikerservaring zijn belangrijke stappen bij het opzetten van jouw eigen kleding webshop. Door aandacht te besteden aan deze aspecten, kun je namelijk meer klanten aantrekken, hun vertrouwen winnen en hen een naadloze winkelervaring bieden, wat leidt tot meer omzet. Waar moet je allemaal rekening mee houden?

Een aantrekkelijk webshopontwerp is essentieel om klanten te trekken en ze te overtuigen om bij jou kleding te kopen. Een paar tips voor een aantrekkelijk ontwerp:

Visuele aantrekkingskracht

Gebruik hoogwaardige sfeer- en productfoto's en professioneel ontworpen visuals zoals banners in de header. Zorg voor consistentie en een aantrekkelijke lay-out en laat jouw webshopontwerp aansluiten bij je merkidentiteit, inclusief kleurenpallet en logo.

Tip: Vind je het lastig om zelf een aantrekkelijk webshop ontwerp te maken? De CCV Shop Design Studio experts helpen je graag!

Eenvoud en gebruiksgemak

Houd de navigatie eenvoudig en duidelijk zodat klanten snel kunnen vinden wat ze zoeken. Probeer jouw kledingproducten onder te verdelen in categorieën, maar gebruik hierbij niet meer (sub)categorieën dan nodig. Voeg daarnaast productfilters toe om het zoeken voor klanten te vergemakkelijken.

Call-to-actions (CTA’s)

Plaats duidelijke buttons op jouw kleding webshop, zoals "Koop nu" of "Toevoegen aan winkelwagen," om conversies te stimuleren. Zorg ervoor dat deze buttons opvallen door een kleur te kiezen die er uit springt.

Betrouwbaarheid

Laat zien dat je webshop veiligheid en privacy waarborgt door SSL-certificaten en bekende betaalmethodes te gebruiken. Ga ook een samenwerking aan met keurmerken om extra te onderstrepen dat klanten bij jouw kleding webshop gerust een aankoop kunnen doen.

Productpagina's

Het is belangrijk om ieder kledingstuk dat je verkoopt duidelijk en gedetailleerd weer te geven. Beschrijf producteigenschappen, materialen, pasvorm, maten, prijzen en beschikbaarheid. Toon ook gerelateerde producten of accessoires bij een specifiek product zodat klanten geneigd zijn een extra product te bestellen. Zo verhoog je de gemiddelde bestelwaarde.

Tip: Door een maattabel toe te voegen kunnen klanten eenvoudig de juiste maat kiezen waardoor ze minder vaak een bestelling moeten retourneren.

4. Productfotografie en -video’s

Hoogwaardige productfoto's en -video's zijn essentieel om jouw kledingproducten zo optimaal mogelijk te presenteren aan bezoekers op jouw webshop. Ze zijn op die manier eerder geneigd om bij jou te kopen dan bij een concurrent die hieraan minder aandacht besteedt. Kleding is bovendien perfect geschikt voor zogenaamde catwalkvideo’s waarbij een model het kledingstuk draagt. Zo kan jouw klant de pasvorm perfect zien en kan hij zich inbeelden hoe het kledingstuk bij hem of haar zal staan. Waar moet je allemaal rekening mee houden?

Verlichting en achtergrond

Gebruik bij het maken van productfoto’s en -video’s natuurlijk licht of goed kunstlicht om je producten duidelijk te verlichten. Kies daarnaast een lichte, neutrale achtergrond (meestal wit of grijs) om je producten te laten opvallen en voor zo min mogelijk afleiding te zorgen.

Kledingmodellen

Overweeg zowel bij foto’s als video’s om modellen te gebruiken die de kleding dragen. Zo help je potentiële kopers bij het bepalen of de pasvorm en stijl voor hen geschikt is.

Diverse hoeken en details

Toon het kledingstuk vanuit verschillende hoeken en zorg ervoor dat je de belangrijke details zoals stiksels, knopen of texturen laat zien.

Sfeerfoto’s

Overweeg om naast productfoto's ook sfeerfoto’s te maken waarin de kleding wordt gedragen in een bepaalde context, zoals op een feestje of in een café.

5. Online marketing

Online marketing is essentieel om verkeer naar je kleding webshop te trekken, je merk te promoten en uiteindelijk de verkoop te stimuleren. Je bent immers niet de enige die online kleding verkoopt, en dus zal je manieren moeten vinden om zoveel mogelijk mensen te laten weten dat jouw webshop bestaat. Het combineren van online marketingstrategieën zoals SEO, contentmarketing, sociale media en betaalde advertenties kunnen je hierbij helpen.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

SEO is een strategie om organisch, en dus niet tegen betaling, verkeer naar je webshop te genereren. Begin met het doen van een zoekwoordanalyse waarbij je relevante zoekwoorden identificeert waarna je deze kan gebruiken in je producttitels en -beschrijvingen, seo-aliassen van je (product)pagina’s en bijvoorbeeld blogs. Op algemene termen zoals ‘mantelpak dames’ is de concurrentie groot, dus meestal is het slim om voor specifiekere zoekwoorden te kiezen zoals ‘wollen mantelpak dames nauwsluitend’.

