Het assortiment van een webshop bestaat al snel uit 20 verschillende producten. Deze producten zijn meestal ook nog in verschillende formaten en kleuren beschikbaar, waardoor je veel varianten hebt. Het aanleggen en opslaan van een voorraad kan hierdoor in de kosten lopen. Heb je geen groot startkapitaal of wil je geen grote risico’s lopen? Dan kun je je voorraadbeheer en verzending ook uitbesteden aan derden. Dit noemen we dropshipping. Je kunt dan snel van start met je webshop en het scheelt je tijd en geld.
In dit e-book leggen we uit wat dropshipping is en wat de voordelen zijn, vertellen we je meer over de voorwaarden voor succes en geven we je tips om betrouwbare dropshipmentleveranciers te vinden.
Met dropshipping worden producten rechtstreeks vanuit een dropshipping groothandel naar jouw klanten verzonden. Omdat de klant de bestelling op jouw eigen webshop plaatst en de bestelling vanuit jouw eigen naam wordt geleverd, merkt de klant niets van de groothandel die er tussen zit.
De klant betaalt de verkoopprijs van het product aan jou, jij betaalt de dropshipping groothandel de inkoopprijs van het product plus verzendkosten en een bedrag voor de orderafhandeling. Het verschil hiertussen is jouw winst.
Bij dropshipment besteed je dus zowel de inkoop als het voorraadbeheer en de verzending uit. Hierdoor wijkt dropshipment af van de twee andere manieren waarop je een webshop kunt runnen, namelijk:
Je koopt zelf je voorraad in en slaat dit thuis of in een magazijn op. De pakketten pak je zelf voor verzending in. Verstuur je nog relatief weinig pakketten per week? Dan kun je je pakketten zelf naar het postkantoor brengen voor verzending. Heb je meer bestellingen per week? Dan kun je voor extra verzendgemak ook kiezen om de pakketten door een vervoerder bij jou op te laten halen.
Hierbij besteed je het logistieke proces uit aan een fulfilmentpartij. Zij nemen je de orderafhandeling van alle bestellingen uit handen. Van magazijnbeheer, de verpakking en verzending tot de ontvangst en retouren. Jij draagt zelf zorg voor het inkopen en betalen van je voorraad, welke je vervolgens opslaat in het magazijn van de fulfilmentpartij.
Laten we als voorbeeld nemen dat je een computershop runt en gebruikmaakt van dropshipping. De klant plaatst in je webshop een bestelling voor een geheugenkaartje. Je bevestigt de bestelling van het geheugenkaartje vanuit je online computershop aan de klant. Pas wanneer de betaling binnen is, plaats jij als computershop een bestelling bij de dropshipper. Zo loop je dus geen enkel financieel risico, je hebt het geld van de klant immers al binnen.
De dropshipper gaat, nadat jij betaalt, direct voor jouw klant aan de slag. Het geheugenkaartje komt uit het magazijn van je leverancier, wordt ingepakt en wordt afgeleverd bij jouw klant. Jij kunt het logistieke proces volgen en communiceert met je klant dat de bestelling onderweg is. De bestelling wordt geleverd en als het goed is, is je klant tevreden met het product dat hij ontvangt. De klant merkt er dus niets van dat jij zakendoet met een dropshipper. De brutowinst die je maakt op de verkoop van het geheugenkaartje is het verschil tussen de verkoopprijs die jij bij de klant in rekening gebracht hebt en de inkoopprijs die jij met de dropshipper hebt afgesproken.
1. Jouw klant doet een aankoop op jouw webshop
2. Deze order wordt automatisch doorgestuurd naar jouw dropshipping groothandel
3. De dropshipping groothandel maakt de bestelling van jouw klant gereed
4. De dropshipping groothandel verstuurt de bestelling rechtstreeks naar jouw klant
5. De bestelling, met daarop het logo en de gegevens van jouw webshop, wordt bezorgd bij jouw klant
Dropshipping is geen formule om snel en makkelijk te kunnen scoren met je webshop. Laat je niet verleiden door het gemak en het grote aanbod van dropshippers, maar ga uit van je eigen kracht en je eigen plan. Bedenk dus eerst welke markt je wilt aanboren, welke producten je wilt aanbieden en onderzoek of er voldoende kopers in je markt zijn die je ook daadwerkelijk kunt bereiken. Bekijk vervolgens pas of er dropshipmentleveranciers zijn die passen bij jouw wensen.