Kwalitatieve content

Creëer waardevolle en unieke content die relevant is voor je doelgroep door bijvoorbeeld blogs te schrijven over fashiontrends, de voordelen van bepaalde materialen en stijladvies. In deze content kun je de zoekwoorden opnemen die je hebt gevonden tijdens je zoekwoordonderzoek zodat zoekmachines jouw webshop als relevant beschouwen.

Linkbuilding

Om jezelf nog meer als expert te profileren is het slim om linkjes naar jouw webshop te plaatsen op andere websites, ook wel linkbuilding genoemd. Benader bijvoorbeeld een fashionblog en vraag of ze (tegen betaling) een link willen plaatsen naar jouw kleding webshop.

Tip: Wist je dat je jouw kleding behalve op jouw webshop ook kunt verkopen op online marktplaatsen? Lees er meer over.

Betaalde advertenties (SEA)

Online advertenties kunnen snel verkeer naar je webshop genereren, maar het is hierbij belangrijk om je budget effectief te besteden. Zet bijvoorbeeld Google Ads in om te adverteren in de zoekresultaten van Google en het Google Display Netwerk. Net als bij SEO is het hierbij belangrijk om te kiezen voor de juiste zoekwoorden zodat deze aansluiten bij het zoekgedrag van jouw doelgroep.  Je kunt ook kiezen voor influencer marketing waarbij je bekende personen inschakelt om jouw kleding te promoten op bijvoorbeeld Instagram. Zo komt jouw kleding direct onder de aandacht bij de volgers van deze influencer en vergroot je je bereik enorm.

Sociale media marketing

Sociale media zijn ideaal om je kleding webshop te promoten, volgers te krijgen en hierdoor verkeer naar je webshop te leiden. Kies de juiste platforms door te ontdekken welke het meest geschikt zijn voor je doelgroep. Populaire opties zijn Instagram, Facebook, Pinterest en TikTok. Plaats vervolgens regelmatig posts met aantrekkelijke visuele content, zoals productfoto's en outfitinspiratie. Je kunt ook kiezen om betaalde posts op social media te plaatsen om je bereik te vergroten. Veel kleding webshops adverteren betaald op Instagram, mét succes.

Tip: Je kunt jouw webshop koppelen met Facebook Shops zodat volgers outfits direct vanaf Facebook kunnen kopen.

6. Klantenservice en klantenbinding

Het investeren in klantenservice, het actief verzamelen van feedback en het bevorderen van klantenbinding zal niet alleen helpen bij het behouden van bestaande klanten, maar ook bij het aantrekken van nieuwe. Tevreden klanten zijn vaak de beste ambassadeurs voor jouw kleding webshop en kunnen bijdragen aan groei van jouw webshop door mond-tot-mondreclame. Maar hoe pak je dit aan?

Klantenservice

Zorg dat je bereikbaar bent voor vragen via meerdere kanalen, bijvoorbeeld social media, e-mail en chat. Reageer via alle kanalen snel op vragen zodat klanten in de tussentijd niet bij een concurrent shoppen en zodat ze zien dat je klantenservice serieus neemt en blij bent met hen als (potentiële) klant. Wees hierbij altijd professioneel in je communicatie, ook als klanten problemen ervaren.

Tip: Lees deze blog over 5 do’s bij het starten van een eigen kleding webshop

Feedback verzamelen

Online shoppers gaan tegenwoordig vaak af op beoordelingen en recensies om te beslissen of ze ergens wel of geen aankoop doen. Dit geldt ook voor kleding webshops. Wanneer veel klanten een positieve review achterlaten over hun ervaring met jouw webshop en product, vergroot dit de kans dat anderen ook een aankoop doen. Moedig klanten dan ook aan om beoordelingen en recensies achter te laten op je webshop door na een bestelling een e-mail te sturen waarin je hen vraagt om hun ervaring te delen.

Klantenbinding

Waar reviews helpen om nieuwe klanten te overtuigen om bij jou te kopen, helpen loyaliteitsprogramma’s bij het aanmoedigen van herhaalaankopen onder jouw huidige klantenkring. Overweeg dus het invoeren van bijvoorbeeld een systeem met spaarpunten om jouw klanten te belonen doordat ze op die manier bij iedere aankoop sparen voor korting op een volgende aankoop.

Ook via gepersonaliseerde aanbevelingen kun je jouw betrokkenheid bij klanten laten zien. Gebruik gegevens zoals aankoopgeschiedenis om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen aan klanten.