Als de producten die je wilt verkopen in het goedkope segment zitten, bestudeer de marges dan goed. Vooral voor de goedkopere productgroepen is dropshipping niet altijd rendabel. Je dropshipper snoept vanzelfsprekend ook een gedeelte van de marge af. Is de marge al laag, dan blijft er vaak te weinig over voor jou als webshopeigenaar.
Voor iedere onderneming en dus ook voor iedere webshop geldt dat je je moet onderscheiden in de markt. Als je met dropshipping gaat werken, is je onderscheidend vermogen nog belangrijker. Dropshippers hebben meerdere afnemers, waardoor de producten vaak ook bij andere webshops te koop zijn. Hierdoor is de online concurrentie groter.
Een niche-strategie kan heel passend zijn. Je richt je dan op een heel specifieke doelgroep. Maar ook met je presentatie en marketing kun je je natuurlijk onderscheiden. Zijn er zoekwoorden die aansluiten bij je assortiment en waarop je doelgroep vaak zoekt? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van Google Ads, zodat je bovenaan de zoekresultaten komt.
Of kies ervoor om sfeerbeelden te tonen, die laten zien hoe het product gebruikt kan worden. Laat deze afbeeldingen dan op meerdere plekken terugkomen, zoals in je webshop en in advertenties.
Schrijf ook je eigen productomschrijvingen en maak eigen productfoto’s, zodat je unieke content creëert. Onderzoek daarnaast of je alleen met dropshippers wilt werken of ook een gedeelte van je assortiment zelf wil inkopen om op voorraad te hebben. Met meerdere leveranciers, een mix van dropshippers en reguliere groothandels, bied je je klant een combinatie van producten en onderscheid je je waarschijnlijk meer van andere webshops.
Voor meer tips raden we je aan ook het e-book 'Hoe start ik een webwinkel' te lezen.
Er zijn veel voordelen bij het werken met dropshippers. Je loopt als webshopeigenaar bijvoorbeeld geen grote financiële risico’s. Als je je voorraad zelf moet opbouwen en beheren ben je al gauw duizenden euro’s verder. Ook qua tijd maak je een besparing, je hoeft niet ieder pakketje zelf in te pakken en te versturen. Maar dropshipping is geen garantie voor succes, er zijn ook nadelen. Of de voordelen groter zijn dan de nadelen verschilt per webshop. Weeg daarom goed af wat dropshipping voor jouw online business kan betekenen.
Je hoeft zelf geen producten op voorraad te hebben en hebt hierdoor ook geen last van restpartijen.
Alle producten worden opgeslagen bij jouw dropshipping leverancier waardoor je zelf geen magazijn hoeft te huren.
Je kunt je maximaal focussen op de verkoop doordat je geen tijd kwijt bent aan het inpakken en verzenden van je producten.
Omdat je zelf geen producten inkoopt en opslaat, kun je een groter productassortiment aanbieden.
Door een koppeling tussen jouw webshop en de database van de groothandel wordt jouw assortiment automatisch ingeladen op jouw webshop.
Overweeg je om gebruik te maken van dropshipping, dan is het goed om zoveel mogelijk nadelen vooraf te tackelen. Je besteedt namelijk veel uit, waardoor je niet op alle processen invloed hebt. Als er iets misgaat, de dropshipper kan bijvoorbeeld niet leveren, ziet de klant dat als een fout of slechte service van jouw webshop.
De beste tip is daarom: ga op zoek naar betrouwbare dropshippers waar je als webwinkelier goede afspraken mee kunt maken. Op welke dingen moet je letten als je op zoek gaat naar dropshippers?
Betrouwbare dropshippers verkopen niet zomaar aan iedereen, ze willen alleen zakendoen met officieel geregistreerde bedrijven. Daarom schermen ze de producten of productprijzen op hun websites af met een loginsysteem. Kom je onduidelijke service- of administratiekosten, maandelijkse kosten of opstartkosten tegen, wees dan op je hoede. Betrouwbare partijen werken met vaste bedragen per bestelling. Ze geven duidelijk aan wat ze voor dat bedrag leveren, bijvoorbeeld of de prijs inclusief verpakken en verzenden is. Daarnaast is het belangrijk dat dropshippers doen wat ze zeggen, zodat jij de beloftes naar je klant kunt waarmaken.