Houd klanten daarnaast betrokken via e-mailmarketing. Stuur nieuwsbrieven met informatie over nieuwe collecties, kortingen en speciale aanbiedingen of bied klanten exclusieve toegang tot de voorverkoop van een nieuwe collectie of evenement.

Wanneer je een leuk handgeschreven bedankkaartje toevoegt bij iedere bestelling maak je het bovendien écht persoonlijk.

Tip: In de CCV Shop App Store installeer je gratis de Spaarpunten Systeem app!

7. Logistiek en betalingen

Het opzetten van een efficiënt verzend- en retourproces, maar ook het aanbieden van diverse online betalingsopties, zijn van groot belang om de tevredenheid van je klanten te waarborgen en het succes van je kleding webshop te vergroten. Online shoppers willen tegenwoordig namelijk afrekenen met hun favoriete betaalmethode én zijn het gewend dat pakketjes snel worden bezorgd. Hoe speel je hier het beste op in?

Een efficiënt verzendproces

Kies betrouwbare verzendpartners en koeriersdiensten die bij je webshop passen. Vergelijk tarieven, bezorgtijden en dekking om zo de beste keuze te maken. Bepaal vervolgens eerlijke en transparante verzendkosten voor jouw klanten. Overweeg hierbij of je gratis verzending wilt aanbieden (bijvoorbeeld vanaf een bepaald minimum bestelbedrag), of dat je de verzendkosten volledig wilt doorberekenen aan de klant. Werk met een trackingsysteem waardoor klanten automatisch meldingen krijgen over de status van hun bestellingen, inclusief verwachte bezorgdatum en het tijdstip.

Bied je ook internationale verzending aan? Zorg dan voor duidelijke informatie over de internationale tarieven en eventuele douane- en importkosten en levertijden.

Tip: Probeer verpakkingen zo efficiënt mogelijk te kiezen om bijvoorbeeld de verzendkosten te minimaliseren, maar ook om te voorkomen dat producten beschadigd raken.

Het retourbeleid

Ook jouw retourbeleid is een onderdeel van jouw logistieke proces. Denk goed na over de inhoud en hoe flexibel je wilt zijn met retouren. In de kledingbranche bestellen consumenten tegenwoordig vaak meerdere maten van een kledingstuk zodat ze thuis kunnen kijken welke maat het beste past. Dit betekent dat deze branche een hoger aantal retouren kent dan veel andere branches. Bied je gratis retourzendingen aan of dienen klanten hiervoor te betalen?

Zorg er daarnaast voor dat jouw retourbeleid snel te vinden is op jouw webshop (bijvoorbeeld door deze in de footer te plaatsen) en dat deze makkelijk te begrijpen is.

Tip: Overweeg om verzendkosten te rekenen voor retouren om retourzendingen te ontmoedigen.

Betaalmethoden

Om zoveel mogelijk online shoppers over te laten gaan tot het doen van een aankoop, is het slim om een breed scala aan online betaalmethoden aan te bieden, zoals iDEAL, PayPal en achteraf betalen. Wanneer potentiële kopers niet kunnen afrekenen met hun favoriete betaalmethode, bestaat de kans namelijk dat ze bij een concurrent verder winkelen. Door te koppelen met een Payment Service Provider zoals Pay. of Mollie kun je dit eenvoudig inregelen.

Tip: Toon de betaalmethoden die je aanbiedt in de footer van jouw kleding webshop, zodat klanten direct zien dat hun favoriete betaalmethode wordt geaccepteerd.

8. Succesverhalen en casestudy's

Ben je na het lezen over alle voorgaande onderwerpen benieuwd naar kleding webshops in de praktijk? Dat snappen we. Bij CCV Shop hebben we klanten in allerlei branches, van huis & tuin en de auto industrie tot sieraden en fashion. Iedere online ondernemer heeft zijn eigen verhaal en zijn eigen unieke webshop(design). Doe met onderstaande fashion voorbeelden inspiratie op!

Mooi! Company

Bekijk webshop

RAPP. Amsterdam

Bekijk webshop

MAGIC Bodyfashion

Bekijk klantcase

BeauStore

Bekijk webshop

Een kleding webshop beginnen met de software van CCV Shop

Start je jouw online kleding webwinkel met de software van CCV Shop? Dan hoef je niet zelf na te denken over basiszaken én handige toevoegingen. Dat hebben wij namelijk al voor je gedaan. We vertellen je meer over een aantal handigheden die mogelijk zijn binnen de webshopsoftware van CCV Shop en die het runnen van jouw kleding webwinkel makkelijker maken:

Productvarianten en -kleuren en -filters

Met de app Productvarianten kun je de diverse varianten van een product (bijvoorbeeld eenzelfde trui in het zwart, beige en grijs) eenvoudig aan elkaar koppelen waardoor jouw bezoekers vanaf een productpagina eenvoudig kan doorklikken naar de productpagina van dezelfde trui in een andere kleur. Door voor iedere variant een nieuw product aan te maken, heb je bovendien de mogelijkheid om per product aangepaste SEO teksten en omschrijvingen in te voeren wat de vindbaarheid ten goede komt.

Je toont de diverse beschikbare kleuren eenvoudig middels kleurbolletjes met de app ‘Productkleuren’. Gebruik je vervolgens ook de Productfilters app, dan kan jouw bezoeker eenvoudig producten filteren op basis van bijvoorbeeld kleur, maat en materiaal.

Meest bekeken producten

Om de conversie van jouw kleding webshop te verhogen kun je gebruikmaken van de app "Meest bekeken producten". De producten die gedurende de afgelopen maand het meeste zijn bekeken op jouw kleding webshop worden dan getoond. Wellicht wordt een bezoeker hierdoor getriggerd om één van deze producten te bekijken omdat het om een populair product gaat, en deze vervolgens ook aan te schaffen.

Laatst bekeken producten

Bij het online shoppen van kleding bekijken mensen vaak veel verschillende kledingstukken voordat ze een keuze maken. Misschien is de bezoeker na een tijdje rondkijken op jouw webshop een eerder bekeken product uit het oog verloren omdat hij dit product niet heeft opgeslagen. Hoe handig is het dan dat je de bezoeker zijn laatst bekeken producten kunt tonen in jouw webshop? Het tonen van de laatst bekeken producten stimuleert bovendien de conversie.

Anderen bekeken ook

Als webwinkeleigenaar wil je continu online klanten verleiden om producten te kopen in je kleding webshop. Door gebruik te maken van de app "Anderen bekeken ook" kun je populaire producten onder de aandacht brengen die veel bekeken zijn door andere bezoekers.

Kassakoopjes

Met deze app kun je kassakoopjes toevoegen in het bestelproces van jouw kleding webshop. Denk aan het aanbieden van een waszakje wanneer iemand een wollen trui bestelt. Op die manier kun je op een eenvoudige manier de conversie verhogen.

Voorraad notificatie

Met de app Voorraad notificatie geef je jou klant de mogelijkheid om een notificatie in te stellen wanneer een product niet op voorraad is. Zodra het product weer voorradig wordt, dan ontvangt de klant een eenmalig bericht.

E-mail marketing tools

Koppel eenvoudig met diverse e-mail marketing tools om vanuit daar jouw klantenkring te bereiken. Informeer klanten bijvoorbeeld over jouw nieuwe collectie of over uitverkoop.

Verkopen via Facebook

Met de Facebook Business Extension app kan je de producten op jouw kleding webshop synchroniseren met je Facebook Shop om zo via Facebook te verkopen. Ook kun je de Facebook Pixel gebruiken voor het tracken van gebruikersgedrag.

Reviews

Koppel met tools van Feedback Company, WebwinkelKeur of Product reviews om reviews aan klanten te vragen én om deze te tonen op jouw webshop. Zo laat je potentiële klanten weten dat ze gerust bij jou kunnen kopen omdat de ervaringen van anderen positief zijn.

Jouw eigen kleding webshop starten?

Dit is slechts een selectie uit alle mogelijkheden die de software van CCV Shop biedt voor jouw kledingwinkel. Benieuwd naar alle apps en tools die jouw online onderneming een boost kunnen geven? Maak een gratis Trial aan en ontdek 21 dagen gratis alle ins en outs van onze software. Zonder verplichtingen, jouw Trial eindigt namelijk automatisch.

Start jouw Trial Of start direct een betaald pakket

CCV Shop

Diamantstraat 3

7554 TA Hengelo (OV)

Support & Sales

+31 (0)88 990 7700 support@ccvshop.nl sales@ccvshop.nl

Kvk & BTW

KvK nummer: 08084328

BTW nummer: BTW NL822250810B01

  • Webshop

  • Webwinkel beginnen
  • Mogelijkheden
  • Prijzen
  • Voorbeelden
  • Gratis webshop
  • Webwinkel software
  • Verkopen via Facebook
  • Sieraden webshop beginnen
  • Lightspeed alternatief
  • CCV Shop voor:

  • Starters
  • Retail
  • Dropshipping
  • Horeca
  • B2B
  • Overstappers
  • Support en educatie

  • Support
  • Educatie
  • Blogs
  • E-books
  • Storingen
  • CCV Shop

  • Over ons
  • Contact
  • Design Studio
  • Partners
  • Vacatures

Klantbeoordeling via Kiyoh: 8,8 /10 gebaseerd op 328 reviews

©Copyright 2025 CCV Shop Privacy Statement Algemene voorwaarden