Veel leveranciers besteden hun tijd liever niet aan kleine bestellingen, vandaar dat ze een minimaal bestelbedrag hanteren en jou als webshopeigenaar verplichten grote hoeveelheden af te nemen. Vraag je in zo’n geval af of je wel met een echte dropshipper te maken hebt. Het voordeel van dropshipping is immers dat jij geen grote voorraden hoeft te beheren. Dropshippers vragen je vaak wel om vooruitbetaling. Maar dat doen ze pas als je producten bij ze bestelt. Dit is heel normaal en logisch. Ook zij moeten immers hun zaak draaiende houden.
De dropshipper beheert de voorraad, maar jij bent en blijft het aanspreekpunt voor je klanten. Als jouw leverancier zijn afspraken niet nakomt en niet op tijd levert, schaadt dat de relatie met je klant. Veel dropshippers houden hun voorraad netjes bij, zodat je als webshopeigenaar kunt zien of de producten nog op voorraad zijn. Houd dit goed in de gaten en pas dit indien nodig aan in je webshop, zodat je je klanten niet teleur hoeft te stellen.
Steeds meer consumenten hebben hun aankopen het liefst nog dezelfde dag in huis. Zoek daarom uit hoe snel je leverancier de producten namens jou bij de klant kan afleveren. Komt het product uit China en heeft het daarom een langere levertijd? Ga dan eerst na of jouw klanten het product het wachten wel waard vinden. Mocht dit niet het geval zijn, ga dan op zoek naar andere partijen die het product sneller kunnen leveren. Is het geen probleem dat de levertijd langer duurt? Communiceer dit dan wel duidelijk naar je klanten, zodat je de juiste verwachting schept.
Als je werkt met een dropshipper blijf jij verantwoordelijk voor de retouren. Klanten sturen het product dus terug naar jou en niet naar je leverancier. Het herroepingsrecht geldt voor consumenten, maar niet voor bedrijven die onderling zakendoen. Als je leveranciers selecteert, is het goed om je vooraf te verdiepen in de mogelijkheden voor retouren. Bij diverse leveranciers is het mogelijk om het product te retourneren, maar bij het merendeel is dit niet mogelijk. Je bouwt dan zelf een voorraad op.
Controleer of de dropshipper niet zelf aan consumenten levert. Als dit namelijk wel het geval is, is je leverancier ook meteen je grootste concurrent. Hij kan de producten dan namelijk altijd goedkoper aanbieden dan jij.
Dropshippers kunnen een verzendaccount aanmaken voor jouw webshop, zodat de producten die via de leverancier verstuurd worden jouw bedrijfsgegevens vermelden. Het lijkt dan alsof het pakket gewoon van jou afkomstig is. Check wat hiervoor de mogelijkheden zijn bij je dropshipleverancier. Voor de relatie met je klanten is het namelijk belangrijk dat zij de afzender herkennen.
Houd er rekening mee dat jij niet de enige partij bent die kritisch is. Je gaat een samenwerking aan en dat betekent dat beide partijen wat te wensen hebben. Het is dus niet vreemd dat je dropshipper met vragen komt over jou en je webshop. Ze willen vaak weten of je al lang zakendoet, wat je precies verwacht om te zetten en ze checken ook je webshop en inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Als je webshop er slecht onderhouden of amateuristisch uitziet, kan een dropshipper weigeren met je in zee te gaan.
Veel groothandels werken als dropshipper samen met aanbieders van webwinkelsoftware. Het voordeel voor jou als webwinkelier is dat je niet zelf op zoek hoeft naar betrouwbare leveranciers, maar meteen zaken kunt doen met groothandels die zo’n koppeling aanbieden. CCV Shop is één van de webwinkelsoftware-aanbieders die samenwerkt met verschillende dropshipgroothandels. Een eigen webwinkel starten in combinatie met een groothandel is met CCV Shop eenvoudig geregeld. Nadat je afspraken hebt gemaakt met de dropshipper van je keuze, ontvang je een activatiecode en kun je direct starten. Je hebt dan meteen toegang tot de database van de groothandel en kunt de producten automatisch in je webshop plaatsen.
CCV Shop werkt met een groot aantal dropshipping groothandels samen. Iedere groothandel heeft zijn eigen productaanbod. Hieronder vind je een overzicht van betrouwbare dropshippers waarmee je via CCV Shop een koppeling kunt maken: